English

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به موج

یک درصد جمعیت استان تهران ۷۵ درصد ثروت را در اختیار دارند/۱۷ درصد جمعیت تهران فقیر است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر 17 درصد جمعیت استان تهران فقیر هستند و مهمترین آسیب اجتماعی که دولت بعدی باید به آن بپردازد رفع فقر است.

یک درصد جمعیت استان تهران 75 درصد ثروت را در اختیار دارند/17 درصد جمعیت تهران فقیر است

علیرضا محجوب در پاسخ به این سوال که مهمترین آسیب اجتماعی که نامزدهای ریاست جمهوری باید برای حل آن راه حلی ارائه کنند چیست به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: فقر مهمترین آسیب اجتماعی است که به عنوان عامل اصلی اعتیاد، مهاجرت ها، حاشیه نشینی و انواع انحرافات به شمار می رود و در حال حاضر 17 درصد جمعیت استان تهران فقیر هستند که چیزی حدود 4 میلیون نفر را شامل می شود.

وی در خصوص تعریف فقر بیان داشت: فقر بعضا تابع درآمد نیست بلکه تابع شرایط زندگی و موقعیت اجتماعی است. به طور معمولی کسانی که نمی توانند شکمشان را سیر کنند یا خوب سیر کنند، فقیر محسوب می شوند. هر خانوار باید 3350 کالری در روز مصرف کند که تامین این میزان از کالری نیازمند صرف ماهانه 850 هزار تومان فقط در حوزه غذا است. اما کسی که درآمد ماهانه آن 830 هزار تومان است چگونه قادر به این کار خواهد بود. لذا مجبور می شوند از غذاهای کم کالری و یا پرحجم استفاده کنند که در نهایت باعث ضعف کالری در افراد خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: هزینه غذایی در سبد خانوارها 27 درصد است که برای تهیه آن، باید سه برابر درآمدی مصوب (830 هزار تومان) را دریافت کند تا در جرگه فقرا نباشد یعنی کسانی که بالای 2 میلیون 600 هزار تومان درآمد دارند، فقیر محسوب نمی شوند.

محجوب درباره اینکه آیا تعداد فقرای ساکن استان تهران در سه سال اخیر کاهش داشته است تصریح کرد: درصد فقر تغییر نمی کند بلکه مصادیق آن عوض می شود. در استان تهران تنها 4.75 درصد ثروتمند به شمار می روند یعنی تنها حدود 5 درصد افراد این استان اندوخته بالای 50 میلیون تومان دارند. نکته دیگر اینکه تنها یک درصد آن ها صاحب 75 درصد ثروت استان تهران هستند.

وی افزود: در این شرایط تنها در صورتی که ثروت عادلانه توزیع شود، فقر کاهش می یابد. از سال 1374 تا امروز درصد فقر استان تهران همین عدد بوده و صرفا مصادیق آن نوسان داشته است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی