English

در انتظار رقابت داغ نامزدها

روزنامه های شنبه دوم اردیبهشت محورهای اصلی خود را به موضوع های «در انتظار رقابت داغ نامزدها»، «رأی باید داد با امید یک گام به جلو!» و «توازن در جریانات مقدمه تعادل در رفتار؟» اختصاص دادند.

در انتظار رقابت داغ نامزدها

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «در انتظار رقابت داغ نامزدها»، نوشت: شامگاه پنجشنبه، وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد شورای نگهبان از مجموع هزار و 636 داوطلب انتخابات پیش رو، صلاحیت 6 نفر را تأیید کرده است. بنا بر این اطلاعیه، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی‌طبا، مصطفی میرسلیم وسید ابراهیم رئیسی نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستند.به هر روی 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری تا 28 اردیبهشت ماه فرصت دارند برای جلب آرا، برنامه‌های خود برای اداره کشور را به ترازوی قضاوت مردم بگذارند. در زیر سوابق،همچنین میزان اقبال هر کدام از نامزدها برای پیروزی در انتخابات پیش رو مرور می‌شود.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «دو قطبی 6 نفره»، نوشت: همگان به انتظار نشسته بودند تا شورای نگهبان، مهلت بررسی تایید صلاحیت‌ها را تمدید کند ولی وزارت‌کشور ناگهان با صدور بیانیه‌ای، اسامی شخصیت‌هایی که برای انتخابات سال 96 تایید شده‌بودند را اعلام کرد. در این بین نام حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمدباقرقالیباف، اسحاق جهانگیری، مصطفی‌میرسلیم ومصطفی‌هاشمی‌طبا به چشم می‌خورد. این رویداد در حالی رخ‌داد که زمزمه‌های انتخاباتی پیش از خبر تایید 6 نفره، از تعبیه سالن مناظرات در صداوسیما برای 6 کاندیدا خبر می‌دادند.به نظر حذف احمدی نژاد،بقایی و کاندیداهای‌جمنا از انتخابات سال 96 یکی از مهم‌ترین تصمیمات شورای نگهبان به حساب می‌آمد که هر کدام دارای پیام‌های روشنی برای جریان‌ها و شخصیت‌‌هایی بود که قصد دارند برای دوره‌های بعدی، خود را نامزد ریاست‌جمهوری کنند. نکاتی که در ادامه می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «3+3»، نوشت: تب و تاب انتخاباتی با مشخص شدن شش نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بالا گرفته است؛ حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، سید مصطفی هاشمی‌طبا، محمدباقر قالیباف، سید ابراهیم رئیسی و مصطفی میرسلیم شش کاندیدای نهایی هستند که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان احراز شده است. معرفی و تحلیل هر کدام از این شخصیت‌ها بسته به تبار سیاسی که دارند می‌تواند به ترسیم و آرایش سیاسی فضای کلی انتخابات و مختصات آن پهلو بزند. تبیین و تحلیل فکری هر کدام از این کاندیداها مشخص خواهد کرد که هر کدام از نامزدها با طرح چه ایده‌ای وارد کارزار انتخاباتی شده‌اند. در نگاه کلی و با توجه به مشخص شدن پایگاه سیاسی هر کدام از شش نامزد نهایی می‌توان آنها را در دو دسته تقسیم بندی کرد؛ حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و هاشمی طبا وابسته به اردوگاه اصلاح‌طلبان و سید ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف و مصطفی میرسلیم را در جرگه اصول‌گرایان قرار می‌دهیم. ناگفته نماند که در تقسیم بندی فوق، حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی به عنوان دو کاراکتر مهم انتخاباتی از جانب اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان محسوب می‌شوند. روحانی مدافع و تبیین‌گر چهار سال نشستن بر سریر ریاست جمهوری‌اش خواهد بود و جریان دوم به نمایندگی رئیسی سعی دارد دستاوردهای چهار ساله رئیس‌جمهوری مستقر را زیر سوال ببرد.

روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «شش رقیب و دو جناح»، نوشت: تپانچه آغاز رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سرانجام شلیک شد، جمعه‌شب با ٦ کاندیدا. دو جریان عمده سیاسی یعنی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی اما هنوز نامزدهای خود را در این انتخابات حفظ کرده‌اند. از میان ٦ نامزد تأیید صلاحیت شده به‌طور کاملا مساوی می‌توان حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و سیدمصطفی ‌هاشمی‌طبا را نزدیک و تحت حمایت اصلاح‌طلبان و در طرف مقابل سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و سید مصطفی میرسلیم را نزدیک و مورد حمایت اصولگرایان دانست.

روزنامه «رسالت» در گزارشی با عنوان «اسامی 6 نامزد تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری»، نوشت: ستاد انتخابات کشور با صدور اعلامیه شماره 8، اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، شورای نگهبان اسامی 6 نامزد احراز صلاحیت شده را به وزارت کشور اعلام کرد. ستاد انتخابات کشور با صدور اعلامیه شماره 8، اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده را معرفی کرد. اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده به ترتیب حروف الفبا از این قرار است:1-سید مصطفی آقامیرسلیم 2-اسحاق جهانگیری 3-حسن روحانی 4-سید ابراهیم رئیسی 5-محمدباقر قالیباف 6-سید مصطفی هاشمی‌طباء.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با احراز صلاحیت 6 کاندیدا»، نوشت: سرانجام پس از پنج روز بررسی احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، پنجشنبه شب گذشته اسامی شش نفر از افراد احراز صلاحیت شده به وزارت کشور اعلام و ستاد انتخابات نیز اسامی را منتشر کرد و کار تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری رسما آغاز شد. شورای نگهبان در مدت زمان قانونی خود توانست صلاحیت بیش از هزار و 636 نفر را مورد بحث و بررسی قرار دهد و از میان آن‌ها نام 6 نفر را به عنوان کاندیدای نهایی این دوره از رقابت‌ها معرفی کند. آقایان حسن روحانی،‌اسحاق جهانگیری،‌ابراهیم رئیسی،‌محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و محمدهاشمی طبا به عنوان 6 نامزد نهایی انتخاب شدند.

روزنامه «حمایت» در گزارشی با عنوان «تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد»، نوشت: پس از احراز صلاحیت 6 نفر از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم توسط شورای نگهبان، زمان تبلیغات این دوره از انتخابات رسما آغاز شد. پنجشنبه شب بود که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از پایان زمان رسیدگی به بررسی صلاحیت نامزدهای دوره دوازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و اعلام کرد که شورای نگهبان لیست نامزدهای احرازصلاحیت شده را به وزارت کشور ارسال کرد. در پی اعلام این خبر، علی‌اصغر احمدی رییس ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: شورای نگهبان صلاحیت 6 نفر از نامزدها را احراز کرده که آقایان سیدمصطفی آقامیرسلیم فرزند سیدجلال، اسحاق جهانگیری کوشایی فرزند حسن، حجت‌الاسلام حسن روحانی فرزند اسدالله، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی‌ساداتی فرزند سعید، محمدباقر قالیباف فرزند حسین و سیدمصطفی هاشمی‌طبا فرزند سیدابوالقاسم جزو این افراد هستند. وی افزود: طبق ماده 66 قانون انتخابات، فعالیت انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از تاریخ اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده، رسما آغاز و تا 24 ساعت قبل از انتخابات ادامه دارد.

روزنامه «وطن امروز» در گزارشی با عنوان «آغاز تبلیغات برای فتح پاستور»، نوشت: رقابت کاندیداهای ریاست‌جمهوری از دیروز جمعه اول اردیبهشت رسما آغاز شد. شورای نگهبان در پایان فرصت 5 روزه خود برای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، اسامی 6 کاندیدای احراز صلاحیت شده را به وزارت کشور اعلام کرد. وزارت کشور نیز با صدور اطلاعیه‌ای اسامی این 6 نامزد و نیز مدت زمان تبلیغات این کاندیداها را اعلام کرد. بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از 27 فروردین در شورای نگهبان آغاز شد و شامگاه پنجشنبه پس از 5 روز به اتمام رسید.

**رأی باید داد با امید یک گام به جلو!
روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان « رأی باید داد با امید یک گام به جلو!» که به قلم کریم ازغنده پور نگاشته شد، آورد: در هیاهوی اینکه اخبار انتخاباتی چیست نباید از ضرورت اصل مشارکت غافل بود. در هر انتخاباتی جمعی رأی نمی‌دهند. این بی‌تفاوتی معمولا به سود نامزدی است که پایگاه اجتماعی ثابت و سازمان‌یافته‌ای دارد. درواقع آنکه رأی نمی‌دهد به این ترتیب اولویت انتخابش را ناخواسته مشخص می‌کند و چشم بر نتایج بی‌عملی‌اش می‌بندد. این نتایج معمولا کاملا برخلاف نکاتی است که در توجیه رأی‌ندادن مطرح می‌کنند؛ مثلا می‌گویند: «رأی بدهیم که چه؟! فلانی که تصور می‌شد خوب است این اشکالات را دارد» و از این قبیل. مطمئنم که امثال این توجیهات برای عموم خوانندگان جملات ناآشنایی نیستند. گویی انتظار داریم با یک رأی همه‌چیز گلستان شود. بدیهی است که چنین نخواهد شد. منحصر به کشور ما هم نیست، در هیچ‌جا این‌طور نیست.

**توازن در جریانات مقدمه تعادل در رفتار؟
روزنامه «ابتکار» در سرمقاله ای به عنوان «توازن در جریانات مقدمه تعادل در رفتار؟» که به قلم محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس نگاشته شد، آورد: با اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها و احراز صلاحیت دکتر روحانی و دکتر جهانگیری، بخشی از عطش آن ابهام رفع شد و آرایش سیاسی صحنه انتخابات واضح تر شد. حضور افراد شناسنامه دار در لیست تایید صلاحیت شده ها، حسِ اعتماد را تقویت می کند و مردم می توانند با اطمینان بیشتری دست به انتخاب بزنند. دامنه تایید صلاحیت ها تا حد خوبی جریان های اصلی کشور را پوشش می دهد. پیشترنیزیادآورشدم که توازن درجریانات اصیل سیاسی به تعادل دررفتارسیاسی گروه هامنجرمی شود وامنیت روانی جامعه را ارتقا می بخشد و ریسک فعالیت سیاسی راکاهش می دهد خوشبختانه آثاراین رویکرد راازسال ٩٢تاکنون شاهدبوده ایم.

**رمزگشایی از آرایش سیاسی کشور در انتخابات
روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «رمزگشایی از آرایش سیاسی کشور در انتخابات» که به قلم مجید رضائیان- پژوهشگر ژورنالیسم نگاشته شد، آورد: شکل‌گیری آرایش سیاسی انتخابات پیش‌رو، حول دو محور نخبه‌گرایی و پوپولیسم یا عوام‌گرایی، در جای خود قابل تأمل است. شاید توجه صرف به نخبگان همان اندازه دارای ایراد باشد که توجه‌کردن به عوام با روش‌های غیرصادقانه و نا شفاف. اقشار میانی که عموما میل به نخبگان دارند، در آرایش سیاسی انتخابات پیش‌رو و در موفقیت هر کدام از این دو نقش ایفا خواهند کرد. از قضا نخبه‌گرایی و تلاش برای حل بحران خشک‌سالی از طریق اجرای سیستم مکانیزه آبیاری و طرح‌های پایدار، قابل تحسین خواهد بود؛ نه شعارهای عوام‌گرایانه یا وعده‌های غیرصادقانه. تردید نباید کرد که مؤلفه نخبه‌گرایی و نقطه مقابل آن، عملا آرایش سیاسی انتخابات را شکل داده است. با‌ وجود این، مردم بارها نشان داده‌اند که در مقاطع حساس، آینده خویش را بر وعده‌های غیرعملی و عوام‌گرایانه ترجیح داده و گفتمان آرایش سیاسی کشور را رمزگشایی کرده و راه صحیح را برگزیده‌اند.

**جای خالی مرد سیاست
روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «جای خالی مرد سیاست»، نوشت: این روزها برخی معتقدند؛ جای خالی ‌هاشمی‌رفسنجانی کاملا احساس می‌شود. هرچه به زمان انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی نزدیکتر می‌شویم، بین نیروهای سیاسی آشفتگی بیشتری رخ می‌دهد.‌ هاشمی‌رفسنجانی تا بود، وزنه متعادل‌کننده جناح‌ها و گروه‌های سیاسی بود. او روش سیاست‌ورزی را می‌دانست و نه‌تنها درجدال سیاسی برای جناح خود بلکه برای رقیب خود نیز احترام قایل بود. خلأ نبود مهره باهوش و باذکاوتی همچون آیت‌الله احساس می‌شود که همیشه در لحظات تاریخی حاضر بود و نقش‌آفرینی می‌کرد، به‌گونه‌ای که وقتی راستگرایان تضعیف می‌شدند، جانب آنها را می‌گرفت و زمانی که چپ‌گرایان زاویه‌‌نشین می‌شدند، آنها را به میدان سیاست‌ورزی بازمی‌گرداند.

**مناظرات مرده!
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «مناظرات مرده!»، نوشت: بسیاری کسانی که از میانسالی عبور کرده‌اند مناظره‌های تلویزیونی اوایل انقلاب اسلامی را هنوز به خاطر دارند. با این حال برای نسل امروز، مناظره بیش از هر چیز مناظره‌های انتخاباتی سال‌های 88 و 92 را در ذهن تداعی می‌کند؛ مناظره‌هایی که جذاب‌ترین، جالب‌توجه‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما بودند و البته بخش عمده این خاصیت خود را از پخش زنده‌شان می‌گرفتند. با این حال بنا بر تصمیمی که به نظر می‌رسد هیچ کس آن را قبول ندارد و مسئولیتش را بر عهده نمی‌گیرد، قرار است در انتخابات پیش رو، مناظره‌ها به صورت ضبط شده روی آنتن برود. انتشار این خبر واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت. بسیاری از مردم در فضای مجازی به این خبر واکنش نشان دادند. چهره‌ها، شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف نیز به انتقاد از عدم پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی پرداختند. تصمیم هیات تبلیغات اما نه تنها نارضایتی عمومی را برانگیخته بلکه از سوی کاندیداها نیز واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.

روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «مناظره سیاسی درباره مناظره زنده»، نوشت: هنوز اسامی ٦ کاندیدای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نشده بود که دعوا سر مناظره‌های آنان بالا گرفت. ماجرا از آنجا شروع شد که سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور ازبرگزاری کمیسیون تبلیغات انتخابات و تصمیم‌گیری این کمیسیون درخصوص پخش غیرزنده مناظره‌های تلویزیونی خبر داد. کمیسیونی که بنابر قانون متشکل از ٥ عضو بوده و این اعضا شامل دادستان کل کشور، وزیرکشور، دبیر هیأت اجرایی مرکزی انتخابات، رئیس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر صداوسیما به انتخاب شورا و رئیس سازمان صداوسیما می‌شوند و این درحالی است که نمایندگان تام‌الاختیار هرکدام از اعضا نیز، می‌توانند دراین جلسه شرکت کنند. به هرتفسیر به محض انتشار این خبر، موجی از انتقادات ازسوی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب و اصولگرا به ‌راه افتاد و همزمان موضوع به بحث اصلی شهروندان درشبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و جالب آن‌که عموم نظرها درمخالفت با این تصمیم مطرح می‌شد.

روزنامه «نوآوران» در گزارشی با عنوان «فتوشاپ هم نتوانست روحانی را مقصر کند»، نوشت: پس از اعلام نهایی اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان قانون اساسی و آغاز رسمی رقابت 6کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری 29اردیبهشت، گمانه زنی ها و پخش شایعات مختلف از سوی جریانات سیاسی و رسانه های تحت حمایتشان اوج گرفت. در اولین اقدام سازمان صدا و سیما پخش ضبط شده مناظره های را به گردن وزارت کشور انداخت. از آن جا که قاطبه مردم موافق پخش مناظره ها به صورت زنده هستند، جریانات مخالف دولت سعی کردند با سو استفاده از احساسات مردمی، حسن روحانی و حامیانش را تخریب کنند. این خبرگزاری ها و صفحات آن ها در شبکه های مجازی، طی اقداماتی نابخردانه سعی کردند پخش غیر زنده مناظرات را به گردن دولت و حسن روحانی بیاندازند. حتی توئیتی را به حسین فریدون، برادر حسن روحانی نسبت دادند که در آن حسین فریدون اعلام کرده بود: « مناظره زنده احتمال مشکلات امنیتی انتخابات را چند برابر می کند. تصمیم هیأت نظارت بر انتخابات بسیار خردمندانه است.» بلافاصله پس از انتشار گسترده تصویر این توئیت درخبرگزاری های مخالف دولت و فضای مجازی، حسین فریدون به شدت این خبر را تکذیب کرد و حتی اعلام کرد این توئیت فتوشاپ و ساختگی است. حتی حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی اعلام کرد رئیس جمهوری به شدت از پخش زنده مناظره ها حمایت می کند.

روزنامه «وطن امروز» در گزارشی با عنوان « زنده یا مرده»، نوشت: مرتضی میرباقری، معاون سیما زمانی که مهم‌ترین، محبوب‌ترین و جذاب‌ترین بخش فعالیت سازمان صداوسیما در ایام انتخابات را پخش مناظرات زنده تلویزیونی معرفی می‌کرد، فکرش را هم نمی‌کرد که کمتر از چند ساعت بعد، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، به ریاست وزیر کشور تشکیل جلسه بدهد و به‌جای پخش زنده مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری، پخش مناظرات به صورت ضبطی را تصویب کند! پیشنهاد پخش غیرزنده مناظرات در شرایطی تصویب شد که پیش از این و در 2 دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، این برنامه، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین برنامه‌های تبلیغاتی برای شناخت و آگاهی مردم نسبت به کاندیداها بوده است. بویژه اینکه معمولا برنامه مناظره یکی از بهترین تدابیر برای آن است که یک رئیس دولت نسبت به عملکرد 4 ساله خود در حوزه مدیریت کشور پاسخگو باشد.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «مناظره های بی خاصیت»، نوشت: در تب‌وتاب انتخابات ریاست‌جمهوری خبر آمد که برخلاف چنددوره پیشین، مناظره‌های انتخاباتی به صورت زنده پخش نخواهند شد. از زمان انتشار این خبر بسیاری مناظره ضبط‌شده را فاقد اعتبار و در چنین حالتی ذات گفت‌وگوی رودررو را سالبه به انتفاع موضوع دانسته‌اند. یعنی وقتی قرار است بر اساس جرح، تعدیل و مصلحت‌سنجی، برخی از صحبت‌ها حذف یا دستخوش تغییر شود، دیگر فلسفه انتشار آزاد اطلاعات از بین می‌رود. هرچند بر اساس قانون انتخابات، اختیار تعیین نوع و شکل تبلیغات انتخاباتی با کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات است، اما به نظر می‌رسد در تفسیر و اِعمال نحوه برگزاری تبلیغات، اعضای کمیسون مزبور نمی‌توانند خلاف اصول قانون اساسی و یا خلاف اصول عامه حقوقی تصمیم‌گیری کنند؛ زیرا اگر قرار باشد هر نهاد یا مسئولی به بهانه اختیاری که در دست دارد حقوق ملت را محدود کند، اصل دموکراسی یا همان مردم‌سالاری دچار خدشه می‌شود. به همین سبب در ارائه برنامه‌های صداوسیما یا هر طریق دیگری برای تبلیغات، باید اصول مصرح قانونی رعایت شود.

روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان « همه ناراضی، چه کسی راضی؟»، نوشت: ساعاتی قبل از انتشار خبر جمع‌بندی شورای نگهبان درباره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، صداوسیما، خبرگزاری‌ها، وب‌سایت‌ها و کانال‌های پرشمار جریان خاص نزدیک به اصولگرایان، خط خبری به راه انداختند که احتمالا در دل خود امیدوار بودند به یک «موج خبری» تبدیل شود؛ زنده‌نبودن مناظره نامزدها در سیما و نقش دولت روحانی در این اتفاق. اگر این گزاره درست فرض شود که جریان مقابل اصلاح‌طلبان و دولت روحانی، به دنبال نسبت‌دادن آگاهانه هر نوع کاستی و اتفاق منفی به دولت است، آن‌گاه می‌توان به تعقل و درک حاکم بر آنان تا حدی امیدوار شد؛ اما اگر تصور ذهنی و تاکتیک اجرائی آنان نیز بر همین اخبار قطعا غیرواقع پایه‌گذاری شود، آن‌گاه متاعی، نصیب آنان نخواهد شد. می‌دانیم در منظومه فکری افرادی که نه ذیل «فعل اخلاقی» در سیاست که زیر پرچم «حذف رقیب به هر قیمت» سینه می‌زنند، هر «‌ خبری» - حتی خلاف واقع- که به منفعل‌کردن رقیب یا ریزش حتی یک‌صدم درصد آرای وی منجر شود، مباح شمرده می‌شود، پس این‌بار هم می‌توان مأموربودن آنها را درک کرد.

**موج سورای انتخاباتی روی تالاب
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «موج سورای انتخاباتی روی تالاب»، نوشت: جنجال‌ها از آنجا آغاز شد که یکی از کاربران فضای مجازی تصویری را از محیطبان احمدوندی در فضای مجازی به اشتراک گذاشت. تصویری از محیطبان خوزستانی، سوار بر قایق در آب‌های تالاب هورالعظیم. تصویری که مدت‌ها پیش از صفحه شخصی او در فضای مجازی برداشته شده بود و در کانال‌های تلگرامی و توییتر دست به دست می‌شد. تصویری که زیر آن نوشته شده بود: «دو سال پیش که به اینجا منتقل شدم، بیابان بود ولی قایق انداخته‌ام برای جلوگیری از صید غیر مجاز.» گرچه اولین بار نبود که فضای مجازی با این تصویر مواجه می‌شد اما چیزی که این بار سبب جنجال و چالش در فضای مجازی شده بود یک خبر خوش محیط زیستی با چاشنی سیاست آن هم در آستانه انتخابات بود. #تغییرات_ملموس هشتگی برای بیان اقدامات محیط زیستی دولت یازدهم به چالشی میان کاربران فضای مجازی بدل شد و باران پیام‌ها و اظهار نظرهای منتقدان و موافقان دولت را به همراه داشت. حامیان که احیای تالاب هورالعظیم را بخشی از مهمترین تحولات و تغییرات ملموس می‌دانستند مورد انتقاد منتقدان قرار گرفتند. یکی از منتقدان اما در پاسخ به این اظهارات مدعی شده که تحولات جوی اصلی‌ترین دلیل احیای تالاب است. او در ادامه اظهارات خود نوشته که «تحولات جوی را به حساب کارنامه دولت نزنید.»

**انتخابات 96 ؛ دو قطبی یا سه قطبی؟
روزنامه «نوآوران» در گزارشی با عنوان «انتخابات 96 ؛ دو قطبی یا سه قطبی؟»، نوشت: در شرایط کنونی برای ایجاد فضای پر شور و بدون تنش در جامعه، چند قطبی شدن انتخابات بهتر از دو قطبی شدن است. چرا که دو قطبی شدن تا حدودی فضا را احساسی کرده و از فضای عقلانیت خارج می کند. لازم است جریان های سیاسی با نگرشی عقلانی و معتدل به جای نقد یکدیگر، به نقد و تحلیل برنامه ها بپردازند. در این صورت مردم هنگام انتخاب به جای تکیه بر احساسات و مواضع سیاسی نامزدها، برنامه و کارآمدی آن ها را می سنجند. آن الگوی دوقطبی نامطلوب است که افراد حدود و منافع ملی را در نظر نگیرند. یکدیگر را تخطئه کنند و شخصیت و برنامه های طرف مقابل را بی محابا تخریب کنند. در مجموع دو قطبی شدن می تواند انگیزه افراد برای مشارکت و دقت در انتخاب را افزایش دهد و در ذات خود نقص نیست. متأسفانه نحوه برخورد نامزدها و طرفدارانشان با یکدیگر است که ماهیت این دو قطبی را به شکلی نامطلوب تبدیل می کند. چند قطبی شدن انتخابات96، دغدغه برخی از سیاستمداران و فعالان سیاسی شده است و معتقدند که انتخابات آتی چند قطبی خواهد شد.

**وجوه مختلف تاثیرگذاری بر سبد آرای روحانی
روزنامه «نوآوران» در یادداشتی با عنوان «وجوه مختلف تاثیرگذاری بر سبد آرای روحانی» که به قلم عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان نگاشته شد، آورد: برای برای سبد رأی روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باید وجوه مختلفی را در نظر گرفت. نخست حمایت اصلاح‌طلبان به عنوان جامعه آماری اول حسن روحانی و سبد اول او است که بهترین مصداق آن همان اتفاقی است که در سال 92 با ائتلاف تاریخی میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان رخ داد. وجه دوم هواداران دولت یعنی هواداران حزبی روحانی است. همچنین باید سبدی از آرای روحانی را مختص به اصولگرایان معتدلی نظیر حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، علی‌اکبر ولایتی و علی لاریجانی بدانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی