English

رئیس مجلس شورای اسلامی:

تاثیر یأس و ناامیدی در جامعه در ایجاد آسیب‌های اجتماعی

رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه القای روحیه یاس و ناامیدی در جمعه در بوجود آمدن آسیب های اجتماعی موثر است گفت: متاسفانه تبلیغات در کشور ما سامان یافته نیست و دوز منفی گرایی آن زیاد است در حالیکه آمارها نشان می دهد کارهای انجام شده بعد از انقلاب حیرت آور است ولی رسانه های ما تا زمانی که مقام معظم رهبری به این آمار اشاره نکردند توجهی نداشتند.

تاثیر یأس و ناامیدی در جامعه در ایجاد آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری موج، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به قم سفر کرده است، صبح امروز (پنجشنبه 31 فروردین) در سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و موسسین حوزه های علمیه خواهران که جهت بررسی نقش حوزه های علمیه خواهران در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی برگزار شده است، اظهار داشت: آسیب های اجتماعی یکی از مهمترین مسائل کشور است و آنقدر اهمیت داشته که مقام معظم رهبری در چندین جلسه به این موضوع پرداخته اند و این امر نشان می دهد که بالاترین شخصیت کشور نیز پیگیر رسیدگی به ابعاد مختلف آسیب های اجتماعی هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آسیب های اجتماعی تنوع دارند که دامنه آن از لا ابالی گری تا حاشیه نشینی را شامل می شود و البته باید توجه داشت که حل همه این موضوعات یک نسخه واحد ندارند مگر در برخی امور که فصلی مشترک دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از آسیب های اجتماعی ریشه اقتصادی دارند که حل موضوع اقتصادی به حکومت مربوط است؛ ضمن آنکه جایگاه روحانیت در برخورد با آسیب های اجتماعی را باید شناخت و لازم است هر کسی در جای خود به آن بپردازد.

لاریجانی متذکر شد: در آسیب های اجتماعی از طلاق تا حاشیه نشینی فصول مشترکی وجود دارد و با توجه به اینکه روحانیت در کشور مسئولیتی اجتماعی دارد، به این حوزه ارتباط پیدا می کند. لازم به ذکر است که یکی از فصول مشترک آسیب های اجتماعی مسائل دینی است زیرا هر چه ریشه دینی مردم تقویت شود این آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

وی افزود: مسائل روانشناسی نیز از جمله اموری هستند که می توان به عنوان فصلی مشترک در آسیب های اجتماعی به آنها توجه داشت.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه یکی از مسائلی که در ارتباط با آسیب های اجتماعی موثر است عدم توجه به مسائل دینی است که گاهی به دلیل عدم دسترسی ها افزایش می یابد بیان کرد: اگر حوزه های به حوزه آسیب های اجتماعی ورود پیدا کنند نقش آفرین خواهند بود همانگونه که علما همواره پناهگاه مردم بوده اند، تا شرایط خوبی را ایجاد نکنیم برای حیات طیبه نمی توان کاری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید قبول کنیم که برای مقابله با آسیب های اجتماعی نیاز به یک سیستم نظام مند داریم و در این زمینه روحانیت باید تحلیل مناسب داشته باشد و اولویت بندی کند و صرفا با توصیه کردن نمی توان اقدامات کافی را انجام داد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تا زمانی که مردم توانمند نباشند نمی توانیم توسعه پیدا کنیم لذا یکی از مشکلات مهم در حاشیه نشینی ها عدم توجه به کارآفرینی است. همانطور پیامبر اسلام(ص) فرمودند من صاحب حرفه را دوست دارم؛ ما نیز باید افراد را صاحب حرفه کنیم و از مدرک گرایی دور شویم و افراد نیز باید بدانند که صاحب حرفه شدن یک فضیلت است.

لاریجانی با بیان اینکه براساس آمار 25 درصد افراد در روستاهای کشور زندگی می کنند و این آمار شیب تند مهاجرت از روستا به شهرها رانشان می دهد گفت: صندوق جهانی پیش بینی کرده بود که تا سال 2035 متوسط ساکنین روستاها 30 درصد خواهد بود ولی در حال حاضر ما از متوسط جهانی جلوتر افتاده ایم که این یک آسیب است، عمده دلیل برای این موضوع آن است که در روستاها امکانات را ایجاد کردیم ولی چرخه اقتصادی صحیحی در روستاها ایجاد نشده که ریشه در عدم کارآفرینی دارد.

وی افزود: اگر می خواهیم شعار رهبری یعنی تولید ملی محقق شود باید افراد به سمت کارآفرینی بروند و به دنبال استخدام دولتی نباشند زیرا بیش از حد کافی نیز کارمند داریم و به همین جهت 90 درصد بودجه کشور جاری است و تنها 10 درصد بودجه به امور عمرانی اختصاص می یابد این در حالی است که کشور با اقدامات عمرانی آباد می شود و حجیم شدن دولت برای کشور مفید نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افراد باید بدانند که اگر کارآفرین شوند به کشور کمک کرده اند گفت: جا انداختن این موضوع به وسیله روحانیت ممکن است و سازوکار آن باید ایجاد شود و روحانیت با اطلاعات کافی بتواند مردم را در این موضوع توجیه کند.

رئیس قوه مقننه کشور با بیان اینکه توجه به کارآفرینی و اشتغال زایی در روستاها در برخی از استان ها سبب شده تا بیکاری از بین برود؛ لذا اگر مردم احساس کنند با حرفه خود درآمد کسب می کنند و با کرامت هستند از آسیب های اجتماعی نیز دور می شوند.

وی با بیان اینکه موضوعات روانشناسی که مورد کاوش قرار گرفته در مقابله با آسیب های اجتماعی موثر است گفت: باید از روش های تاثیرگذار استفاده کرد تا بتوان با موضوعاتی مانند طلاق مقابله کرد ضمن آنکه استفاده از روانشناسی، نفوذ کلام را نیز بیشتر می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه القای روحیه یاس و ناامیدی در جمعه در بوجود آمدن آسیب های اجتماعی موثر است گفت: متاسفانه تبلیغات در کشور ما سامان یافته نیست و دوز منفی گرایی آن زیاد است در حالیکه آمارها نشان می دهد کارهای انجام شده بعد از انقلاب حیرت آور است ولی رسانه های ما تا زمانی که مقام معظم رهبری به این آمار اشاره نکردند توجهی نداشتند.

وی افزود: عدم بیان کارهای انجام شده تاثیر منفی دارد؛ البته لازم است به مشکلات موجود نیز توجه داشت که مقابله با مشکلات به روحیه امیدوار نیاز دارد و نقش روحانیت در این زمینه مهم است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همیشه گسترش حوزه های علمیه را تشویق کرده ام گفت: در مناطقی که حوزه های علمیه فعال وجود داشته باشد روحیه مردم نیز بهتر است.

وی افزود: نهاد روحانیت باید مستقل و در کنار مردم باشد که این توصیه همه بزرگان بوده؛ شهید مطهری نیز معتقد بود که حوزه باید مردمی وغیر دولتی باشد و البته کشور نیز باید وظیفه خود را نسبت به روحانیت انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مساجد ما خالی از روحانی است و این اشکال بزرگی محسوب می شود گفت: با این شرایط مردم باید سوالات احکام را از چه کسی بپرسند؟ این در حالی است که کمبود روحانی نیز نداریم. بنابراین؛ برای اجرای این پروژه که مساجد روحانی مقیم و فعال داشته باشند هرگونه کمکی را انجام می دهیم زیرا موجب بیداری مردم می شود ضمنا باید توجه داشت وظیفه اصلی روحانیت هدایت مردم است و نقش روابط چهره به چهره روحانیت و مردم بسیار تاثیرگذار و مهم است.

لاریجانی با بیان اینکه برای رفع آسیب های اجتماعی باید قبول کنیم که اگر مردم بنیه دینی قوی داشته باشند این آسیب ها نیز کاهش می یابد گفت: در این بخش روحانیت تاثیر فراوانی دارد و ما آماده ایم تا حوزه علمیه برنامه ای را آماده کند و دسترسی مردم به روحانیت تسهیل شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه