English

در مناظره فراهانی و رسایی مطرح شد

قوه مجریه تاثیرگذارترین رکن در خصوص تحقق شعار اصلی انقلاب اسلامی است

دبیرکل حزب ندای ایرانیان و مدیرمسوول هفته نامه 9 دی با موضوع "دیروز، امروز و فردای جمهوری اسلامی" با یکدیگر مناظره کردند.

قوه مجریه تاثیرگذارترین رکن در خصوص تحقق شعار اصلی انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرگزاری موج، در ابتدای این مناظره که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، حمید رسایی مدیرمسوول هفته نامه 9 دی، در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص آرمان‌های سال 57 و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و میزان تحقق این شعار و آرمان‌ها اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه و ساختاری که مردم در سال 58 به آن رای دادند و در سال‌های بعد با حضور پای صندوق‌ها رای خود را تثبیت و تایید کردند، حفاظت از آرمان‌هایی بود که برای آن‌ها انقلاب اسلامی محقق شد، از دل انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی درآمد پس این دو می‌توانند با هم متفاوت باشند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی قوه مجریه و دولت‌ها را تاثیرگذارترین رکن در خصوص تحقق شعار اصلی انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: در تمام دولت‌ها و مقاطع زمانی حرکت جمهوری اسلامی در راستای تحقق استقلال و آزادی بود، اما فراز و نشیب نیز داشته است، به هر میزان که دولت‌ها فاصله گرفتند از آرمان‌های نظام، در تحقق این شعارها دچار ضعف شدند و هرچقدر به آرمان‌های این نظام نزدیک‌تر شدند در خصوص این هدف موفق‌تر عمل کردند.

وی به توضیح شعار "استقلال" پرداخت و تشریح کرد: استقلال یعنی مردم ما در علم، سیاست، اقتصاد و فرهنگ، خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند، اگر این اتفاق بیفتد می‌توان گفت استقلال در آن کشور وجود دارد و حاکم است. وقتی سال 57 مردم می‌گفتند استقلال منظورشان این بود که نمی‌خواستند کسی را که قدرت‌های خارجی او را تامین و حمایت می‌کنند شاه کشور باشد.

رسایی در خصوص تحقق شعار "آزادی" نیز ابراز عقیده کرد: بر خلاف آن چیزی که عده‌ای تلاش دارند القا کنند که نباید با کسانی که خلاف دین و یا امنیت ملی چیزی می‌نویسند برخورد شود، مقصود از شعار آزادی ولنگاری فرهنگی و قلمی نبود؛ اگر خواست مردم این بود که انقلاب نمی‌کردند زیرا در رژیم منحوس پهلوی این چیزها ممنوع نبود که هیچ، بلکه امتیاز بود و اتفاقا کسانی که از این کارها نمی‌کردند نمی‌توانستند مقامی پیدا کنند.

در ادامه، مجید فراهانی در پاسخ به سوال مجری در خصوص شعار انقلاب اسلامی و میزان تحقق آن اظهار کرد: مردم در تک تک شعارهای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی می‏‌گفتند که ما نظامی را می‌خواهیم که از آن خودمان باشد و اگر جایی اشتباهی صورت گرفت با رای خودمان اصلاحش کنیم.

وی با اشاره به سخنان رسایی در خصوص آزادی و ولنگاری، این دو مقوله را جدا از هم خواند و خاطرنشان کرد: آزادی به معنای ولنگاری نیست؛ آزادی یعنی جایی که صاحبان اندیشه بتوانند دیدگاه‌های خود را در جامعه مطرح کنند و به رای مردم بگذارند.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با اشاره به کتاب "پیرامون جمهوری اسلامی" به نقل از شهید مطهری افزود: در نظام جمهوری اسلامی حتی کمونیست‌ها باید آزاد باشند؛ دانشکده الهیات را کمونیست‌ها باید بگردانند و آزادانه عقاید خود را مطرح کنند و ما هم به عنوان نماینده اسلامی دیدگاه خود را مطرح کنیم و اسلام چون تکیه به مبانی منطقی قوی‌تری زده می‌تواند هر فکر و نظر رقیب را از صحنه بیرون کند اما نه بیرون کردن فیزیکی بلکه به واسطه اقناع و رای مردم. اگر شما صحیفه نور را ببینید این کلام استاد مطهری توسط امام هم گفته شد. خب وقتی کمونیست‌ها آزاد هستند و می‌توانند نظر بدهند پس چه جایی است که نخست وزیر امام امروز در حصر باشد؟

وی ادامه داد: ما انقلاب کردیم تا نمایندگان مردم بتوانند آزادانه کاندیدا بشوند و نقطه نظرشان را بیان و مردم آنان را انتخاب کنند. اگرچه ممکن است در یک انتخابات مردم هم اشتباه کنند اما فرآیند جمهوریت نشان می‌دهد که در دراز مدت مردم نهایتا بهترین انتخاب را خواهند کرد و قطعا نظر 60 میلیون نفر نسبت به نظر 6 نفر ارجح هست و انتخاب بهتری خواهند داشت.

رسایی در واکنش به اظهارات فراهانی مدعی شد: کلامی را که به شهید مطهری نسبت دادید و گفتید دانشکده الهیات را کمونیست‌ها بگردانند وجود خارجی ندارد. چه معنی دارد انقلاب کنیم بعد دانشکده الهیات را بدهیم بی‌دین‌ها اداره کنند؟ ایشان معتقد بودند که در دانشکده الهیات همه باید بتوانند حرفهایشان را بزنند و این درست است زیرا دانشگاه محل همین کار است.

نماینده اصولگرای دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام خطاب به شورای نگهبان فرمودند که اگر تمام مردم جمع شدند و چیزی گفتند اما نظر شما 6 نفر چیز دیگری بود طبق قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان این است که آنجا نظرش را اعلام کند. امام با کمونیست‌ها وقتی دست به آشوب زدند چه رفتاری کرد؟ آخرین جمله وصیت‌نامه امام این است که من در دوره حیاتم از برخی تعریف کردم که بعدها نظرم عوض شدند؛ ملاک حال فعلی افراد است. نخست وزیر امام تا زمانی معتبر است که در چارچوب امام حرکت کند. این چطور یار امام است که هرچه جانور در دنیا وجود دارد از آن حمایت می‌کند؟ مگر می‌شود دشمن امام، دوست و یار امام باشد؟

فراهانی عنوان کرد: امام خمینی (ره) وقتی از پاریس آمدند و جمعیت شعار می‌دادند یا مرگ یا خمینی، رو می‌کنند به بغل دستی خودشان و می‌گویند این جمعیت اگر همین الان برگردند و علیه من شعار دهند من دیدگاه خودم را عوض نمی‌کنم، عبایم را زیر بغلم می‌گذارم و می‌روم قم، یعنی تحمیل نمی‌کنم و مردم را به زور به بهشت نمی‌برم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دقیقا مرز را مشخص می‌کند که تظاهرات آزاد است تا جایی که دست به اسلحه برده نشود. امیرالمومنین (ع) که حاکم نظام اسلامی بودند و گستره حکومتشان خیلی بیشتر از ایران بود وقتی آن فرد خارجی در حین خطبه خواندن حضرت علی (ع) وارد می‌شود و نقد هم نمی‌کند بلکه شروع به هتاکی می‌کند و عده‌ای از کسانی که در حکومت بودند می‌ریزند تا دستگیرش کنند، امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند که کاری نکنید، تا وقتی حرف می‌زند ما باید با حرف جوابش را بدهیم.

وی افزود: حق و حقانیت نزد همگان است و هر فردی سهمی از حقانیت را دارد و هرکسی برداشت‌های مختلفی از انقلاب اسلامی دارد و حق با یک نفر نیست.

در ادامه رسایی به فراهانی خطاب کرد: اولا که شما حرف خود را در خصوص کلام شهید مطهری تغییر دادید، اینکه دانشکده الهیات را کمونیست‌ها اداره کنند حرف اشتباهی است.

وی در واکنش به سخنان فراهانی اظهار کرد: اگر چند روزنامه و نشریه بگویند مردم فلان چیز را نمی‌خواهند دلیل بر آن نیست که واقعا نخواهند؛ یک سازوکاری وجود دارد و سازوکارش این است که وقتی مردم به پای صندوق می‌آیند یعنی ساختار را می‌خواهند حالا یک دور به x رای می‌دهند یک دور به y ، اما وقتی پای صندوق می‌آیند قبل از آنکه به کسی رای بدهند به چارچوب و ساختار رای می‌دهند. بر خلاف چیزی که برخی ادعا می‌کنند و هر دوره رای آوردند گفتند مردم ما را می‌خواهند و شما را نمی‌خواهند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: شما که فرمودید امام به کسی کاری نداشت تا دست به اسلحه نمی‌برد، لطفا این سوال من را جواب دهید، آیا آقای منتظری دست به اسلحه برده بود؟ از آقای محتشمی نقل است که امام فرمودند اگر این نهضت آزادی‌ها و جبهه ملی‌ها دست پیدا کنند به یکی از ارکان حکومتی، چنان سیلی به اسلام می‌زنند که تا مدت‌ها نمی‌تواند سر بلند بکند، نهضت آزادی‌ها هم که از اسلحه می‌ترسیدند، دست به اسلحه برده بودند که امام اینگونه درباره‌شان فرمود؟ ما در روایات داریم که رسول گرامی اسلام (ص) پس از فتح مکه به ابوسفیان امان داد اما چند شاعر بودند که رسول‌الله حکم قتلشان را دادند و گفتند هر جا پیدا کردید بکشیدشان؛ دست به اسلحه هم نبرده بودند، کار فرهنگی می‌کردند.

نماینده دوره‌های پیشین مجلس شورای اسلامی در خصوص این کلام فراهانی که "حق نزد همگان است" اظهار کرد: من نمی‌دانم شما این جملات را از کجا می‌آورید! این چطور جمع می‌شود با کلام امیرالمومنین(ع) که حق را بشناس و اهل حق را بشناس؟ اگر هرکسی سهمی از حقانیت دارد پس هرکسی روی آن چیزی که می‌شناسد می‌گوید حق است و از آن دفاع می‌کند.

رسایی اظهار کرد: هر وقت مردم به جریانی رای دادند، آن جریان مردم را جای خدا نشانده است، هر وقت رای ندادند، مردم شدند قابلمه به دست و سیبب‌زمینی‌خور و کسانی که به خاطر سیب‌زمینی رای می‌دهند اما الان که آقایان آمدند کمیته امداد و بهزیستی را 3 برابر کردند، توزیع سیب‌زمینی و آرد و کنسرو را شب انتخابات انجام می‌دهند.

فراهانی در پاسخ به مسائل مطرح شده توسط رسایی بیان کرد: آقای احمدی‌نژاد در 8 سالی که حضور داشتند مورد تقدیس دوستان آقای رسایی بودند و حتی دولت ایشان منتسب به امام زمان(عج) می‌شد، بعدها پرده برداشته شده و سهمی از حق و حقیقت بر دوستان آشکار شد، بنابراین نشان می‌دهد لزوما اگر کسی تقدیس میکرده مبتنی بر حق و حقانیت نبوده است و متاسفانه جای تاسف بسیاری دارد که ما از مقدسات برای اینکه خودمان را حق جلوه دهیم استفاده کنیم.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در خصوص اظهارات رسایی در مورد نهضت آزادی‌ عنوان کرد: دوستان نهضت آزادی در مجلس اول حضور داشتند و بله در مراحل بعدی هم رد شدند. نه حضورشان را باید بگذاریم به حساب امام نه ردشان را. همین دوستان برای انتخابات شوراها در زمان ریاست مقام معظم رهبری تایید صلاحیت شدند.

رسایی در ادامه این مناظره در خصوص تایید صلاحیت‌ها عنوان کرد: ما یا قانون را قبول داریم یا نداریم. نمی‌شود بخشی از شورای نگهبان را قبول داشت؛ وقتی کاندیدای مورد نظر ما تایید می‌شود شورای نگهبان "به به" است و وقتی رد می‌شود "اه اه".

فراهانی در واکنش به اظهارات رسایی خاطرنشان کرد: کسی با ساختار شورای نگهبان مشکلی ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه