English

تحرکات نظامی اخیر امریکا در خاورمیانه پاسخی به مشکلات داخلی خود است/میان ایران و انگلیس بر سر خرید کیک زرد اختلاف خاصی وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست مطبوعاتی خود در سال جدید به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

تحرکات نظامی اخیر امریکا در خاورمیانه پاسخی به مشکلات داخلی خود است/میان ایران و انگلیس بر سر خرید کیک زرد اختلاف خاصی وجود ندارد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، بهرام قاسمی در اولین نشست خبری در سال جدید در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و مصر پس از گفتگوی ظریف با همتای مصری پس از حوادث تروریستی این کشور گفت: دو طرف پیرامون مسایل مورد علاقه دوجانبه صحبت شد. تروریست ها در حمله اخیر تلاش داشتند تصادهای دینی را ایجاد کنند و براین اساس لازم بود. تا این تماس حاصل شود.

وی در خصوص دیدار یکی از مقامات امریکا با سرکرده منافقین کفت: تماس های جدیدی نیست و برخی مقامات امریکا نشان دادند نتوانستند از تاریخ تجربه بگیرند و در جهت توسعه تروریسم تلاش کردند و این دیدار در این راستا قابل ارزیابی است ک به رغم تغییر دولت امریکا ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در جواب به پرسشی در مورد مخالفت انگلیس با خرید کیک زرد ایران از قزاقستان تصریح کرد: کمیسیون مشترک مرجعی برای حل اختلافات برجام است و انکلستان بدعهدی خاص خود را داشته و امیدواریم تعهداتش را عملیاتی کند. هرچند که اختلافات خاصی میان لندن و تهران وجود ندارد.

قاسمی همچنین در مورد برخی رسانه های خارجی برای قطبی کردن انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد:مردم ایران نشان دادند در مقاطع خاص انچه به  کشور میدانند پیروی میکنند و فصاسازی بیگانگان بی تاثیر بوده است.

وی درباره افزایش تحرکات نظامی امریکا در محیط پیرامونی ایران گفت: اقدامات نظامی دو هفته اخیر امریکا در اطراف ایران بیش از انکه اثار نظامی داشته باشد نوعی سردرگمی و پاسخ به مشکلات داخلی خودش است تا به اجماعی حداقلی برسد. زیرا نابودسازی شبکه القاعده و داعش نیاز به چنین برخوردهایی ندارد.

قاسمی در مورد رفراندم قانون اساسی ترکیه اظهار داشت: این اتفاق یک امر داخلی ترکیه است و مورد احترام ما است. برای بررسی اثار این رفراندم باید کمی صبر کند و امیدواریم به صلح و ثبات کمک کند.

وی در مورد تشکیل اتاق نظامی میان ایران و روسیه و سوریه گفت: همکاری گسترده ای میان ایران سوریه و روسیه از مدتها قبل وجود داشته و خواهد داشت.نشست های نظامی نیز مسبوق به سابقه است و ادامه می یابد. 

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص سیاست ایران برای استقلال کردستان عراق گفت: رویکرد ایران احترامبه حفظ تمامیت عراق است و تمامی مذاهب و قومیت های این کشور باید با دولت مرکزی همزیستی مسالمت امیز داشته باشند و با هرگونه تجزیه طلبی مخالف هستیم.

بهرام قاسمی درباره برنامه های ظریف تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: طبیعی است دستگاه وزارت خارجه برنامه های از پیش تعیین شده خود را دنبال میکند و تغییری در سفرها و ملاقات های ظریف ایجاد نمی شود.

وی درخصوص احتمال پایان همکاری ترکیه با ایران ,روسیه و سوریه گفت: نشست مسکو صرورت خاص زمانی خود را داشت به ویزه پس از بحث حمله شیمیایی در خان شیخون و حمله تهاجمی امریکا. لذا نیاز بود در مورد اخرین تحولات سوریه بین بازیگران اصلی گفتگوهایی انجام شود که با تماس های متعدد ظریف به نتیجه نشست. در انجا تاکید شد که یک کمیته بی طرف حقیقت یاب تشکیل شود و در مورد بررسی حمله شیمیایی تحقیق کند. در اینجا بحث حضور ترکیه نبود و موصوع قرار بود در چهارچوب همکاری های سه جانبه مسبوق ب سابقه صورت گیرد. بحث حصور ترکیه در نشست استانه مطرح است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی