English

در مراسم آغاز بکار ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد

در خصوص قانون انتخابات قصور داشتیم/مقدمه انتخابات پرشور،‌ حضور ناظر مسلط در صحنه است

ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در محل شورای نگهبان آغاز به کار کرد.

در خصوص قانون انتخابات قصور داشتیم/مقدمه انتخابات پرشور،‌ حضور ناظر مسلط در صحنه است

به گزارش خبرگزاری موج، عباسعلی کدخدایی، سیامک ره‌پیک و آیت الله مدرسی یزدی و تعدادی از مسوولان نظارت بر انتخابات در این مراسم حضور داشتند.

بپذیریم که همه در خصوص قانون انتخابات قصور داشتیم/مشغول بررسی صلاحیت‌ها هستیم

عباسعلی کدخدایی در حاشیه مراسم آغاز به کار ستاد مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه امروز صبح رییس مجلس گفته که مصوبه‌ای درباره موضوع رجل سیاسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام خاک می‌خورد و شورای نگهبان می‌توانسته از آن استفاده کند، گفت: طبق بند 9 اصل 110 قانون اساسی بررسی صلاحیت‌ها و طبق اصل 115 تشخیص شرایط بر عهده شورای نگهبان است که این نظر شورای نگهبان هم هست. در گذشته دوستان در مجلس اقداماتی انجام داده بودند که به دلیل تداخل، اعضای شورای نگهبان با آن مصوبات مخالفت کردند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: به استناد بند 9 اصل 110 قانون اساسی این مخالفت انجام شد، اما انتظار ما این بود که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری صورت گرفته بود، دولت و مجلس همت می‌کردند مقررات و مصوبات لازم را در این زمینه تنظیم می‌کردند.

وی ادامه داد: البته بخشی از آن بر عهده شورای نگهبان هم هست. شورای نگهبان هم همیشه مانند امروز که جلسه داشتیم در حین بررسی صلاحیت‌ها شرایط را مدنظر قرار می‌دهد و در گذشته هم قرار داده است، اما اینکه مقررات جزیی‌تری لازم است طبیعتاً بر عهده مجلس و دولت بوده که امیدواریم بعد از این دوره انتخابات این کار انجام شود؛ باید بپذیریم که همه قصور داشتیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه قرار بود شورای نگهبان مصادیق رجل سیاسی را طبق سیاست‌های کلی انتخابات تبیین کند، آخرین نتیجه چه شد، تصریح کرد: در دوره گذشته آیین‌نامه‌ای را تنظیم کردیم که به تصویب شورای نگهبان رسیده بود و این آیین‌نامه به عنوان دستورالعمل داخلی در شورای نگهبان به عنوان مبنا قرار گرفته شده بود و این دوره هم بر اساس همین آیین‌نامه و سیاست‌های کلی انتخابات بررسی صلاحیت‌ها آغاز شده است.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اضافه کرد: ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان از امروز کار خود را آغاز کرد. در بخشی بررسی صلاحیت‌ها را آغاز کرده و استعلامات انجام شده است. ما امروز در شورای نگهبان جلسه داشتیم که در این جلسه بخشی از کار بررسی صلاحیت‌ها را آغاز کردیم.

وی افزود: در حوزه‌هایی هم که میاندوره‌ای مجلس داریم، کارگروه‌هایی از شورای نگهبان تعیین شده‌اند که مشغول بررسی پرونده‌ها هستند. جلسه بعدی شورای نگهبان چهارشنبه است که ادامه بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری در آن جلسه انجام می‌شود.

مقدمه انتخابات پرشور،‌ حضور ناظر مسلط در صحنه انتخابات است

سیامک ره‌پیک در مراسم افتتاح ستاد مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تمامی امور انتخاباتی طبق زمان‌بندی پیش رفته و به لطف خدا و همراهی دوستان مشکل خاصی نداشتیم، گفت: کارها با برنامه‌ریزی انجام شده و نتیجه خوبی حاصل شده است. امیدواریم با لطف خدا و با پیگیری‌های دوستان از این به بعد هم تا انتهای انتخابات امور به همین شکل پیش برود. نتیجه انتخابات هم با هدایت پروردگار به گونه‌ای باشد که برای جمهوری اسلامی ایران کارآمد باشد.

وی با بیان اینکه ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری امروز به صورت رسمی راه‌اندازی شد و در همه استان‌ها این نظارت به صورت رسمی آغاز شده است، تصریح کرد: امور باید با دقت،‌ سرعت و رعایت قانون انجام شود.

ره‌پیک بیان کرد: در مساله بررسی صلاحیت‌ها طبق روال کارها پیش رفته و امروز اولین جلسه بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان برگزار شد و جلسه بعدی هم در این هفته برگزار می شود. تمام موارد و امکانات در کشور باید معطوف برگزاری یک انتخابات سالم، امن، قانونی و عادلانه باشد. دوستان باید با هماهنگی ستاد مرکزی نظارت در یک تعامل مستمر همه فعالیت ها را معطوف به برگزاری انتخابات کنند. در این مورد رعایت قانون بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با تاکید بر اینکه شاخصه قانون گرایی و رعایت بی طرفی در انتخابات باید مشهود باشد، گفت: طرفداری از گروه و جناح نباید مطرح شود و در واقع هویت شورای نگهبان باید مورد توجه باشد. تا حدودی قبل از برگزاری انتخابات و اکنون بحث تبلیغات و تخلفات را داشته‌ایم. در این موضوع باید با دقت رصد انجام شود و شورای نگهبان و هیات نظارت گزارش‌های مستمری آماده کنند.

وی تاکید کرد: مقدمه انتخابات پرشور، حضور ناظر مسلط در صحنه انتخابات است. امیدواریم کارهای هیات های نظارت در این مورد به خوبی انجام شود.

مردم فردی که بالاترین شاخص‌های قانون اساسی را دارد، انتخاب کنند

آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی در مراسم افتتاح ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات با بیان اینکه ستاد مرکزی انتخابات مانند همیشه به بهترین وجه تشکیل شده است،‌ گفت: مهم آن است که این انتخابات که بر عهده دولت،‌ ملت و شورای نگهبان و هر کسی که به نوعی مسئول است یک امانت است که باید این امانت به دست اهلش سپرده شود.

وی افزود: باید همه دست اندرکاران وظیفه خود را در این باره انجام دهند. شرکت در انتخابات ریاست جمهوری وظیفه است و مردم باید بهترین و عالی ترین انتخاب را داشته باشند. همیشه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی با پاکی محقق شده،‌ انتخابات های جمهوری اسلامی ایران از حیث کاندیداها،‌ رای دهندگان و کیفیت با اکثر کشورها قابل مقایسه نیست. شرایطی که در قانون اساسی برای ریاست جمهوری و حتی نمایندگان آمده در کجای دنیا نظیر آن را دارید. مدیر،‌ مدبر با توانا بودن این ها موارد کمی نیست.

مدرسی یزدی ادامه داد: شورای نگهبان براساس وظیفه خود تلاش می کند هر فرد که حداقل صلاحیت و استاندارد را داشته باشد تایید کند، البته بر اساس توانایی و نظرات اعضای شورای نگهبان این کار انجام می شود. درخواست ما از مردم این است که با بصیرت و تحقیق آن شخصی که بالاترین شاخص‌های قانون اساسی را دارد انتخاب کنند. امیدواریم با لطف خدا و توجهات حضرت ولی عصر (عج) این موضوع محقق شود.

وی در پایان تاکید کرد: مردم در صحنه حاضر شوند،‌ رهنمودهای مقام معظم رهبری و قانون اساسی مدنظرشان باشد و بهترین انتخابات شکل گیرد تا چشم دشمنان کور شود و دوستان جمهوری اسلامی ایران و آزادی خواهان خشنود شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه