English

رئیس جمهور در نشست خبری:

مشکلات اقتصادی ۱۰۰ سال دیگر حل نمی‌شود/فردی که یک‌شبه مشکلات را حل می‌کرد یک نفر دیگر بود/هیچ بحرانی وجود ندارد

روحانی گفت: من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم، کارهایی که در صد روز حل کردم، اعلام می‌کنم. کسی که می‌گفت مشکلات را یک شبه حل می‌کنم، یکی دیگر بود، نه من!

مشکلات اقتصادی 100 سال دیگر حل نمی‌شود/فردی که یک‌شبه مشکلات را حل می‌کرد یک نفر دیگر بود/هیچ بحرانی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری موج، نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان با اصحاب رسانه آغاز شد.

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

دولت یازدهم در طی سه سال و نیم گذشته موفقیت‌هایی داشته است. در مجموع با رهنمودهای رهبری و حمایت مردم، دولت به برخی اهداف مدنظر خود رسیده است. در سال 95 شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی و اقتصادی طبق آمار مراکز داخلی و بین‌المللی بهتر از حدی بود که پیش‌بینی می‌کردیم.

سال 96 برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد حداقل حقوق به دریافتی حقوق آنها اضافه می‌شود که حدود 180 تا 200 هزار تومان است. در مجموع 4 سال حقوق همه افراد کم درآمد 2 برابر می‌شود.

این دولت شاید اولین دولت باشد که همه ساله اضافه حقوق کارگران و کارمندان را بیش از میزان تورم در نظر گرفته است.

در سال 92 تولیدات کشاورزی 97 میلیون تن بود در سال 95 به 118 میلیون تن رسیده است. یعنی تولید مواد غذایی 21 میلیون تن در این دولت افزایش یافته است.

تعداد تخت‌های بیمارستانی به اندازه یک چهارم تعداد قبلی اضافه شده که این به معنای توسعه امکانات کشور در بخش درمانی است.

در این دولت 9 هزار روستا گازکشی شده است. همه روستاهایی که بالای 10 خانوار جمعیت دارد، دارای برق هستند. برای آبرسانی به روستاها کار زیادی انجام گرفت.

25 هزار روستای ما به اینترنت وصل شده است که یکی از افتخارات دولت این است که کیفیت اینترنت را بالا برده اما قیمت را بالا نبرده است.

یکی از افتخارات دولت این است که فضای کشور، خیابان‌ها، دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و... کمتر امنیتی شده است. همه تلاش دولت این بوده که فضاها، فضاهای محبت و دوستانه و برادری شود.

در این دو انتخابات بزرگ حواسمان باشد که انتخابات برای نزدیکتر شدن ما است و جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها باید حرف‌هایشان را بزنند اما دروغ به مردم گفته نشود. این بزرگترین خیانت است. مخصوصا دروغی که باعث ناامیدی و یاس در مردم شود.

آمار به ما می‌گوید بعد از برجام در هر زمینه‌ای، فضا برای پیشرفت بیشتر شده است.

 

 طرح سوال خبرنگاران از رئیس‌جمهور آغاز شد.

یارانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده است. در زمینه یارانه نقدی دولت باید تابع قانون باشد و هم این دولت و هم در دولت بعدی، در چارچوب مصوبات مجلس موضوع یارانه را اجرا خواهیم کرد. برخی از اقشار آسیب‌پذیرتر هستند. پرداخت یارانه نقدی به صورت یکسان به همه چندان جالب نیست. باید به اقشار آسیب‌پذیر بیشتر توجه شود. دولت از سال گذشته آمادگی دارد، این اقدام را انجام دهد.

برخی ماشین دودی هستند و فقط فضا را تیره و دودآلود می‌کنند و مردم را به تردید می‌اندازند.

هواپیمای نو وارد کشور شد اما به برخی برخورد. آنهایی که می‌خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند، بروند سوار شوند.

کشور ما باید به روزی برسد که هیچ کس نیاز به یارانه نقدی نداشته باشد.

تکرار می‌کنم البانک و ماادراک ما البانک؛ بانک نیاز بسیاری به اصلاح دارد. مشکل بانک‌ها یکی از مشکلاتی است که در دولت یازدهم خیلی کم حل شده است.

در دولت یازدهم در برخی جاها حرکت کم بود. در مبارزه با فساد یک حرکت بزرگ انجام دادیم و میزان قاچاق از 25 میلیارد به کمتر 15 میلیارد رسیده است.

در مسئله سوریه، نظر ما این بود که کشورهای دیگر از تروریست حمایت نکنند اما برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای به تروریست کمک کردند.

در حکومت سوریه باید اصلاحاتی صورت بگیرد. همه منطقه اگر مثل ایران اتکایشان به صندوق آرا باشد، مشکلاتشان کم می‌شود. امیدواریم اصلاحاتی در سوریه انجام شود که ضرورت دارد.

یک دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها پخش می‌شود که دروغ است. من کی گفتم مشکلات را صدروزه حل می‌کنم؟ من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم، کارهایی که در صد روز حل کردم، اعلام می‌کنم. کسی که می‌گفت مشکلات را یک شبه حل می‌کنم، یکی دیگر بود، نه من!

من حافظه‌ام کم نیست. من میدانم چه گفتم. من گفتم در پایان 100 روز اعلام می‌کنم، چکار کردم. کسی این را می‌گوید که عقل نداشته باشد. مگر مشکلات در 100 روز حل می‌شود. مشکلات اقتصادی 100 سال دیگر حل نمی‌شود.

آزادی را هم باید لمس کرد. فقط نباید اقتصاد را لمس کرد.

کلمه بحران را برای وضعیت بانک‌ها قبول ندارم. یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تک رقمی کرده. پس از 26 سال تورم کشور تک رقمی شد. افتخارات ما این است شرایط بانک‌ها بهتر از پارسال است. یک مورد خاص (موسسه کاسپین) بود، که چندتا موسسه اعتباری بود که ادغام شدند. یک قاضی در این امر دخالت کرد که من به رئیس بانک مرکزی گفتم از این قاضی شکایت کند. خواسته ما از بانک‌ها این بود که تسهیلات با نرخ سود کمتر داده شود.

پس از حادثه پلاسکو، در دولت مشورت کردیم که در این گونه حوادث در این سطح نیاز به گزارش ملی داریم. در این گزارش عده‌ای کارشناس بدون اینکه نظر سیاسی داشته باشیم به بررسی حادثه پرداختند.

اصل تهیه گزارش ملی کار درستی است. آماده‌ایم لایحه‌ای به مجلس بدهیم تا گزارش ملی قانون شود. امیدوارم صداوسیما گزارش ملی را پخش کند، چون در این گزارش کار علمی شد. کار حزبی و گروهی و سیاسی نیست.

من نگفتم کلید حل مشکلات کشور مسائل هسته‌ای است. کلید حل مشکلات کشور عقل و تدبیر است.

دوران انتخابات همه باید خود را برای فضای خاصی آماده کنیم. حرف های زیاد حق و ناحق و انتقادات منصفانه و غیرمنصفانه انجام می‌شود. باید تلاش کنیم فضا را سالم و اخلاقی نگه داریم.

کسی نمی‌تواند بگوید من فلان مقدار یارانه می‌دهم. مگر مزایده است. کشور قانون دارد و منابع پرداخت یارانه مشخص شده است. باید حساب و کتاب شود. هر که می‌گوید من یارانه بیشتر می‌دهم، باید بگوید از چه محلی تامین می‌کند تا شفاف شود.

مسأله اشتغال مسأله مهمی است. تلاش دولت این بود که اشتغال خالص را بالا ببرد. باید در دوره قبل برای اشتغال خالص کار می‌شده و زمینه‌های ایجاد آن مهیا می‌شد.

رئیس خزانه و رئیس مرکز آمار افرادی هستند که در دولت قبل هم همین سمت‌ها را داشتند.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری دستگیری مدیران کانال های تلگرامی خاطر نشان کرد: این سوال مهمی برای جوانان و جامعه ما است؛ چرا که یکی از قول های این دولت به مردم، لمس آزادی بوده است.

حجت الاسلام روحانی در ادامه نشست خبر خود با بیان این مطلب، افزود: این که مردم در کنار لمس بهبود شرایط اقتصادی، آزادی را هم لمس کنند، مهم است. این کشور،‌کشور مردم سالار دینی است، حالا اینکه یک نفر از یک جناح یا حزبی طرفداری کرده معنی ندارد به زندان برود.

وی ادامه داد: یکی از شیوه هایی که برخی ها به کار می برند و امیدواریم دیگر به کار برده نشود این است که اگر کسی را شنبه بخواهند احضار کنند، پنجشنبه می برند که دو شبی به قول برخی ها آب خنک مستحبی زندان را بخورد. حالا در شب تعطیلات پیش از عید، عده ای جوان را دستگیر کردند، من همان زمان از وزیر اطلاعات گزارشی خواستم ایشان براساس اطلاعاتی که داشتند گفتند آنها جرمی مرتکب نشده اند.

روحانی در همین راستا تصریح کرد: من دوباره تکرار کردم تا این شرایط را پیگیری کند، الان هم وزیر کشور، دادگستری و اطلاعات پیگیر این ماجرا هستند تا به من گزارش دقیقی ارائه دهند. اگر گزارش اولیه ای که وزیر اطلاعات به من دادند درست باشد، که امیدوارم درست نباشد حتما به اطلاع مردم خواهم رساند.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال رسانه ای خارجی مبنی بر حضور یا عدم حضور روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات پیش رو گفت: برای پاسخ به این سوال دو سه روزی باید صبر کرد. از فردا ثبت نام افراد متقاضی شروع می شود. پنج روز هم زمان ثبت نام است. اگر پنج روز صبر کنید معلوم می شود که چه کسانی وارد عرصه انتخابات می شوند. من دلم می خواهد انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم برگزار شود و هر کسی که می آید در پذیرش مسئولیت برای آینده موفق باشد.

هیچ بحرانی وجود ندارد

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد سیاست‌های دولت برای کنترل تورم که باعث ایجاد بحران در نظام بانکی شده است، گفت: من کلمه بحران را قبول ندارم و هیچ بحرانی وجود ندارد.

وی با تاکید بر این‌که افتخار دولت این است که بعد از 26 سال تورم را تک رقمی کرده است، خاطر نشان کرد: از افتخارات ماست که شرایط بانک ها نسبت به سال گذشته بهتر شده است،‌به طوری که رئیس بانک ملی به من گفت اقداماتی که این دولت برای بانک ملی انجام داده است در  فعالیت بانک ملی از آغاز تاکنون سابقه نداشته است.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه وضع امروز بانک ها از دیروز خیلی بهتر است تصریح کرد: ممکن است یک مورد خاصی وجود داشته باشد که البته توضیحات آن را رئیس کل بانک مرکزی به تفصیل داده اند که چند موسسه در یک موسسه جدید ادغام شده بودند و در این زمینه یک قاضی دخالت هایی داشته و مشکلاتی ایجاد شده و در این راستا من از رئیس بانک مرکزی خواستم که از آن قاضی به دستگاه قضائی شکایت کنند،‌ چون در امری که به او مربوط نبوده دخالت کرده است و به طور کل مشکلی که در یک گوشه ای پیش آمده است قابل حل است.

روحانی با بیان اینکه ما به دنبال پایین آوردن تورم از بانک ها خواستیم تسهیلاتی با نرخ سود کمتر ارائه کنند،‌ توضیح داد: برای این کار خود به خود سود سپرده پایین می آمد و کاری که ما انجام دادیم این بود که سود بین بانکی را پایین آوردیم که در نتیجه آن سود تسهیلات نیز پایین آمد.

وی افزود: اقدامات دولت در زمینه نظام بانکی به صورت دستوری نبوده است چون در دولت قبل شاهد بودیم که اقدامات دستوری هیچ وقت عملیاتی نشد.

وی خاطرنشان کرد: با کاهش سود تسهیلات بین بانکی از حدود 28 درصد به رقمی حدود 19 درصد، توانستیم نظمی را در بانک ها اجرا کنیم، پس علت این که تورم پایین آمد نظارت دولت بود.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه تورم 45 درصد در دولت قبلی به این خاطر بود که از بانک مرکزی برداشت می‌کردند، گفت: دولت قبل 43 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر از بانک مرکزی برداشت کرد و با این کار در جیب مردم دخالت کردند، اما در این دولت نه تنها از بانک مرکزی برداشتی نداشتیم، بلکه برای اولین بار بدهی‌های بانک ها را پرداخت کردیم.

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه سود تسهیلات در کشور باید کاهش پیدا کند، گفت: وقتی سود تسهیلات بالا باشد کار برای بنگاه های اقتصادی سخت می شود. پس یکی از تحولاتی که باید اتفاق افتد، پایین آوردن سود تسهیلات بانکی بخصوص در حوزه تولید است و در این زمینه دولت برای بخش های تولیدی، سوبسید پرداخت می کند.

رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوالی در مورد حمله دولت آمریکا به سوریه و اعلام اینکه ممکن است این حمله تکرار شود، گفت: آمریکایی ها از گذشته هیچ وقت در چارچوب مقررات بین المللی  عمل نکرده اند و حتی تحریم هایی که علیه ما داشتند و دارند نیز منطبق با چارچوب بین المللی  نیست.

روحانی با بیان اینکه آمریکا یکجانبه گرایی دارد و بی جهت خود را رهبر دنیا می داند، تصریح کرد: اساس حمله به سوریه اشتباه بود و به نفع تروریست ها تمام شد، که این وضع نمی تواند ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها از قبل نیز دخالتی هایی در سوریه داشتند و حمله هایی اتفاق می افتاد اما تا این اندازه واضح نبود که مستقیم به پایگاه هوایی حمله کنند، گفت: تکرار آن بسیار می تواند خطرناک می باشد.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: پاسخ حمله آمریکا به سوریه را باید ارتش سوریه در میدان جنگ در برابر تروریست ها بدهد تا برای آمریکایی ها روشن شود این امور نمی تواند مشوقی برای ادامه حضور تروریست ها باشد. پس باید با ضربه هایی که به تروریست ها وارد می شود آمریکایی ها را از این کار پشیمان کرد و آمریکایی ها بدانند که این اقدامات به نفع تروریست ها نخواهد بود و حضور تروریست ها در ادامه برای همه یعنی حتی کشورهایی که آنها را به وجود آورده اند، ‌دردسر ساز خواهد شد.

در صنعت بالای 5 درصد رشد داشتیم. در معدن که رشد منفی داشت، در حال حاضر رشد مثبت 11 دارد. دولت تلاش‌های زیادی برای زندگی مردم داشته اما تا رسیدن به فاصله مطلوب هنوز فاصله داریم.

یک عده خودسر که همه دستگاه‌ها کار آنها را محکوم کردند، ماجرای سفارت عربستان را انجام دادند. عربستان خود را برای برخورد نا صحیح با ایران آماده کرده بود.

باید از اصحاب فرهنگ پرسید چقدر از دولت یازدهم رضایت دارند. تلاش کردیم مجوز کتاب و فیلم راحت تر صادر شود. فضای دانشگاه‌ها بازتر شود. دنبال این بودیم دانشجوی ستاره‌دار به تاریخ بپیوندد و دیگر دانشجوی ستاره‌دار نداشته باشیم. به طور کافی راضی نیستم. چون همه کارها دست ما نبود.

مردم اگر مسائلی را که می‌بینند، مورد رضایت آنها نیست و با فکر و نظر و آزادی مورد نظرشان همخوانی ندارد، باید با صدای رسایی حرف بزنند که آنها بفهمند که مردم را رضایت ندارند. اگر تلاش رئیس‌جمهور و دولت نبود الآن شبکه‌ای نبود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • صیادی





    آنانکه دکل ها را گم کرده اند
    اکنون آمده اند و ادّعایِ ریاستِ جمهوری می کنند !

    به خداوند قسم
    این را نه از رویِ غرض می گویم
    بلکه با دردِ دلِ خود
    و هزاران بینوا عرض می کنم :
    که چرا بعضی ها اینگونه حرمت شکسته اند !
    تا جائی که برایِ بدست آوردنِ قدرت
    و ویران نمودنِ عقیده هائی مبتنی بر عزّت
    و چپاولِ بیت المال
    و کسبِ مال و مُنال
    و دستیابی به اهرم هایِ فشار
    با گفتارهائی پُر از شُعار
    دارند سر و دست می شکنند !
    امّا
    آخر خدائی هم هست
    تا بر دلِ ما
    که بی خبر از همه جا
    دکل هایمان را گُم کرده و یا بُرده اند
    مرهمی بگذارد و آنان را به جزایِ اعمالشان برساند
    تا درسِ عبرتی بشود
    برایِ آنانکه دکل ها را گم کرده اند
    و اکنون
    با کمالِ پُرروئی
    ادّعایِ ریاستِ جمهوری بر کشور را هم می کنند !!!!

  • شهیدی

    آفرین آفرین

  • حسینی

    بارک الله به این ذوق

  • فرزانه اختری

    درود شاعر محترم
    زدی تو خال

  • جاهدی

    احسنتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه