English

ایران طلایه دار رشد کمیت علم دنیا؛

کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران به مرز ۵۰ هزار رسید

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: مقایسه سال 2016 با سال 2015 میلادی در پایگاه استنادی اسکوپوس نشان می دهد که رشد کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران به 15 درصد رسید.

کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران به مرز 50 هزار رسید

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه هنوز اطلاعات سال 2016 میلادی کامل نشده است و بیش از چند ماه از ثبت اطلاعات سال 2017 میلادی نیز نمی گذرد، رتبه کمیت تولید علم ایران در سال 2017 میلادی به 14 رسیده است، البته این رتبه قطعی نشده است و برای اعلام رتبه قطعی بایستی منتظر ماند.

وی گفت: تا این تاریخ در این پایگاه 14524 مدرک از پژوهشگران کشور نمایه شده است.

کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران به مرز 50 هزار رسید

سرپرست ISC اظهار داشت: برای سال 2016 میلادی تعداد 49535 مدرک از کشور در پایگاه استنادی اسکوپوس ثبت شده است. تعداد مدارک ثبت شده ایران در سال 2015 میلادی در همین پایگاه 43111 مورد بود، بنابراین رشد کمیت تولید علم ایران حدود 15 درصد است.

وی افزود: بعد از ایران روسیه با 11 درصد رشد و مالزی با 6 درصد رشد رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند. چین، ترکیه، هند و لهستان به ترتیب با رشد 5 درصد، 3 درصد، 2 درصد، 2 درصد و 2 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

دهقانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با 15 درصد رشد در بین 25 کشور برتری که بیشترین کمیت علم دنیا را تولید می کنند حائز رتبه نخست رشد کمیت علمی دنیا شده است.

سرپرست ISC ادامه داد: سهم ایران از کل کمیت علم دنیا نیز در سال 2016 میلادی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. در سال 2011 میلادی حدود ۱.۵ درصد از علم دنیا را تولید کردیم. این رقم در سال 2016 میلادی به ۱.۸ درصد رسیده است و در سال 2017 میلادی تا حال حاضر این رقم حدود ۲.۱ درصد است که البته در خصوص اطلاعات سال 2017 میلادی باید تا تکمیل اطلاعات در این سال برای اعلام سهم قطعی صبر کرد.

کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران به مرز 50 هزار رسید

دهقانی خاطرنشان کرد: رشد کمیت تولید علم کشور در سال های اخیر در حالی اتفاق افتاده است که به دلیل مشکلات ناشی از تفاوت نرخ ارز، روند شرکت اعضای هیات علمی در کنفرانس های های بین المللی چه به لحاظ سهمی و چه لحاظ تعدادی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

وی افزود: به عنوان مثال در خلال سال های 2005 تا 2010 میلادی هر ساله حدود 20 تا 24 درصد از تولید علم کشور شامل مقالاتی بوده است که حاصل شرکت در کنفرانس های بین المللی می شده اند. در سال های اخیر این مقدار کاهش یافته است. به عنوان مثال در سال 2016 میلادی سهم مقالات کنفرانس ها از کل تولید علم کشور حدود 6 درصد است.

کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران به مرز 50 هزار رسید

سرپرست ISC اظهار داشت: در سال 2011 میلادی تعداد مقالات حاصل از شرکت در کنفرانس های بین المللی حدود 7000 مورد بود، این رقم در سال 2016 حدود 3000 مدرک است.

وی خاطرنشان کرد: مرجعیت علم بین الملل تنها با افزایش کمیت تولید علم حاصل نمی شود. مرجعیت علمی اولین بند از سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است. مرجعیت علمی پیامدهای مثبت زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت. بنابراین بیش از هر چیز به جای تکیه صرف به کمیت تولید علم باید به دنبال افزایش اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی