English

در اجلاس ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای در سازمان ملل؛

خوشرو: مطالبه مشروع امحاء سلاح‌های هسته‌ای توسط دولت‌های انگشت‌شماری نادیده گرفته شده است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در بخش عالی‌رتبه اجلاس مذاکره سند حقوقی ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای سخنرانی و مواضع و انتظارات کشورمان را در خصوص خلع سلاح هسته‌ای تشریح کرد.

خوشرو: مطالبه مشروع امحاء سلاح‌های هسته‌ای توسط دولت‌های انگشت‌شماری نادیده گرفته شده است

به گزارش خبرگزاری موج، غلامعلی خوشرو گفت: تاریخ سلاح‌های هسته‌ای یادآور زشت‌ترین واقعه تاریخ و بزرگ‌ترین نسل‌کشی و سوء‌استفاده از دستاورد علمی انسان است. انفجار سلاح‌های هسته‌ای توسط آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی فاجعه‌ای انسانی با ابعاد بی‌سابقه به وجود آورد و امنیت بشری را با تهدیدی عظیم مواجه ساخت.

نماینده ایران با انتقاد از کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای گفت: خواست مشروع و مطالبه جدی جامعه‌ جهانی برای امحاء کامل سلاح‌های هسته‌ای توسط گروه انگشت‌ شماری از دولت‌ها که امنیت خیالی خود را بر ناامنی همگانی بنا کرده‌اند، نادیده گرفته شده است.

خوشرو افزود: متاسفانه تلاش‌های بین‌المللی و اسنادی مانند ان پی تی در بر طرف ساختن تهدید بزرگ سلاح‌های هسته‌ای توفیق نداشته‌اند و عمده‌ترین عامل این عدم موفقیت این است که کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای هیچ اقدام جدی در اجرای تعهدات خلع سلاح هسته‌ای خود صورت نداده است و گمان ما این است که هرگز صورت نخواهد داد. کشورهای هسته‌ای با بی‌اعتنایی به مطالبه جهانی، مشغول مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خود و ساخت کلاهک‌های هسته‌ای جدید با قدرت تخریبی بیش‌تر هستند.

وی هم‌چنین به بایکوت این کنفرانس توسط کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای اشاره کرد و گفت: کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در ماده 6 ان پی تی تعهد بین‌المللی پذیرفته‌اند که در خصوص اقدامات موثر برای خلع سلاح هسته‌ای با حسن نیت مذاکرات لازم را انجام دهند. عدم شرکت آنها در این کنفرانس که برای مذاکره سند حقوقی ممنوعیت سلاح هسته‌ای برگزار شده است، نمونه عدم پایبندی به تعهدات ماده 6 ان پی تی است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در خصوص دلایل شرکت جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس گفت: ایران به عنوان قربانی سلاح‌های شیمیایی به شدت خطر ناشی از وجود سلاح‌های کشتار جمعی را حس می‌کند و مصمم است که در تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات بشریت از این خطر فعالانه مشارکت کند.

این دیپلمات کشورمان ضمن تاکید بر حمایت ایران از هدف کنفرانس، در بیان انتظارات کشورمان از این مذاکرات اظهار کرد: مذاکرات باید به انعقاد یک سند بین‌المللی که تملک، ساخت و تولید، آزمایش، انتقال، استقرار، مدرن‌سازی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تحت هر شرایطی را به طور جامع ممنوع سازد.

نماینده دائم ایران تاکید کرد که این ممنوعیت‌ها باید با امحاء سلاح‌های هسته‌ای همراه باشد، زیرا بدون نابودی سلاح‌های هسته‌ای هیچ تضمین قطعی علیه استفاده از چنین سلاح‌هایی ایجاد نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه