English

روایت سرلشکر باقری در یادمان‌های دهلاویه و چذابه

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: هوانیروز، نیروی هوایی و نیروی زمینی در منطقه دهلاویه مجاهدت‌های زیادی از خود نشان دادند و عملیات‌های مکرری به انجام رساندند.

روایت سرلشکر باقری در یادمان‌های دهلاویه و چذابه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه خبری راهیان نور، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (یکشنبه 29 اسفندماه) با حضور در یادمان شهدای دهلاویه و محل شهادت دکتر مصطفی چمران و شهدای چذابه ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا در جمع خبرنگاران بیان کرد: دهلاویه منطقه‌ای است که واحدهای ارتش متجاوز بعثی عراق به این منطقه هجوم آوردند و جنایت‌های زیادی علیه ملت شریف این منطقه کردند.

وی در ادامه با اشاره به سابقه مبارزات انقلابی دکتر مصطفی چمران در لبنان بیان کرد: شهید چمران واحد دفاع نامنظم را در مناطق حمیدیه، کرخه و سوسنگرد ایجاد و عملیات‌هایی را در این مناطق اجرا کرد و در نهایت در خرداد 1360 در خاکریز خط مقدم به شهادت نائل آمد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه هوانیروز، نیروی هوایی و نیروی زمینی در منطقه دهلاویه مجاهدت‌های زیادی از خود نشان دادند و عملیات‌های مکرری به انجام رساندند و با اشاره به عملیات طریق القدس توضیح داد: اگر در مسیر شهدا که مسیر اقتدار و تبعیت از ولایت فقیه و احکام اسلامی است، باشیم و پشت سر رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت کنیم و اخلاص عمل داشته باشیم هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند مقابل ملت ما بایستد. ملت ما با پیروی از ولایت فقیه موفق خواهد شد پرچم بزرگ اسلام را به دست امام زمان(عج) برساند.

وی در ادامه افزود: ما هرچه داریم از شهدا و دوران دفاع مقدس است. هرکس در مکان شهادت رزمندگان دوران دفاع مقدس توفیق حضور پیدا می‌کند، نشان می‌دهد که رهرو شهداست؛ راهی که در آن عزت، افتخار، خداپرستی، میهن‌پرستی و شرف است .

این فرمانده دوران دفاع مقدس همچنین با حضور در یادمان شهدای چذابه گفت: این منطقه یادآور خاطرات بسیاری از دوران دفاع مقدس است و نبردهای سنگینی در آن اتفاق افتاده است. لشکر 9 زرهی ارتش متجاوز بعثی از طریق چذابه توانست به بستان، سوسنگرد و حمیدیه نفوذ کند که رزمندگان اسلام از ارتش، سپاه، بسیج و... به هر روشی که بود خود را به منطقه رساندند و توانستند طی عملیاتی به اسم طریق القدس در پاییز ۱۳۶۰، منطقه را از لوث متجاوزان بعثی پاکسازی کنند.

سرلشکر باقری افزود: دشمن متجاوز بعثی در دهه فجر 1360 مجددا قصد داشت بستان را تصرف و کام ملت شریفمان را در این دهه تلخ کند که دفاع جانانه در این منطقه نام چذابه را در تاریخ ملت کشورمان ماندگار کرد.دفاع جانانه‌ای که شهدا به یادگار گذاشتند، این است که قدرت ظاهری تاثیری در تغییر سرنوشت نبردها ندارد و باید به خدا اتکا کرد و پشت ولایت فقیه حرکت کرد.

سرلشکر باقری در ادامه به بیان خاطره‌ای در رابطه با شهید حسن باقری(غلامحسین افشردی) پرداخت و گفت: شهید باقری زمانی که قرار بود عملیات طریق القدس انجام شود از ناحیه پیشانی و جمجمه مجروح شد و پزشکان استراحت سه ماهه به وی دادند. اواخر بهمن ماه دشمن متجاوز بعثی به چذابه حمله کرد. ما به همراه سرلشکر رشید و جمعی از رزمندگان از ارتش و سپاه در مقری که در یک کیلومتری چذابه بود مستقر بودیم. این مقر پیش از آن مقر تیپ 26 زرهی عراق بود که به تصرف نیروهای خودی درآمده بود.

وی بیان کرد: در پی این حمله، فرماندهان با شهید باقری تماس گرفتند که چذابه در خطر سقوط قرار گرفته است و باید به هر طریقی که امکان دارد به منطقه بیایی و ما به کمک شما نیاز داریم. شهید باقری بعد از 15 روز استراحت با وجود اینکه به خاطر مجروحیت سردرد شدیدی داشت و نمی‌توانست تکان بخورد به منطقه آمد و به فرماندهان کمک‌های مشورتی داد.

سرلشکر باقری عنوان کرد: 40 روز بعد از آن دشمن بعثی تپه‌های «نبأ یک، دو و سه» چذابه را که ارتفاعات مهمی بودند به اشغال در آورد. قرار شد عملیاتی برای آزادسازی تپه‌های نبأ انجام گیرد که شهید باقری به هر ترتیبی بود خودش لباس رزم بر تن عملیات را فرماندهی کرد و ارتفاعات نبأ به لطف خدا و برکت خون شهدا آزاد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه