English

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

نباید از کاندیداهای زیاد بیرون «جمنا» هراس داشته باشیم

اصفهان - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نباید از کاندیداهای زیاد بیرون از گروه جمنا هراس داشته باشیم و باید بر اساس خرد جمعی از تصمیمات جمنا حمایت کنیم.

نباید از کاندیداهای زیاد بیرون «جمنا» هراس داشته باشیم

به گزارش خبرگزاری موج، محمدمهدی زاهدی ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه حوزه علوم و فنون از پس از انقلاب اسلامی تاکنون رشد خوبی داشته است، اظهار داشت: امروز بیش از چهار میلیون دانشجو در کشور مشغول تحصیل علم و دانش هستند و این در حالی است که در ابتدای انقلاب حدود 176 هزار دانشجو داشتیم.

وی با بیان اینکه امروز در اکثر رشته‌ها مقطع دکترا وجود دارد، افزود: رشد روز افزون بخش علوم و فنون در کشور دستاوردهای خوبی برای انقلاب داشته است گرچه تا حدودی این پیشرفت در بخش هسته‌ای کمرنگ شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موفقیت های علمی در راستای اقتدار سیاسی کشور تاثیر بسزایی داشته است، بیان داشت: این حرکت رو به رشد علمی تا سال 2010 پیشرفت خوبی داشت اما اکنون شتاب این روند با کندی مواجه شده و شیب پیشرفت علمی مناسبی در 6 سال گذشته وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای حفظ جایگاه خود در دنیا نیازمند برنامه ریزی جدی هستیم، گفت: بر این اساس در مجلس این مصوبه را به تصویب رساندیم که سهم بودجه تحقیقاتی کشور از تولید ناخالص ملی از کمتر از نیم درصد به یک درصد برسد.

زاهدی به کاهش بودجه پژوهش اشاره و ابراز داشت: سال گذشته این بودجه 7 هزار میلیارد تومان بود که امسال کمتر شده است.

توان ایران در بخش انرژی هسته ای 6 کشور دنیا را پای میز مذاکره آورد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توان ایران در بخش انرژی هسته ای 6 کشور دنیا را پای میز مذاکره آورد، تاکید کرد: این توان پس از برجام کاهش یافت و سایت های هسته ای تعطیل یا کم کار شدند.

وی با بیان اینکه کاهش اقتدار علمی موجب بی توجهی جهانی به سایر عرصه‌های کشور نیز می شود، تصریح کرد: به طور مثال زمانی که بی توجهی به گذرنامه ایرانی را شاهد هستیم طبیعی است در جهان نیز ارزش گذرنامه‌ای ما کاهش پیدا می‌کند.

پژوهش های علمی ما باید به صنعت ثروت آفرین مبدل شود

زاهدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت اقتصاد دانش بنیان اشاره و اظهار داشت: چاپ مقالات به تنهایی مهم نیست بلکه پژوهش های علمی ما باید به صنعت ثروت آفرین مبدل شود.

وی بازارسازی برای محصولات را مهم برشمرد و گفت: ایده‌های خوبی در کشورمان شکل می گیرد که باید به محصول تبدیل شود اما این محصولات نیازمند بازاریابی و بازارسازی هستند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لازم است با باور فناوری‌های بومی خود و با همیاری تمامی بخش های کشور تلاش کنیم تا قطار علم و فناوری را روی ریل مناسب قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مشکلات حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و برخی مباحث منطقه‌ای را باید به درستی مدیریت شود تا به مراحل بحرانی نرسد، گفت: همچنین چالش حوزه‌هایی مانند آب نیازمند راهکارهایی با کمترین تبعات است.

مشاهده زاینده رود با وضعیت فعلی موجب اندوه عمیق است

زاهدی با بیان اینکه مشاهده زاینده رود با وضعیت فعلی و بحران‌های آبی در دیگر نقاط کشور موجب اندوه عمیق است، تاکید کرد: همگی باید دست به دست هم دهیم تا بحران آبی را در کشور رفع کنیم.

وی اضافه کرد: مجلس نیز آمادگی دارد تا طرح‌های لازم را تصویب و لوایح دولت برای مدیریت یکپارچه منابع آبی و انتقال آب خارج از مرزهای کشور را حمایت کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در مبحث آب سیاست مشخصی ندارد، اظهار داشت: در طول این چند سال دولت عزمی برای مدیریت یکپارچه آب نداشته است.

وی با بیان اینکه انتقال آب از خارج از کشور می‌تواند اتفاقات خوبی برای رفع مشکلات آبی در پی داشته باشد، گفت: باید در مبحث آب مدیریت کلان تشکیل شود تا آب را به خوبی توزیع کند.

در دیپلماسی خارجی همه چیز به برجام خلاصه شد

زاهدی با شاره به اینکه در دیپلماسی خارجی همه چیز به برجام خلاصه و به بد برجامی دچار شد، بیان داشت: قرار بود دیپلماسی ما فعال باشد آب را از منابع خارجی بیاوریم اما این اتفاق نیز رخ نداد و این در حالی است که منابع خوبی در کشورهای شمالی وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در این دوره از وزارت علوم و آموزش و پرورش، مسائل سیاسی بر مسائل آموزشی و علم و فناوری غلبه داشت، گفت: اکثر روسای دانشگاه‌ها در کل کشور به علایق سیاسی شهره‌تر هستند تا در حوزه علمی فعالیت شایان توجهی داشته باشند که این امر در رشد کم شیب علمی کشور موثر بوده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید دانشگاه نسل چهارم در کشور ما شکل بگیرد، بیان داشت: از ویژگی‌های خاص این دانشگاه‌ها این است که مهارت‌محور و دارای خروجی‌های خلاق هستند.

وی با بیان اینکه در این دانشگاه ها اقتصاد مقاومتی در آنها حرف اصلی را می‌زند، تصریح کرد: دانشگاه نسل چهارم در تبدیل علم به محصول پیشتاز و خروجی آن خودباوری است.

از کاندیداهای زیاد بیرون از گروه جمنا نباید هراس داشته باشیم

زاهدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه از کاندیداهای زیاد بیرون از گروه جمنا نباید هراس داشته باشیم، گفت: باید بر اساس خرد جمعی از تصمیمات جمنا حمایت کنیم.

وی در ارتباط با حضور بقایی در انتخابات، ابراز داشت: دو هفته قبل احمدی‌نژاد بیان داشت که از کسی حمایت نمی‌کند و به دستور رهبری به دنبال دوقطبی کردن جامعه نیست، در این راستا مطمئن باشید شورای نگهبان نیز به وظیفه خود عمل می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه