English

اتحادیه همکاری های حاشیه اقیانوس هند؛ فرصتی برای ورود سرمایه های خارجی به ایران

اجرای برجام و برداشته شدن محدودیت های بین المللی زمینه استفاده بهتر ایران از سازمان هایی مانند اتحادیه همکاری های حاشیه اقیانوس هند را فراهم کرده است و انتظار می رود نمایندگان کشورمان فرصت سرمایه گذاری خارجی بیشتری را فراهم کنند.

اتحادیه همکاری های حاشیه اقیانوس هند؛ فرصتی برای ورود سرمایه های خارجی  به ایران

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، امروز (سه شنبه) جاکارتا، پایتخت اندونزی میزبان اجلاس سران اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند است. در این اجلاس محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به نیابت از جمهوری اسلامی ایران حضور یافت و سخنرانی کرد.

روز گذشته نیز عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در این نشست بر اهمیت توجه کشورهای عضو اتحادیه به ظرفیت های بالای اقتصادی بندر چابهار اشاره کرد. وی با اشاره به برگزاری اولین اجلاس روسای مناطق آزاد سازمان کشورهای حاشیه اقیانوس هند در اردیبهشت ماه سال جاری در بندر چابهار، حصول توافق در زمینه ایجاد مکانیسم همکاری ها را عامل موفقیت این رویداد مهم در چارچوب اهداف سازمان مبنی بر ایجاد ارتباطات درون گروهی خواند.

اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند یک سازمان دولتی است که اساسنامه آن در مارس ۱۹۹۵ در نشستی در کشور موریس که اکنون مقر این اتحادیه‌است، مورد تصویب قرار گرفت و دو سال بعد، در مارس ۱۹۹۷ رسماً آغاز به کار کرد.

اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند دارای ۱۹ کشور عضو از سه قاره آسیا، افریقا و اقیانوسیه است که شامل آفریقای جنوبی، هندوستان، جمهوری اسلامی ایران، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، استرالیا، امارات متحده عربی، عمان، یمن، بنگلادش، کنیا، موریس، تانزانیا، ماداگاسگار، موزامبیک، سیشیل می شود. اهمیت این اتحادیه به دلیل پوشش بیش از 2 میلیارد نفر از جمعیت جهان و 20.5 میلیون کیلومتر مربع از خشکی های سه قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه، باعث شد تا چین، ژاپن، مصر، انگلستان و فرانسه با ابراز تمایل به عنوان اعضای ناظر، به این تعداد از کشورهای دخیل در اتحادیه اضافه شوند. در این راستا استرالیا، هند، ایران و آفریقای جنوبی از وسیع‌ترین کشورهای اتحادیه و هند، اندونزی، بنگلادش و ایران نیز از پرجمعیت‌ترین کشورهای اتحادیه مذکور به شمار می‌آیند.

اهداف این سازمان تقویت رشد پایدار و توسعه متوازن در منطقه و بین اعضای اتحادیه، تمرکز بر حوزه از همکاری‌های اقتصادی که حداکثر فرصت‌ها را برای منافع مشترک و منافع متقابل فراهم کند، گسترش و آزادسازی تجاری، حذف موانع موجود بر سر راه جریان‌های تجارت، ، ایجاد پارک‌های فناوری و توجه ویژه بر منابع آلودگی، حفاظت محیط زیست و ذخایر اقیانوس هند است.

اتحادیه مذکور اساس دست یابی به این اهداف را با در نظر گرفتن اصل چندجانبه گرایی در جهت گسترش تفاهم و همکاری سودمند دوجانبه از طریق اجماع نظر، نگرش تکاملی و عدم مداخله جویی پیش می برد.

با توجه به حوزه دریایی مورد پوشش این اتحادیه، از مهمترین پروژه‌های همکاری بین اعضا می توان به ایجاد واحد حمایت از شیلات در خصوص همکاری در زمینه ماهیگیری و آبزیان، توسعه گردشگری و تشکیل شورای حمل و نقل دریایی اشاره کرد.

بر این اساس تاکنون سه مرکز منطقه‌ای وابسته به اتحادیه شامل :مرکز علوم و انتقال فناوری در تهران، واحد حمایت از ماهیگیری و شورای حمل ونقل دریایی در عمان راه اندازی کرده است.

اهمیت حضور فعال اعضا در اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند، به فهم و انتظار اطلاعاتی در زمینه فرصت های سرمایه گذاری برای کشورهای عضو بر می گردد که می تواند گامی بزرگ در جهت توسعه اقتصادی آنها باشد.

این مساله با توجه به این که غالب اعضا، جزو کشورهای در حال توسعه طبقه بندی می شوند، حضور کشورهای پیشرفته به عنوان اعضای ناظر امکان تعامل و رایزنی برای حضور سرمایه های خارجی را فراهم می کند.

در این راستا تاکید عراقچی بر ظرفیت های بندر چابهار که مرکزی برای اتصال آبی شرق به غرب و شمال به جنوب به شمار می رود، چشم اندازی برای ارتقا این منطقه خواهد بود. از این رو پس از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن محدودیت های بین المللی، شرکت فعال نمایندگان ایران در این نشست ها می تواند راهگشای ورود سرمایه های خارجی به کشور شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه