English

تاکید مولاوردی بر توانمندسازی و ارتقای سطح تحصیلی و فرهنگی زنان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: استان خوزستان به علت وجود دانشگاه‌های معتبر و ظرفیت بالای اقتصادی و علمی یکی از بهترین استان‌ها برای توانمندسازی و بهره‌مندی از ظرفیت زنان است. ورود تدریجی زنان به عرصه‌های مدیریتی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خوزستان است و این وضعیت جای خوشحالی دارد.

تاکید مولاوردی بر توانمندسازی و ارتقای سطح تحصیلی و فرهنگی زنان

 به گزارش خبرگزاری موج، شهیندخت مولاوردی در همایش ملی زن در تاریخ محلی خوزستان که امروز (۷ اسفندماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، افزود: هنوز جای خالی زنان مقاوم، سخت‌کوش و توانمند خوزستان در عرصه‌های مدیریت کشور همچون نمایندگی مجلس شورای اسلامی احساس می‌شود.

وی افزود: زنان خوزستان نشان داده‌اند که از عهده سخت‌ترین شرایط مانند جنگ تحمیلی برمی‌آیند و این تجربه گران‌سنگ به یقین می‌تواند این اعتماد را به‌وجود آورد که زنان در تصمیم‌گیری‌های کلان استان قادر به نقش‌آفرینی هستند.

مولاوردی با اشاره به نقش زنان در دوران باستان، پس از اسلام و در دوران معاصر اظهار کرد: زنان توانسته‌اند در جامعه امروز نقش اساسی خود را ایفا کنند. برخی تاریخ‌نگاری محلی را به دوران اسلام و برخی به پیش از اسلام و زمان ساسانیان نسبت داده‌اند که دارای اطلاعات بسیاری درباره جزییات در خصوص زنان در تاریخ است.

وی با بیان اینکه خوزستان دارای اقوام مختلف با گویش‌ها و بافت‌های متفاوت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در اتحاد در کنار یکدیگر زیسته‌اند، گفت: به گواهی تاریخ در زمان اتحاد و منازعه، زنان به عنوان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های جامعه بیشترین تأثیر را پذیرفته‌اند؛ چه آن زمان که برای ختم غائله و دعواهای اغلب خونین میان اقوام و خانواده‌های خود وجه‌المصالحه قرار می‌گیرند و تحت قوانین نانوشته از جمله «خون‎بس» پا به خانه بخت می‌گذارند و چه زمانی که با همه وجود برای تامین معیشت خانواده بخشی از بار سنگین نان‌آوری را به دوش می‌کشند. از دیگر سو برای فهم نقش واقعی زنان و مردان استان خوزستان نمی‌توان نقش استقرار شرکت نفت را نادیده گرفت.

مولاوردی با اشاره به اینکه زنان در تاریخ پرافتخار خوزستان به علت شرایط قومی، تأثیر بسیاری بر پدیده‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته‌اند، گفت: یکی از این مقاطعی که بدون شک نقش زنان صبور در خلق آن انکارناپذیر است، جنگ تحمیلی بوده است. زمانی که استان خوزستان بی‌رحمانه‌ترین حملات دشمن را تحمل کرد، زنان با فداکاری و پشتکاری مثال‌زدنی در این عرصه نقش‌آفرینی کردند.

وی ادامه داد: زنان در همه شهرهای استان خوزستان دارای وجهی مشترک هستند. آنان با ازخودگذشتگی، تلاش بی‌وقفه،‌ وفاداری و شجاعت در همه اعصار به ساماندهی زندگی خانوادگی و حفظ پیوندهای قومی و دودمانی خود اهتمام داشته‌اند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: جنگ و مصیبت‌های پس از آن همچنان سایه سنگین خود را بر سر مردمان استان خوزستان گسترده است و در این میان زنان خوزستانی مجدانه در تلاش هستند که سهم مهمی در پیشرفت و آبادانی این استان ایفا کنند. خوزستان سرزمین مادران و همسرانی است که دلاورانه با تقدیم بهترین و والاترین ثمره‌های جان خود از اسلام، ایران، شرافت و انسانیت دفاع کردند. مادران شهدایی که به گفته امام راحل «ره صد ساله را یک شب پیمودند.»

مولاوردی در ادامه اظهارکرد: زنان خوزستان نشان داده‌اند که چه در شهرهای بزرگ و چه در مناطق دیگر از عهده سخت‌ترین شرایط مانند جنگ تحمیلی برمی‌آیند و این تجربه گران‌سنگ به یقین می‌تواند این اعتماد را به وجود آورد که زنان در تصمیم‌گیری‌های کلان استان قادر به نقش‌آفرینی هستند.

وی با بیان اینکه مردم ایران نقش زنان خوزستانی را در جبهه‌های جنگ، بیمارستان‌ها، ستادهای پشتیبانی و تدارکات هرگز فراموش نکرده‌اند و همه این فعالیت‌ها در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت و ضبط شده است، گفت: زنان این استان در کنار مردان در معرکه جنگ، شجاعانه ایستادگی کردند و شهرها را جز به ضرورت تخلیه نکردند و تنها از دامان چنین زنانی است که فرماندهان، سرداران و سربازان بزرگ پرورش می‌یابد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: جامعه امروز ما همپای تحولات جهانی دیگر از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی زنان متعجب و برآشفته نمی‌شود بلکه استقبال رو به افزایشی از روند امیدوارکننده مشارکت اجتماعی زنان به چشم می‌خورد که بیانگر افزایش آگاهی عمومی و نتیجه‌بخش بودن تلاش زنانی است که پا به عرصه مدیریتی گذاشته و توانسته‌اند از عهده این مسئولیت به درستی برآیند.

وی با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری پروژه‌های متعددی را از سال ۹۲ با همکاری وزارت آموزش و پرورش، جهادکشاورزی، سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش استثنایی، وزارت کشور و استانداری خوزستان اجرا کرده است، گفت: همه این اقدامات در جهت توانمندسازی بیشتر زنان است البته توجهی که باید به این استان مبذول شود در حد شایستگی‌های آن نبوده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود : پرهیز از نگاه‌های متعصبانه و احترام به موجودیت زن به عنوان انسانی آگاه و برابر با مردان می‌تواند فرصت‌های مناسبی را برای آموزش و ایجاد بستری عادلانه برای نقش‌آفرینی زنان در اداره جامعه و خانواده به وجود آورد. زنان امروز در شهرهای بزرگ و روستاهای مرزی نقشی‌ انکارناپذیر در پویایی و اقتصاد خانواده ایفا می‌کنند. توانمندسازی و ارتقای سطح تحصیلی و فرهنگی زنان می‌تواند بسیاری از شرایط ناخوشایند موجود را بهبود بخشید.

مولاوردی در پایان اظهار کرد: با شناخت از وضعیت زنان استان خوزستان و راهکارهای ارائه شده در این همایش امید است که بتوان ادامه مسیر را در برنامه ششم توسعه با گام‌های جدی به سمت توانمندسازی زنان خوزستانی برداشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی