English

برگزاری نشست «اندیشه اسلامی» در دانشگاه عدالت

نشست علمی «اندیشه اسلامی» در پرتو نظرات آیت‌الله هاشمی‌ شاهرودی در دانشگاه عدالت برگزار شد.

برگزاری نشست «اندیشه اسلامی» در دانشگاه عدالت

به گزارش خبرگزاری موج، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌ها و میزگردهای علمی، به همت معاونت علمی دانشگاه دوازدهمین نشست علمی با موضوع «اندیشه اسلامی» در پرتو نظریات مرجع عالیقدر آیت‌الله هاشمی شاهرودی با حضور اساتید و دانشجویان و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین بیاتی ریاست دانشگاه و حجت الاسلام و المسلمین اکبر فلاح نژاد برگزار شد.

در این نشست دکتر بیاتی رئیس دانشگاه عدالت با بیان اینکه موضوع اندیشه اسلامی در حقیقت عنوان جامعی است برای تک تک مباحثی که پیش از این پیرامون آنها به بحث نشسته‌ایم و از این به بعد نیز با موضوعات دیگر به آن می پردازیم، عنوان کرد: در کتاب اندیشه اسلامی آیت الله هاشمی شاهرودی در صفحه 22 عنوانی  به چشم می خورد که می تواند سرلوحه کار همه دانشگاه ها و حوزه های علمیه برای اسلامی کردن علوم انسانی استفاده شود و آن موضوع «لزوم احیاء و نهادینه کردن عناوین مختلف فقه اسلامی» است.

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی شاهرودی در کتاب اندیشه اسلامی خود بیان می‌کنند که عناوین مختلف اجتماعی زیادی در فقه اسلامی است که هنوز شناسایی، طراحی و نهادینه نشده است و با احیای آن خیلی از مشکلات اجتماعی و سازمانی ما رفع می‌شود.

بیاتی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که متاسفانه ما عناوین اجتماعی فقه و شریعت را استخراج و مطابق نیاز روز نهادینه نکرده‌ایم و افزود: اگر آنها را استخراج و جمع‌آوری می‌کردیم و اثرات آن را از نظر فقهی بررسی و برای آنها تشکیلاتی ایجاد می‌کردیم افزون بر کارهای اجتماعی فراوان تاثیرات بسیار مثبتی بر فرهنگ و اخلاق اجتماعی جامعه می‌گذارد. اگر این کارها صورت بگیرد آن وقت یک جوان در جامعه وقتی ببیند افراد عادل و مورد وثوق ، منزلت و جایگاه اجتماعی و حقوقی دارند سعی می کند این صفات را در خود پیاده کند و خود به خود بسیاری از ناهنجاری‌ها از بین می‌رود.

وی افزود: در اندیشه شهید صدر و آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی فقه کلام جایگاه ویژه در منظومه اجتماعی دارد. فقیه در مقام استنباط باید کل جامعه اسلامی را افزون به فرد مورد نظر قرار دهد، امروز جریمه دیرکرد بانک‌ها شاید در فقه فردی مباح باشد، اما به نوعی روح ربا را در جامعه زنده می‌کند. مکانیزیم بانکداری ربوی استفاده از ظرفیت عقود مشارکتی است که نتیجه عدم توجه به فقه کلان است.

بیاتی با بیان اینکه نسخه فقه خرد به درد فقه کلان نمی خورد، عنوان کرد: در ساحت فقه کلان باید فقه طوری استنباط شود که افزون بر منفعلانه نبودن مبتنی بر آموزه‌های قرآن، سنت و تضمین‌کننده اهداف نظام اسلامی باشد.

رییس دانشگاه عدالت اظهار کرد: به عنوان مثال فقیه باید در نظام بانکی طرحی را ارائه دهد که به مشارکت حقیقی منتهی شود، در حالی که امروز سرمایه گذاران ما در سود حقیقی بانک‌ها مشارکت ندارند.

وی افزود: فقیه در مقام استنباط باید کل جامعه اسلامی را افزون به فرد مورد نظر قرار دهد، امروز جریمه دیرکرد بانک‌ها که مراجع نیز نسبت به آنها حساسیت نشان دادند شاید در فقه فردی مباح باشد،  اما به نوعی روح ربا را در جامعه زنده می‌کند.

بیاتی با اشاره به اینکه نظام قضایی اسلام پیشرو است، ابراز کرد: در فقه اسلامی باید شاهد عادل باشد، اما در جامعه امروز برای احراز این عدالت باید نهادسازی شود.

سخنران دیگر این نشست حجت الاسلام و المسلمین اکبر فلاح نژاد بود که سخنان خود را با این موضوع آغاز کرد که در طی 200 سال گذشته یک مواجهه تمدنی بین اسلام و غرب صورت گرفته که در آن شیوه علما متفاوت است. علما در مواجه با غرب 4 شیوه داشتند که شیوه علمایی همچون امام راحل با نگاه به آینده بر اندیشه ناب اسلامی و ساخت تمدن اسلامی تاکید داشت. گروهی از متفکران و عالمان سنت‌گرا بودند که اعتقاد داشتند برای مقاوم‌سازی جامعه اسلامی باید درها را به روی غرب بسته و جلوی تفکرات و سئوالات غربی گرفته شود.

فلاح نژاد با اشاره به شیوه گروه دیگری از علما در مواجهه با غرب اظهار کرد: برخی دیگر روشنفکر مسلمان بودند، یعنی سئوالات غربی را وارد می‌دانستند اما در مقابل آن به اسلام حق نداده و کوتاه می آمدند.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح نژاد با اشاره به گروه دیگری، بیان کرد: دسته دیگر سکولار مسلمان بودند، آنها احکام فردی اسلام را قبول دارند، اما در تفکر تمدنی سکولار هستند.

وی با اشاره به دسته دیگر از علما ابراز کرد: دسته دیگر مسلمانان و روشنفکرانی بودند که به مسائل روز توجه داشتند؛ در واقع مسلمانی آنان بر روشنفکری غلبه داشت؛ نمونه آن علامه طباطباعی، شهید مطهری و سردمدار این راه امام راحل بودند که در دفاع از تمدن اسلامی و اندیشه های ناب آن تعصب داشتند. به فرموده شهید بهشتی روحانیت باید همواره 20 سال از جامعه خود جلوتر باشد. متفکری که از جامعه خود جلوتر نباشد نمی تواند راهنما باشد و راه نشان دهد.

فلاح نژاد با اشاره به شاخصه های اندیشه امام راحل و آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: امام راحل حاکمیت اسلام را بنا کرد که در آن اصالت با ثقلین است. امام راحل آورنده یک تفکر ناب بود و آن تفکر اندیشه ناب اسلامی بود. اندیشه اسلامی اندیشه ایی جامع است. امام راحل و شاگردانش به ویژه آیت الله هاشمی شاهرودی این تفکر اندیشه اسلامی را عمومی کردند.

وی با اشاره به کتاب اندیشه اسلامی آیت الله هاشمی شاهرودی خاطرنشان کرد: استکبار ستیزی، عدالت محوری، اجتهاد، اعتدال محوری، توحید محوری، عقل محوری، اعتقاد به معاد، وحدت امت اسلامی، اشتغال، دفاع از حقوق دیگران از ویژگی های اندیشه اسلامی است.

حجت‌الاسلام فلاح نژاد در پایان به این نکته اشاره کرد که به فرمایش امام راحل که آورنده این اندیشه اسلامی بود حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه