English

قاسمی: با دولت آمریکا هیچ ارتباطی نداریم/ آزمایش موشکی جدید در ایران را تکذیب می‌کنم

سخنگوی وزرات خارجه کشورمان صبح امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با تیم سیاست خارجی جدید آمریکا ارتباطی برقرار کرده است و اگر این ارتباط برقرار شده از چه طریق بوده است، گفت: ما با دولت آمریکا هیچ ارتباطی نداریم و در گذشته هم نداشته ایم.

قاسمی: با دولت آمریکا هیچ ارتباطی نداریم/ آزمایش موشکی جدید در ایران را تکذیب می‌کنم

به گزارش خبرگزاری موج، بهرام قاسمی افزود: آنچه که ما را مدتی به آنها مربوط می کرد، بحث موضوع هسته ای و مذاکرات آن بود و با به ثمر نشستن مذاکرات هسته ای بود، پایان یافت.

وی گفت: ما هیچ ارتباطی با دولت جدید آمریکا و مشاوران آن نداریم و آنچه که اکنون در خصوص برجام می‌تواند وجود داشته باشد، مسائل سیاسی نیست و نیازی به گفت‌وگو و ارتباط با آن وجود ندارد و آنچه که ممکن است در پی این روند ورود و ظهور پیدا کند، مسائل فنی است که کانال پیگیری آن نیز آژانس است.

وی همچنین در همین راستا ادامه داد: بد عهدی آمریکایی ها در ارتباط با برجام هنوز در برخی از حوزه ها وجود دارد که از جمله آن مسائل بانکی است.

وی ادامه داد: موارد مربوط به مسائل بانکی، برخی از آن به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها برمی‌گردد و برخی دیگر از آن می تواند ریشه در عوامل دیگری داشته باشد. ما همواره تلاش خود را داشته و خواهیم داشت که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند و مجبور شود این تعهدات را اجرایی کند. اروپایی ها تا حد زیادی در این ارتباط با ما همراه هستند. ما امیدواریم موانعی که وجود دارد برداشته شود، البته در وضعیت کنونی دولت جدید آمریکا این موضوع کمی دور از انتظار است ولی ما با تمام توان در جهت احقاق حقوق ملت ایران تلاش خواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با حضور ایران در مذاکرات مربوط به صلح افغانستان که هفته گذشته در مسکو برگزار شده بود و اینکه آیا این حضور در مذاکرات بعدی نیز ادامه خواهد داشت یا نه گفت: با توجه به موضوع افغانستان شاهد این هستیم که اجلاس های منطقه ای و جهانی در ارتباط با آن در طی سالیان گذشته برگزار شده است.

وی با اشاره به اجلاس جدیدی که در این ارتباط هفته گذشته با حضور ایران در مسکو برگزار شد، گفت: این اجلاس جدیدی بود که دامنه اش نسبت به اجلاس قبلی که در همین چارچوب برگزار شده بود وسیع تر بود. قرار است برگزاری این اجلاس ادامه پیدا کند و ایران نیز در اجلاس هفته گذشته در سطح معاون وزیر شرکت کرده بود.

وی با اشاره به دستور کار این اجلاس و با تاکید بر اینکه مجموعه مسائل مربوط به افغانستان در دستور کار این اجلاس است ادامه داد: این اجلاس یک نشست مشورتی است و کشورها به عنوان شرکت کننده در آن حضور دارند. نه به عنوان سازمان و مجموعه مشخصی. تعداد شرکت کنندگان در اجلاس قبلی اندک بود ولی در این دوره هند و ایران نیز دعوت شدند و احتمالا طی ماه های آینده شاهد اجلاس دیگری نیز در ادامه اجلاس های قبلی باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به تهران در آینده نزدیک اظهار کرد: این سفر در آینده ای نزدیک انجام خواهد شد و در ادامه گفت‌وگوها و رایزنی های رو به جلویی است که بین دو کشور جریان دارد.

وی با بیان اینکه در دولت آقای روحانی روسای جمهور دو کشور بین 5 الی 6 بار با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی کرده اند، به تشریح مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آذربایجان پرداخت و افزود: نگاه ما به آذربایجان نگاهی دقیق و شفاف است. دو کشور روابط دیرپایی با یکدیگر دارند و تلاش کرده اند که همکاری های خود را در عرصه های اقتصادی و دیگر عرصه ها گسترش بدهند.

وی به سفر چند روز گذشته وزیر دادگستری به باکو اشاره کرد و گفت: رفت و آمد بین مقامات دو کشور در عرصه های مختلف جریان دارد و سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران می تواند گام بلندی برای ارتقاء هر چه بیشتر روابط دو کشور در آینده باشد و اینکه دو کشور با تفاهم بیشتری به گستره همکاری های خود اضافه کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که رییس سازمان محیط زیست اعلام کرده که بین این سازمان و وزارت خارجه در ارتباط با موضوع ریزگردها همکاری‌هایی در حال انجام است، گفت: بحث ریزگردها یک بحث منطقه‌ای است و تعدادی از کشورهای منطقه در حال حاضر با آن درگیر هستند و مقابله با این موضوع یک همکاری مشترک را می‌طلبد.

وی ادامه داد: همواره همکاری در این حوزه بین وزارت خارجه و محیط زیست وجود داشته و خواهد داشت و ما معتقدیم که باید کشورهای همسایه با همکاری یکدیگر این موضوع را پیگیری کنند و راهکاری را برای حل آن پیدا کنند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که اعلام شده در روز 5 اسفند ماه هیاتی از ایران برای گفت‌وگو در ارتباط با موضوع حج در سال آینده به عربستان سفر خواهد کرد، گفت: بعد از دریافت دعوت‌نامه از سوی دولت عربستان جهت حضور هیات ایرانی در این کشور به منظور مذاکره پیرامون شرایط حج قرار شده که هیاتی از ایران در روز 5 اسفند ماه به عربستان سفر کند.

وی با بیان اینکه با سفر این هیات مذاکرات در مورد حج آتی و شرایط ایران برای حضور در این مراسم شروع می‌شود، ادامه داد: باید منتظر بود و دید که هیات ایرانی در گفتگوهای خود با طرف عربستانی به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

در این نشست مطبوعاتی خبرنگاری به صحبت‌های روز گذشته وزیر خارجه در اجلاس امنیتی مونیخ و پیشنهاد وی مبنی بر تشکیل مجمع گفت و گوهای منطقه ای اشاره کرد و پرسید که وزارت خارجه تاکنون چه اقداماتی را برای تشکیل این مجمع انجام داده با توجه به اینکه وزیر خارجه قبلا نیز این پیشنهاد را مطرح کرده بود و آیا در سفر آقای روحانی به عمان و کویت چنین موضوعی پیگیری شد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: ما همواره تاکید کرده‌ایم که باید مشکلات در منطقه از راه گفتگو، همکاری و همفکری بین کشورهای منطقه حل شود و تنها راه عبور از افراطی‌گری و رسیدن به صلح و ثبات و تحقق توسعه در منطقه همکاری و همفکری بین کشورهای این منطقه است و دیگران نمی‌توانند از دوردست به این منطقه بیایند و بخواهند امنیت و صلح و ثبات در این منطقه ایجاد کنند.

وی گفت: ما در اجلاس امنیتی مونیخ نگاه کلی خود را در این ارتباط مطرح کردیم و در سفر آقای رییس‌جمهور به دو کشور عمان و کویت این مساله و اهمیت گفتگو بین کشورهای منطقه به اشکال مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در تعامل با کشورهای منطقه تلاش خود را به کار می‌گیرد که به راهکارهایی برای تحقق این موضوع دست پیدا کند، گفت: البته تحقق این موضوع کار ساده‌ای نیست. موانع بی‌شماری وجود خواهد داشت و در این چارچوب نمی‌توان شیطنت صهیونیست‌ها در منطقه را نادیده گرفت.

وی با اشاره به سیاست ایران‌هراسی که از سوی صهیونیست‌ها و برخی دیگر از کشورها برای حضور در منطقه پیگیری می‌شود، گفت: آنها برای توجیه حضور خود در منطقه و همچنین فروش تسلیحات‌شان چنین سیاستی را در پیش گرفته‌اند و بر اساس همین موضوع باید با هوشیاری و دقت بسیار در این خصوص و پیشبرد چنین موضوعی حرکت کرد.

قاسمی بار دیگر تاکید کرد: برای حل مسائل منطقه راهی جز آنچه اشاره شد وجود ندارد و امیدواریم که این موضوع در منطقه محقق شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران که مدعی بود ایران در برابر برخی از اقدامات کشورهای منطقه صبوری زیادی کرده و با صبوری و آرامش از کنار آنها گذشته است به مانند فاجعه منا و این در حالی است که عربستان در پی حمله‌ای که به سفارت این کشور در تهران شد اقدام به تعطیلی سفارت خود و قطع روابط با ایران کرد، گفت: ما جمهوری اسلامی ایران هستیم و سیاست و روش ما با برخی از نامتولد شده‌ها و تازه به دوران رسیده‌ها در منطقه متفاوت است. در همین چارچوب باید از سعه صدر بیشتری برخوردار باشیم و برخوردار هستیم ولی هرگز از حقوق مردم و منافع مردم غفلت نمی‌کنیم و برای پیگیری آن مسئول هستیم و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به ابعاد فاجعه منا، ادامه داد: فاجعه منا حادثه عظیمی بود که هرگز فراموش نمی‌شود و بحث در مورد آن روشن است. بحث سفارت عربستان و اتفاقاتی که در مورد آن رخ داد موضوع دیگری است و همه مقامات در جمهوری اسلامی تاکید کردند نباید چنین اتفاقی می‌افتاد. همواره سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های کشورهای خارجی در داخل ایران بوده و این اتفاق ناگواری بود که رخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همانطور که پیش از این گفتم قرار است در 5 اسفند ماه هیاتی در ارتباط با موضوع حج به عربستان سفر کند و با توجه به اینکه گذشته چراغ راه آینده است ما در مذاکرات خود از تجربیات و حوادث پیشین بهره می‌بریم و در مورد تک تک مواردی که مردم در ارتباط با آن حساس هستند در مذاکرات دقت لازم انجام می‌شود و آن را دنبال می‌کنیم. از بحث منزلت و کرامت حجاج ایرانی تا امنیت آنها. اینها موضوعات مهمی است که پیگیری خواهد شد و فکر می‌کنم تا آنجا که می‌دانم در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار دارد و قرار است در ارتباط با آنها صحبت شود.

وی گفت: امیدواریم این مذاکرات با دقت و توجهی که دولت عربستان خواهد داشت به یک سرانجام مثبت و مناسب برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین درباره اجلاس آستانه 2 اظهار کرد: با وجود تبلیغات منفی که از سوی برخی محافل خاص انجام گرفته است که مدعی بودند اجلاس آستانه 2 موفق نبوده است، اما اطلاعات ما حاکی از آن است که این اجلاس موفق بوده است.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با این که قرار است امروز ایران آزمایش جدید موشکی انجام دهد، گفت: هر کس چنین چیزی اعلام کرده دروغ است و من این موضوع را تکذیب می کنم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه