English

موج از حاشیه های استیضاح وزیر راه در صحن علنی مجلس گزارش می دهد

از حاضر نشدن رئیس جمهوری تا پول بی پدر و عذرخواهی آخوندی

جلسه علنی امروز مجلس با دستور کار بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی حاشیه هایی چون نیامدن روحانی رئیس جمهوری، حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و تعدادی دیگر از وزرا و پول را بی پدر خواندن توسط یک استیضاح کننده و عذرخواهی آخوندی را به همراه داشت.

از حاضر نشدن رئیس جمهوری تا پول بی پدر  و عذرخواهی آخوندی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج ، نشست علنی امروز مجلس دستور کار استیضاح وزیر راه و شهرسازی را مورد بررسی قرار داد.

براساس این گزارش نخست تعدادی از نمایندگان موافق استیضاح مطالب خود را بیان کردند و سپس عباس آخوندی با حضور در جایگاه به دفاع از خود در برابر استیضاح پرداخت.

روال برنامه استیضاح وزرا، حضور رئیس جمهوری است که امروز حسن روحانی در این نشست حاضر نیافت و شاید مطمئن بود که استیضاح وزیرش رای نمی آورد ، اما به جای رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور، و تعدادی از وزرا در صحن حاضر شدند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور ،سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات ،محمود واعظی وزیر ارتباطات،بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی،سیدرضاصالحی امیری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی،مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ،سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،بیژن نامدار زنگنه وزیرنفت ، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و محمد دهقان وزیر دفاع برای حضور در جلسه استیضاح در پارلمان حضور یافتند.

** اخطار رحیمی و پاسخ لاریجانی

علیرضا رحیمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل 60 قانون اساسی گفت: متاسفانه در سوالات مکتوبی که از سوی استیضاح کنندگان مطرح و تهیه شده است،موضوعات استیضاح صریح و بدون ابهام ذکر نشده است و این موضوع مغایر با ماده 223 آیین نامه داخلی مجلس و قانون اساسی است.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استیضاح کنندگان وزیر راه 13 مورد را در تشریح دلایل استیضاح وزیر راه مطرح کرده اند، اما در برخی از موارد موضوعات به صورت کلی و در برخی دیگر سوالات صراحت کامل را نداشته و مبهم است، به طوری که سوالات 1، 4 ، 7 ، 10 و 13 صراحت لازم را ندارند، به طور مثال در سوال اول مسئله عدم پاسخگویی مناسب از سوی وزارت راه به مطالبات اجتماعی مطرح شده است که باید ذکر می شد که این موضوع چه نسبتی با عملکرد وزارت راه دارد.

رحیمی از  هیات رئیسه مجلس خواست قبل از در دستور کار قرار گرفتن طرح استیضاح ، این ابهامات را رفع کند که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: به نظر من موضوعات و سوالات استیضاح کنندگان وزیر راه صراحت دارد و ابهامی نیست و استیضاح کنندگان نیز در سخنرانی های خود توضیحات لازم را ارائه می کنند.

** ابطحی: لابی گری در استیضاح وجود دارد/ لاریجانی: لابی گری نیست

محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر  در جریان بررسی طرح استیضاح "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در اخطار قانون اساسی گفت: براساس ماده 223 آئین نامه داخلی مجلس، هیات رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارجاع کند و کمیسیون مکلف است،حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح کنندگان و وزیر مربوطه موارد اجرا را بررسی کند.

نماینده مردم خمینی شهر درمجلس شورای اسلامی خطاب به لاریجانی ادامه داد: پس ازمدت مذکور درصورتی که حداقل 10 نفر منصرف نشده اند،استیضاح در اولین جلسه علنی مطرح می شود، آقای رئیس چه وقت استیضاح امضا شده است؟ چند ماه طول کشیده، به صراحت بفرمایید، آقای رئیس آیا این خلاف ماده 223 هست یا خیر؟

وی اضافه کرد: چون استیضاح بعد از سانحه قطار سمنان مطرح شد و اگر با آئین نامه عمل می کردیم در آن زمان فرصت بیشتری بود،برای پرداختن به موضوع تا حالا که برنامه ششم آمد که بعد گفتید در برنامه ششم نمی توانیم و زمان گرفته شد.

 لاریجانی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: البته شما زود قضاوت کردید،چیزی به نام لابی گری همان طور که گفتید وجود ندارد، مطرح شدن استیضاح با بحث برنامه و بودجه که خودتان در جریان بودید که 6هفته صبح تا شب ما در خدمتتان بودیم و کمیسیون نمی توانست جلساتی را برگزار کند، همزمان شد.

وی ادامه داد:ما موضوع را به کمیسیون ارجاع دادیم؛اما کمیسیون امکان تشکیل جلسه را نداشت؛بعداز اینکه بحث برنامه و بودجه تمام شد بحث را مطرح کردند و فرستادند و ما در اولین جلسه هم اعلام کردیم؛هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

** وزیر بجای استعفا و عذرخواهی در حادثه قطار گفته بود نگران نباشید افراد بیمه هستند

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز آذر شهر و اسکو در مجلس به عنوان موافق استیضاح در صحن علنی مجلس با تاکید براینکه پاسخگویی از سوی مسئولان به مردم باید نهادینه شود تصریح کرد: به گفته امام(ره) مردم ولی نعمت ما هستند و لذا با پیشانی باز در مقابل این مردم درخصوص مشکلات باید عذرخواهی شود؛هرچند که این موضوع در حوادث گذشته به ندرت اتفاق افتاده به طوری که در حادثه اخیر قطار وزیر راه در مقابل مردم گفتند "نگران نباشید افراد دارای بیمه بودند."

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند گفت:بسیاری از خانواده ها در این حادثه حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند؛بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات نبود و چرا امدادگران با تاخیر به محل حادثه آن هم پس از یک و نیم ساعت رسیدند.

** امضای استیضاح پس گرفته نمی شود

علی اکبر رنجبرزاده در نشست بررسی طرح استیضاح "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی گفت:تعداد نمایندگان تقاضاکننده استیضاح که درخواست آنها به چاپ رسیده، 31 نفر است و  کاهش یا افزایش این میزان براساس آیین نامه بعد از آغاز جلسه علنی امکانپذیر نیست، لذا پس گرفتن امضای استیضاح عملی نمی شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: خانم سعیدی مبارکه در نامه ای کتبی اعلام کرده امضای ناخوانا درخصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی متعلق به وی است و وی جزو استیضاح کنندگان است.

** آخوندی باید استعفا می داد نه مدیر کل راه آهن

 سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک از موافقین استیضاح عباس آخوندی در نشست علنی امروز مجلس بابیان اینکه نمایندگان طبق اصل 67 قانون اساسی قسم خورده اند که از حقوق ملت دفاع کنند اظهار کرد: زیبنده نبود که بعد از اتفاقات مشهد – سمنان وزیر راه در سمت خود باقی می ماند و وی باید بعد از این حادثه استعفا می داد زیرا این موضوع بحث منطقی بود که برای کاهش آلام خانواده های درد دیده صورت می گرفت.

وی افزود: آخوندی باید به جای مدیر کل راه آهن استعفا می داد تا از میزان مصیبتی که به خانواده های داغ دیده وارد شده بود کاسته شود.

نماینده مردم اراک در مجلس اظهار کرد:بنده حامی دولت هستم ولی این وضعیتی را که در وزارت راه و شهر سازی روی داده را نمی پسندم و تحمل نمی کنم.

**عذرخواهی و استعفای مسئولان رده پایین، ضعف مدیریتی کشور را نشان می دهد

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز، بافق، خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی درصحن علنی مجلس اظهارداشت: من تاکنون سعی کرده ام وابستگی جناحی نداشته باشم و برای همه دیدگاه ها احترام قائل شوم.

عضوکمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت:  یکی از ضعف های بزرگ مدیریت در کشور ما این است که در اینگونه حوادث افراد رده پایین مقصر شناخته می شوند و بعضا تنبیه می گردند؛اما مسئولین ارشد که در رأس حوزه اجرایی می باشند از پاسخگویی مصون بوده و در حاشیه قرار می گیرند،این درحالی است که در کشورهای پیشرفته خلاف این روند به عنوان یک اصل پذیرفته شده شناخته می شود.

وی با اشاره به نمونه هایی از عذرخواهی مدیران رده بالای سایر کشورها افزود: نخست وزیر کره جنوبی به دلیل غرق شدن کشتی استعفا داد و وزیر نیروی ژاپن به دلیل قطعی نیم ساعته برق، 20 دقیقه به حالت تعظیم از مردم عذرخواهی کرد، این اندیشه و تفکر در سطوح بالای اجرایی سایر کشورها جاری می باشد.

** هاشمی بهتر از آخوندی راه ها را می شناسد

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی بعنوان دیگر موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز مجلس با بیان جمله ای کنایه آمیز گفت: خوشحالیم که مشکلات دولت تمام شده است و وزیرمحترم امروز در صحن علنی مجلس حاضر شده اند!

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته  16 هزار و 300 نفر در جاده های کشور کشته شده و حدود 313 هزار نفر نقص عضو به دلیل تصادفات جاده ای در کشور داشته ایم.اگر کمی دقت کنیم مشاهده می شود که تعداد زیادی از تخت های آی سی یو و بیمارستانی مربوط به افرادی است که در تصادفات جاده ای زخمی یا مجروح شده اند.

شهریاری گفت: شناختی که آقای هاشمی وزیر بهداشت و درمان کشور از جاده های کشور دارد، بهتر و بیشتر از شناخت و اطلاعات آقای آخوندی از وضعیت جاده ها است؛ چون زیر بهداشت و درمان در چند سفری که به استان سیستان و بلوچستان داشتند،با خودرو در جاده های این استان تردد کرده و از نزدیک با وضعیت منطقه آشنا شدند، اما تاکنون وزیر راه و شهرسازی سفری به استان سیستان و بلوچستان نداشته اند تا بدانند وضعیت جاده ای این استان تا چه اندازه وخیم است.

**آخوندی صلاحیت حضور در وزارتخانه راه و شهرسازی را ندارد

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی اظهار کرد: ما درجلسه امروز تلاش داریم که بگوییم آخوندی صلاحیت حضور در وزارت راه و شهرسازی را ندارد.

وی افزود: چه فرقی بین فاجعه منا و حادثه برخورد دو قطار در سمنان وجود دارد هر دو حادثه ای غمگین بودند که منجر به کشته شدن جمعی از هموطنانمان شدند از این رو همانگونه که امروز آل سعود لیاقت و کفایت اداره حرمین شریفه را ندارد آخوندی نیز لیاقت و کفایت لازم برای اداره وزارت راه و شهرسازی را ندارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: آخوندی در سیاست گذاری و اجرای زیر ساخت ها در حیطه عمرانی دچار مشکل است و در ابعاد مختلف اجرایی اقدامات لازم را انجام نداده است.

**اظهارات قاضی پور و بی پدر خواندن پول

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خطاب به آخوندی گفت: شما قبل از تصدی گری در وزارت راه تعداد زیادی شرکت داشتید که تولید ثروت می کردید که از این بابت از شما گلایه ای ندارم اما شما لیست اموالتان را به قوه قضائیه ارائه داده اید یا خیر؟

وی یادآور شد:از زمانی که وزیر شدید شرکت ها از میان اعضای خانواده ، دوستان و شرکاء از جمله آقایان انصاری ها، محمدهادی احمد آخوندی، خانم ها نفیسه و ریحانه رسولی و سیدمحمد صدر هاشمی نژاد و باجناق آقای حمید همدانی به ویژه آقای اصغر فقید کاشانی به طور مستقیم یا دست دوم از کارهای عملیاتی استفاده کرده اند یا خیر.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار این استیضاح بیش از یک گونی اسناد آمده که متاسفانه همه آن دارای مسئله بوده است ، از جمله مطالعه جامع با ترک تشریفات و قرارداد 50 میلیارد تومانی با شرکت نگین سبز خاورمیانه وابسته به صندوق پس انداز کارکنان بنادر -به قولی حیات خلوت -و البته ابلاغ گمرک وارد بندر می شوند باید بیمه شوند، آن ها 50 درصد را به بیمه البرز می برند و 50 درصد به حساب شخصی پس انداز 5 نفر!

قاضی پور حین سخنانش پول را بی پدر خواند که علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به نطق نادر قاضی پور از طراحان استیضاح آخوندی گفت: آقای قاضی پور شما چرا عصبانی هستید به پول فحش می دهید و می گویید پول بی پدر و مادر و قاضی پور در واکنش به این اظهار رئیس مجلس تاکید کرد: آقای رئیس، پول مردم و بیت المال را صرف هزینه هایی کرده اند که انصاف نیست.

** تاخیرهای طولانی مدت پروازها/ سو مدیریت در وزارت راه و شهرسازی

اکبر ترکی نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح وزیر راه  وشهرسازی  گفت: در برابر خداوند قسم یاد کردیم وفادار به نظام باشیم و از حق مردم دفاع کنیم؛ با مشکلاتی که در وزارت راه است باید کاری انجام دهیم ولو اینکه تعدادمان کم باشد.

نماینده فریدن، فریدون شهر و چادگان با اشاره به تاخیرهایی که در روزهای اخیر در بخش هوایی وجود داشته، گفت: دیشب تاخیرهایی در فرودگاه های اصفهان و مشهد پیش آمد به طوری که مسافرین هفت ساعت در داخل هواپیما بودند.

ترکی ادامه داد: اینکه برخی می گویند در قسمت هوایی کار شده است، متوسط تاخیرهای مسافرت های هوایی را بگیریم در همین قسمت هم مدیریت آنچنانی را نداشتیم.

ترکی با بیان اینکه سوء مدیریت در وزارت راه ما را بر آن می دارد وظیفه خود را انجام دهیم، گفت:  دوستان حمایت می کنند رای مثبت به استیضاح وزیر راه وشهر سازی می دهند؛ جایگزین ایشان می تواند با قدرت بیشتر در راه تعالی ایران عزیز و ملت قدم بردارد.

** حضور بستگان وزیر راه در انعقاد قرارداد راه آهن

محمد دهقان نقندر بعنوان موافق طرح استیضاح  در سخنان خود گفت: طبق سندی که در دست بنده است قراردادی بین بستگان آقای آخوندی به نام محمدمهدی احمد آخوندی با شرکت راه‌آهن بسته شده و طبیعتاً می‌توانید آن را ببینید و برخی از نمایندگان هم البته از آن خبر دارند.

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این قرارداد می‌گوید آقای محمدمهدی احمد آخوندی بیاید و پزشک قطار را تأمین کند. 5 میلیارد و 800 میلیون تومان این موضوع تأمین شود. پس از آن پزشکان طی نامه‌ای عنوان کردند و به رئیس راه‌آهن ایراداتی وارد کردند که چرا این کار را به ایشان محول کردید اینکه کار بلد نیست! بعد هم عدم نظارت شرکت رجا بر حسن انجام پیمانکار پزشک به علت ارتباط نسبی وزیر راه با پیمانکار پزشک به طوری که این قرارداد، قرارداد 58 میلیاردی ریالی بدون انجام مناقصه و ترک تشریفات به بستگان نزدیک وزیر راه و شهرسازی واگذار شده که حتی سابقه‌ای در کار اعزام پزشک در قطار هم نداشته است.

 

** هیچ یک از بستگانم در انعقاد قرارداد راه آهن نیستند/ دادگاه متهم را مشخص می کند

عباس آخوندی در بخش دوم دفاعیات خود دربرابر استیضاح کنندگان اظهار کرد: برخی از نمایندگان می گویند 24 نفر در وزارت راه و شهرسازی دوشغله اند؛ از آنها می خواهیم یکی را معرفی کنند؛ بخش رسیدگی به تخلفات اداری داریم؛ مگر در جلسه مهرماه پارسال همین موارد مطرح نشد؟ چرا 15 ماه است هیچکدام از این موارد مطرح شده از مجرای قانونی پیگیری نکردید؟

وی ادامه داد: هیچکدام از این اتهام ها در دیوان محاسبات و گزارش رسمی سازمان بازرسی کل کشور گزارش نشده تا رسیدگی شود و می گویند این موارد را شنیده ایم؛ اما با حرفر نمی شود کسی را متهم کند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای این موارد، مجاری قانونی وجود دارند که رسیدگی کنند؛ بجای حرف زدن پشت تریبون ، نخست به آنجا مراجعه و بعد نتایج آن را برای عموم اعلام کنید.

** رای گیری و ماندن وزیر در راه

پس از اظهارات نهایی موافقان و مخالفان رای گیری انجام شد و موافقان و مخالفان طرح استیضاح رای خود را به گلدان انداختند و در نهایت 176 نماینده به طرح استیضاح آخوندی رای ندادند و او در سمت خود ابقا شد.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه