English

سفیر ایران در کاراکاس مطرح کرد

ایران و ونزوئلا در چارچوب جنبش نم همکاری‎های زیادی با یکدیگر خواهند داشت

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا با بیان این‌که «قدرت ایران در منطقه، عامل اصلی صلح است» گفت: توافق هسته‌ای در تاریخ دیپلماسی چندجانبه، بی مانند است.

ایران و ونزوئلا در چارچوب جنبش نم همکاری‎های زیادی با یکدیگر خواهند داشت

به گزارش خبرگزاری موج، مصطفی اعلائی به مناسبت فرا رسیدن سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در خصوص  استقلال ایران از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون و چالش‌های فرا روی آن، روابط کنونی ایران با ونزوئلا و  دیگر کشورهای آمریکای لاتین، مناسبات تهران در صحنه روابط بین المللی، و اهمیت حضور  چندی پیش رئیس جمهور کشورمان در اجلاس سران نم در ونزوئلا، با شبکه تلویزیونی «گلوبوویزیونGloboVizion » این کشور گفت‌وگو کرد.

این دیپلمات کشورمان با بیان این که در سال 1979 مردم ایران برای رهایی از دیکتاتوری داخلی و سلطه خارجی که مانع از پیشرفت کشورمان و استقلال در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی بود، به رهبری امام خمینی (ره) انقلاب کردند و حق تعیین سرنوشت خود را احیا کردند، افزود: ایران در پی انقلاب اسلامی، تبدیل به الگویی برای دیگر کشورهای استقلال طلب و آزادی خواه شد و اکنون به رغم جنگ تحمیلی و تحریم‌ها، هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان است.

وی با بیان این‌که ایران و ونزوئلا هر دو عضو نم و گروه 77 هستند و با توجه به مواضع و منافع مشترک، از زمینه‌های زیادی برای همکاری دوجانبه برخوردار هستند، افزود: در فرآیند جهانی شدن، کشورهای در حال توسعه به یکدیگر نیاز دارند. ایران و ونزوئلا علاوه بر این که از نظر سیاسی بسیار به هم نزدیک هستند، در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی نیز روابط بسیار نزدیکی با هم دارند. از دیگر سو، با توجه به زمینه‌های موجود در آمریکای لاتین، ایران در  بسیاری از کشورهای این منطقه دارای سفارت است و با آنها دارای تعامل و همکاری است.

سفیر ایران در این کشور آمریکای لاتین، با بیان این‌که قدرت ایران در منطقه، عامل اصلی صلح است و اصول سیاست خارجی تهران همواره مخالف مداخله بیگانگان در منطقه بوده است. در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: جنگ داخلی در سوریه که با هدف سرنگون ساختن دولت قانونی اسد به راه افتاد، دو شاخص اصلی دارد. اول، گروه‌های مخالف دولت از سوی بیگانگان حمایت و تجهیز می‌شوند و با مداخله بیگانه اهداف خود را به پیش می‌برند که نتیجه آن کشتار غیرنظامیان بوده است. دوم، شکل گیری گروه های تروریستی و تکفیری و توسعه زمینه عمل برای آنهاست و از نظر ایران این گروه‌ها مولود مداخله قدرت های فرامنطقه ای هستند.

اعلائی با اشاره به برخی از دستاوردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افزود: توافق هسته ای در تاریخ دیپلماسی چندجانبه، بی مانند است. ما با این توافق توانستیم تحریم های ظالمانه را برداریم و همزمان حقوق هسته ای خود را حفظ کنیم.

وی با اشاره به سفر چندی پیش رییس جمهور به کاراکاس اظهار کرد: حضور آقای روحانی در ونزوئلا از دو جهت اهمیت داشت، از یک سو این دیدار اولین سفر او به عنوان رئیس جمهور ایران به ونزوئلا و این منطقه بود؛ از طرف دیگر او برای تحویل ریاست جنبش عدم تعهد از تهران به کاراکاس به ونزوئلا سفر کرد.

سفیر تهران در کاراکاس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در ریاست ونزوئلا بر  اجلاس نم پشتیبان این کشور خواهد بود و آرزوی موفقیت برای ونزوئلا در این زمینه دارد. ایران و ونزوئلا در چارچوب این جنبش همکاری‎های زیادی با یکدیگر خواهند داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه