English

اهداف اسناد بالادستی از طریق تدوین استراتژی توسعه پتروشیمی تحقق یابد

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که باید اهداف اسناد بالادستی و قوانین از طریق توسعه صنایع پایین‌دستی تکمیلی، انتخاب طرح‌های مناسب و مکان‌یابی درست، تدوین و تصویب استراتژی توسعه صنعتی پتروشیمی کشور تحقق یابد.

اهداف اسناد بالادستی از طریق تدوین استراتژی توسعه پتروشیمی تحقق یابد

به گزارش خبرگزاری موج، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سه گزارش با موضوعات «دستگاه‌ها، قوانین و چالش های حوزه رسانه»، «آموزش عالی» و «صنعت پتروشیمی» منتشر کرد.

بنا بر این گزارش، در اولین گزارش، مهمترین دستگاهها، آمارها و قوانین حوزه رسانه همراه با چالش های این حوزه برای نمایندگان مردم در مجلس دهم تشریح شد. دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز با بیان این مطلب که هرگونه سیاستگذاری و به دنبال آن قانونگذاری و نظارت در یک حوزه مطالعاتی، مستلزم آشنایی و اطلاع از قواعد و مقررات، دستگاه های موثر، مسائل و آمار و چالش های آن حوزه است، افزود: این امر موجب می شود تا با داشتن چشم اندازی روشن بتوان برای تحولات پیش رو تصمیمات مناسب اتخاذ کرد.

در راستای تحقق بخشیدن به این مهم نوشتار حاضر در چهار بخش به منظور اطلاع و آگاهی اجمالی نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی از مهمترین دستگاه ها، آمار و ارقام، قوانین و مقررات و چالش های حوزه رسانه تهیه شده است.

بخش نخست به مهمترین دستگاه های حوزه رسانه اختصاص دارد که در سه حیطه حاکمیتی شامل امور صدا و سیما، سیاستگذاری و مدیریت و برنامه ریزی برای رسانه ها فعالیت می کنند.

در بخش دوم مهمترین آمار و ارقام به دست آمده در حوزه رسانه ها احصا شده است.

در بخش سوم نیز به طور کلی امور رسانه به پنج زیربخش: امور مطبوعات و نشریات رادیو و تلویزیون، ماهواره ها، رسانه های دیجیتال و برخط و تبلیغات دسته بندی شده و مهمترین مقررات و مصوبات مربوط به هر یک، که از طریق مراجع رسمی مقررات گذاری به تصویب رسیده آمده است، بخش چهارم نیز مهمترین چالش های این حوزه را برشمرده است.

در دومین گزارش با عنوان «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در مجلس دهم» مرکز پژوهش‌های مجلس وضعیت بخش آموزش عالی، تحقیقات و فناوری را برای نمایندگان مردم در مجلس دهم تشریح کرد. دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در این گزارش به اختصار به معرفی مراکز فرابخشی و بخشی تصمیم گیری در آموزش عالی و دو حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی پرداخته و ضمن توضیح پیرامون ساختار، وظایف و ماموریت های حوزه های مختلف صف و ستاد، کارکردها و دستاوردهای نظام آموزش عالی کشور را در کلان و به تفکیک استان معرفی کرده است تا هر یک از نمایندگان ضمن احاطه بر اطلاعات کلان آموزش عالی کشور، از وضعیت آموزش عالی در استان خویش نیز مطلع باشند.

همچنین در گزارش سوم، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آخرین وضعیت صنعت پتروشیمی کشور را برای نمایندگان مجلس دهم تشریح کرد. دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز صنعت پتروشیمی کشور را شامل سه بخش عمده صنایع بالادستی، میانی و پایین دستی تکمیلی دانست و افزود: با حرکت در طول این زنجیره مزایای این صنعت استراتژیک از جمله اشتغالزایی، ارزش افزوده، توسعه تکنولوژی، تنوع بخشی به محصولات افزایش می یابد.

بر اساس آمار سال ۱۳۹۳ ، حدود ۵۰ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال بوده اند که میزان تولید آنها ۴/۴۴ میلیون تن بوده است. نتایج این گزارش نشان می دهد که تاکنون اقدامات مثبت و مفیدی در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی کشور صورت گرفته، به طوری که سهم صادرات پتروشیمی در صادرات صنعتی کشور در سال های اخیر بیش از ۴۰ درصد بوده است. در سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۱۶ میلیون تن انواع این محصولات صادر شده است. بر اساس این گزارش در قوانین و اسناد بالادستی کشور صنعت پتروشیمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و باید تلاش شود اهداف این اسناد و قوانین از طریق توسعه صنایع پایین دستی تکمیلی، انتخاب طرح های مناسب و مکانیابی درست، تدوین و تصویب استراتژی توسعه صنعتی پتروشیمی کشور و .... تحقق یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی