English

اهداف آمریکا از اعطای نشان «سیا» به ولیعهد عربستان

آمریکا با تقدیر از شخص ولیعهد عربستان در شرایطی که تا دو ماه قبل ترامپ مواضع تندی علیه آل سعود داشت، در نظر دارد به ایران نشان دهد که با همراهی ریاض فشارهای بیشتری به کشورمان وارد خواهد کرد.

اهداف آمریکا از اعطای نشان «سیا» به ولیعهد عربستان

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، رئیس جدید سیا، عالی‌ترین نشان اطلاعاتی این سازمان را به ولیعهد عربستان اعطا کرد. این مدال را مایکل پمپئو به سبب تلاش‌های اطلاعاتی ویژه محمد بن نایف در زمینه مبارزه با تروریسم و تلاش‌های گسترده برای برقراری صلح و امنیت جهانی به او داد. در این مراسم محمد بن نایف دریافت این مدال را ثمره تلاش‌های و توصیه‌های مقامات عربستان و در صدر آن سلمان بن عبدالعزیز پادشاه، شجاعت نیروهای امنیتی و همکاری همه اقشار جامعه عربستان در مبارزه با تروریسم دانست.

ظهور و پیدایش تروریسم با اندیشه‌هایی بسیار نزدیک به وهابیت از دل نارضایتی‌های جامعه عراق و سوریه بدون حمایت خارجی امکان‌پذیر نبود. شبه نظامیان داعش، جبهه النصره و ده‌ها گروه تروریستی دیگر به انواع تجهیزات نظامی و خودروهای تویوتا مجهز بودند که چندین میلیون دلار می‌ارزید. سرعت تجهیز آن‌ها به این وسایل و امکانات این گمانه را تقویت کرد که بدون شک تروریست‌ها به منابع مالی قدرتمندی وابسته‌اند.

هدف قرار دادن دولت‌های بغداد و دمشق با رویکرد مستقلانه و روابط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران، نشان می‌دهد تلاش برای برهم زدن نظم سیاسی این دو کشور به نوعی تقابل با ایران است.

همچنین اسناد و مدارکی دال بر حمایت‌های عربستان، قطر و ترکیه از تروریست‌ها به دست آمد که البته بدون اطلاع قبلی آمریکا محال بود چنین طراحی‌ای برای خاورمیانه در نظر گرفته باشند.

لذا تاکید پمپئو بر قدردانی از اقدامات عربستان در مبارزه با تروریسم یک شوخی سیاسی است که نمایشی بودن آن بر هیچ فرد حتی غیر آگاه از مسائل منطقه نیز پوشیده نیست. مبارزه جدی با تروریسم تنها زمانی عملیاتی شد که مستشاران ایران در عراق در کنار ارائه نظر به مقامات نظامی بغداد، زمینه‌ساز تشکیل بسیج مردمی در این کشور شدند. همچنین ایران با دمشق نیز استراتژی مقابله جدیدی به نظامیان سوری ارائه کرد که در کنار نیروهای حزب‌الله و پشتیبانی هوایی روسیه منتج به عقب راندن تروریست‌ها از مناطق مهمی همچون حلب شد.

بر این اساس با توجه به این حقایق، تقدیر از محمد بن نایف می‌تواند اشاره‌ای به افزایش همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی عربستان و آمریکا باشد. اگرچه این همکاری‌های هیچ تاثیری در نابودی تروریسم در منطقه نخواهد داشت.

همکاری امنیتی آمریکا و عربستان بی تردید علیه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. کشوری که توانست با حمایت از نظام قانونی سوریه به رغم 6 سال جنگ و هزینه‌های عظیم ایالات‌متحده و هم‌پیمانانش، مانع تحقق نیات غرب در این کشور استراتژیک شود.

در این رابطه ریاض که تهران را رقیب اصلی خود در منطقه می‌داند، از فرصت استفاده خواهد کرد و سعی می‌کند با واشنگتن و تل‌آویو، محور ضد ایرانی را تقویت کند. بنابراین به نظر نمی‌رسد مورد توجه قرار گرفتن شخص بن نایف بدون در نظر گرفتن اثرات مثبت این اقدام برای افزایش فعالیت‌های عربستان در راستای منافع رژیم صهیونیستی بوده باشد.

از طرفی این اقدام آمریکا پیامی به حوزه داخلی عربستان و شخص محمد بن سلمان خواهد بود. بن سلمان در سالهای اخیر تلاش دارد با دست زدن به اقدامات مختلف اقتصادی و نظامی جایگاه خود را در ساختار قدرت ریاض ارتقا دهد و بتواند با کنار زدن بن نایف، ولیعهد ملک سلمان شود.

او در این راستا و برای جلب حمایت بیشتر مردم عربستان در ماه‌های آخر حکومت اوباما، با انتقاد از رویکرد آمریکا در خاورمیانه سعی می‌کرد تصویری مستقل از کشورش ارائه دهد. بن سلمان امیدوار بود از این راه پشتیبانی جوانان عربستان را به دست آورد. این مواضع به مذاق آمریکایی‌ها خوش نمی‌آمد و لذا در یک زمان مناسب با اعلام حمایت ویژه از ولیعهد کنونی، نشان دادند کاخ سفید علاقه‌ای به پادشاه شدن محمد بن سلمان ندارد.

اعطای مدال معروف به جرج تنت توسط فرد منتخب ترامپ، می‌تواند پایانی بر عدم اجرایی شدن قانون جاستا باشد که بر طبق آن خانواده‌های متضرر حادثه 11 سپتامبر می‌توانند از عربستان به دلیل نقشی که در این رویداد مرگبار داشت شکایت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه