English

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با موج

دولت ناخواسته به قاچاق کالا کمک می کند/عدم سامان بخشی تولید داخلی امکان رقابت با کالاهای وارداتی را نمی‌دهد

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی اجناس قاچاق از مبادی رسمی و به علت فقدان کنترل لازم توسط گمرک وارد کشور می شود. عدم به روز رسانی ابزارهای نظارتی گمرک، کمک ناخواسته دولت به قاچاقچیان است.

دولت ناخواسته به قاچاق کالا کمک می کند/عدم سامان بخشی تولید داخلی امکان رقابت با کالاهای وارداتی را نمی‌دهد

یکی از موضوعات بسیار مهم داخلی به ویژه در آستانه سال نو، خرید کالاهای تولید داخلی و حرکت به سوی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است. در همین راستا خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفتگویی با حسن حسینی شاهرودی، نماینده مردم شاهرود انجام داده است که در ادامه می خوانید:

راهکارهای ایجاد انگیزه برای مصرف تولیدات داخلی در آستانه سال نو و خرید شب عید چیست؟

در این رابطه باید دولت دست به روان سازی بزند. باید مشوق ها و امکاناتی برای خرید کالای داخلی  در نظر بگیرد که یکی از این اقدامات برپایی نمایشگاه های بهاره است که چندین سال است در کشور اجرا می شود و با استقبال خوبی از سوی مردم نیز روبرو شده است. این طرح نباید به کسبه ضرر وارد کند بلکه دولت باید بتواند تولید کننده، بنکدار و کسبه را درگیر این ماجرا سازد تا محصولات خود را بتوانند عرضه کنند.

در شکل کلان تر دولت باید با ایجاد مانع واردات کالاهای غیرضروری شود و با بستن تعرفه های گمرکی بالا، کاری کند که قیمت اجناس خارجی با تولیدات داخلی قابل رقابت نباشد.

راهکار دیگر این است که دولت به طور جدی وارد حوزه تولید شود و موانع تولید را بردارد تا قیمت کالای داخلی گرانتر از مشابه خارجی به خصوص اجناس قاچاق که در بازار به وفور یافت می شود، نباشد.

آیا دولت در حوزه رفع موانع تولید و افزایش آن اقداماتی انجام داده است؟

برگزاری نمایشگاه های بهاره یکی از اقداماتی است که در ارتباط با تنظیم بازار انجام شده  اما کار مهم در مبارزه با واردات کالاهای غیرضروری و قاچاق است که اراده جدی‌ای در این باره از طرف دولت شاهد نبودیم.

بحث قاچاق یکی از اصلی ترین موانع رشد تولید داخلی و مصرف کالای ایرانی است. چرا اقتصاد کشور کماکان درگیر این معضل است؟ آیا این مساله به دلیل خلا قانونی است یا کم کاری دولت؟

معضل قاچاق یک معضل غیردولتی است. دولت که نقشی در قاچاق ندارد اما ناخواسته ابزار لازم را برای انجام قاچاق در اختیار افراد می گذارد. یکی از این ابزارها ایجاد مناطق آزاد است. لذا ما مشکل قانون هم نداریم.

در مناطق آزاد کالا بدون تعرفه گمرکی وارد و سپس به سرزمین اصلی ارسال می گردد و هیچ حدود و ثغور و بازدیدی هم ندارد. گمرک هم نمی تواند تمام این مناطق آزاد که بعضا چندین شهر را در یک استان شامل می شود، پوشش دهد. طبیعتا قاچاق از این مبادی که به آن قاچاق رسمی گفته می شود، صورت می گیرد.

بعضی قاچاق ها هم از مبادی رسمی به علت فقدان کنترل لازم توسط گمرک انجام می شود. ابزارهای سازمان گمرک به روز نشده و این مساله باعث کمک ناخواسته دولت به سودجویان می گردد.

نقش مجلس شورای اسلامی در افزایش تولید داخلی چیست؟

در مجلس قوانین مختلفی برای این موضوع به تصویب رسیده است. قانون رفع موانع تولید و ارائه تسهیلات به تولید کننده و صادر کننده از این قبیل است. اما اجرای این قوانین و اراده قاطع برای عملیاتی کردن آن لازم است و صرفا قانون کاری از پیش نمی برد.

قوانین دیگری نیز در زمینه گمرک، بیمه، کار و بانک ها که به نوعی در تولید داخلی ما نقش دارند، تصویب شده است تا بتوان اجناس ایرانی را قابل رقابت با تولیدات کشورهای همسایه و یا حتی چین کرد. لذا در این راستا ما حتی نیاز به قانون جدیدی هم نداریم و اگر قوانین قبلی اجرایی شود مشکل حل می گردد.

نقش تبلیغات در صدا و سیما برای افزایش مصرف تولیدات داخلی را چگونه ارزیابی می کنید.

در چند سال اخیر تبلیغات کالاهای خارجی در صدا و سیما به شدت کاهش یافته است. اما دنیای امروز دنیای ارتباطات است و رسانه تنها منحصر به صدا و سیما نیست. شبکه های اجتماعی، شبکه های ماهواره‌های و اینترنت هم نقش زیادی در تقویت خرید کالای خارجی دارند.

از طرفی مردم هم ترجیح می دهند کالای با کیفیت با قیمت پایین بخرند و به دلیل عدم سامان بخشی تولید داخلی، اجناسی ایرانی بعضا قابلیت رقابت از قیمت و کیفیت را با کالای خارجی ندارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه