English

لاریجانی:

چالش مهم ما بیکاری است / دوره انتخابات باید با دقت و طمأنینه سپری شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امور دیوانی کشور ما نمی‌گذارد رقابت درستی صورت بگیرد، زیرا سیستمِ دیوانی فکر می‌کند باید جای بخش خصوصی بنشیند و تا زمانی که فکر ما این باسد، توسعه ناقص است.

چالش مهم ما بیکاری است / دوره انتخابات باید با دقت و طمأنینه سپری شود

به گزارش خبرگزاری موج، علی لاریجانی، امشب، پنجشنبه، 21 بهمن در جلسه شورای اداری و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان، اظهار کرد: کرمان استانی است که یکی از ارکان مهم پیروزی انقلاب یعنی آقای هاشمی رفسنجانی در آن نشو و نما داشته و از ستون‌های مبارزات ملت ایران بوده‌اند.

وی افزود: خوشبختانه با محوریت آیت‌الله جعفری، مسئولان استان از یک فضای وحدت‌آمیزی در کرمان برخوردار هستند و استاندار در این زمینه نقش‌آفرین بوده است.

لاریجانی تصریح کرد: فضا، فضای کار است و هرچه مردم را به سمت آبادانی و پیشرفت سوق بدهیم، به نفع کشور است و همه تلاش‌ها برای این است که خدمات را به مردم برسانیم.

وی بیان کرد: ایجاد فضای وحدت در سطح استان و ملی باعث می‌شود این کار روان‌تر صورت گرفته، وقت و فرصت مسئولان صرف سایش‌های سیاسی نشود.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: نمایندگان استان کرمان نیز در مجلس از افراد پرتلاش و خیلی موثر و از استوانه‌های مجلس هستند و یک فرصت است که برای آبادانی کل کشور و استان باید از آن استفاده کرد و همه چیز دست به دست هم داده که استان کرمان از یک دورنمای خوب برخوردار باشد.

وی افزود: در کشور ما زیرساخت های خیلی خوبی پس از انقلاب به وجود آمده و سرمایه‌گذاری‌های موثری برای سوق دادن امکانات به روستاها صورت گرفته است.

لاریجانی تصریح کرد: بعد از انقلاب 4 هزار و 816 درصد در میزان تولید فولاد، 885 درصد در تولید سیمان و در مس 66 هزار و 566 درصد افزایش داشته‌ایم و این امور خیلی افتخارآمیز است.

وی با بیان اینکه نقایصی هم در کشور وجود دارد، اظهار کرد: مشکلات تورم، بیکاری و ... آزاردهنده است و یکی از مشکلات کشور عدم رقابت‌پذیری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طی چند سال اخیر رتبه ما در رقابت‌پذیری دو درجه تنزل یافته، در حالی که دولت به این کار علاقه‌مند و مجلس قانون را تصوب کرده است.

وی افزود: قانون اصل 44 در دولت قبل درست انجام نشد و در این دولت مسئولان هم‌نظر هستند که قانون را اجراء کنند اما چرا رقابت‌پذیری طی سه سال اخیر تنزل یافته است؟

لاریجانی تصریح کرد: امور دیوانی کشور ما نمی‌گذارد رقابت درستی صورت بگیرد، زیرا سیستمِ دیوانی فکر می‌کند باید جای بخش خصوصی بنشیند و تا زمانی که فکر ما این باشد، توسعه ناقص است.

وی ابراز کرد: اقتصاد باید در دست مردم قرار بگیرد و برای رسیدن به این امر باید زمینه رقابت‌پذیری فراهم شود.

رئیس مجلس با اشاره به وضعیت خراب بازار کالا، گفت: در سهولت انجام کسب و کار مشکل داریم و براساس گزارش بانک جهانی در سال اخیر رتبه ایران دو درجه تنزل یافته و این در حالی است که قانون بهبود فضای کسب و کار در مجلس تصویب شده است.

وی افزود: همه علاقه‌مند هستند سهولت کسب و کار انجام شود اما عامل مزاحمی در این زمینه وجود که آن بزرگ شدن دولت است و زمانی که 90 درصد بودجه کشور صرف امور جاری است، نشان می‌دهد که یک مشکل بزرگ وجود دارد.

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: از نظر رشد اقتصادی در شش ماهه امسال وضع بهتری داشته‌ایم که بخشی از آن به دلیل بهبودی است که بعد از برجام در فروش نفت به وجود آمد و فضای بهتری برای ترابری محصولات ایجاد شد.

وی تصریح کرد: در رشد فروش نفت خیلی خوب بوده‌ایم و برآورد این است که رشد ارزش افزوده بخش نفت 51.9 درصد باشد که پرش خیلی خوبی است.

رئیس قوه مقننه گفت: در سال های 91 و 92 رشد منفی در بخش صنعت داشته‌ایم و در 6 ماهه نخست امسال رشد 3.7 درصد اتفاق افتاده که نسبتا خوب است اما باید خیلی تلاش بکنیم.

وی افزود: زمانی که زیربناهای کشوری خوب است، باید پرش داشته باشد و در بخش خدمات برآورد این است که 3.74 درصد رشد در سال جاری در این زمینه داشته باشیم.

لاریجانی تصریح کرد: مسیر حرکت درست است و داریم به سمت رشد مثبت در همه بخش ها می رویم به جز بخش ساختمان که قدری مشکل دارد.

وی بیان کرد: در نرخ تورم نیز پیش‌بینی این است که امسال به 9 درصد برسد البته به شرط اینکه نقدینگی را در کشور افزایش ندهیم که تورم در سال آینده دو رقمی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چالش مهم ما بیکاری است که نرخ آن حداقل 11 درصد است، گفت: آنچه که مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی فرمودند، حلّال موضوع است و دولت چابک امری ضروری برای کشور است.

وی در ادامه افزود: در مجموع رفتار ایران چه در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی رفتاری شایسته و با خرد بوده و کشور، با سبک و سنگین کردن درست مسائل، راهبردهای درستی را دنبال می کند و مکمل این امر است که اقتصاد ما پویا شود.

لاریجانی اظهار کرد: طی 4 دهه عمر انقلاب اسلامی خدمات ارزشمندی انجام شده که پختگی در تصمیمات کشور نیز تا حد زیادی دیده می‌شود و همه این‌ها باید دست به دست هم داده و بخشی از چالش‌هایی که گرفتگی‌های اقتصادی کشور است، رفع شود و این امر نیاز به مجاهدت دارد.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه تلاش کردیم فضای بازی را برای حرکت در کشور به ویژه در زمینه سرمایه گذاری در صنعت، کشاورزی و ... ایجاد کنیم.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: طی یکی دو سال اخیر پمپاژ منابع عمرانی استانی ضعیف بود که برای توجه به بخش عمران استان‌ها، عدد 30 درصد در برنامه ششم توسعه دیده شده که زمینه کار و فعالیت عمرانی را بیشتر خواهد کرد اما اصل حرکت تولید در کشور باید با حضور کارآفرینان فراهم شود.

وی افزود: نگاه من به آینده کشور مثبت است و فکر می کنیم مسیرها برای پویایی بیشتر در اقتصاد کشور باز می شود و قطعا همگرایی های فکری و سیاسی می تواند این حرکت را خیلی تسریع ببخشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم، تصریح کرد: باید با دقت و طمانینه این دوره سپری شود و عایدات کشور از انتخابات این باشد که توان کشور در جهت بالا بردن تعالی ملی صرف شده و به ظرفیت جدید برای کشور از نظر همبستگی ملی تبدیل بشود.

وی بیان کرد: انتخابات امر مبارکی برای کشور است که ظرفیت‌هایی را خلق می کند و باید ضمن ایجاد رقابت جدی، تلاش کنیم که تبدیل به کشمکش و سایش‌های سیاسی نشده و انتخابات میدان رقابت واقعی باشد که طبیبانه به مسائل توجه کرده و با کمال دوستی و عقلانیت این مسیر طی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: محیط زیست موضوع بسیار مهمی است و در برنامه ششم یکی از برنامه های راهبردی، حفظ محیط زیست بود و بندهای خیلی مهمی در مجلس در این زمینه از جمله در بخش جنگل‌ها تصویب شده و ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرها در قانون برنامه تصویب شده و باید از ظرفیت مردمی استفاده کرد.

وی افزود: در صحنه بین‌المللی در برخی کشورها توجه خاصی به محیط زیست وجود دارد اما تعدادی دیگر کاری به این حوزه ندارند.

حسین امیری، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در این جلسه با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: جهت‌گیری ریاست مجلس در راستای حل مشکلات توسعه‌گرایانه بوده و درک درستی از واقعیت‌های ملی و بین‌المللی وجود داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه