English

ما نگرانی‌ خود را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح کرده‌ایم

وزارت امور خارجه آمریکا هرگونه ادعا مبنی بر این‌که هواپیمای حامل زندانیان آمریکایی اجازه نداشته پیش از فرود هواپیمای حامل بدهی واشنگتن در ایران پرواز کند را رد کرد.

ما نگرانی‌ خود را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح کرده‌ایم

به گزارش خبرگزاری موج، الیزابت ترودو رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به این سوال که ادعا می‌شود زندانیان آمریکایی آزاد شده در ایران در ماه ژانویه اجازه نداشته‌اند پیش از فرود هواپیمای حامل ۴۰۰ میلیون دلار در تهران، این کشور را ترک کنند، گفت: من درباره این‌که هواپیمای حامل شهروندان چه ساعتی ایران را ترک کرد اطلاعاتی ندارم، اما این ادعا که آمریکایی‌های آزاد شده اجازه نداشته‌اند پیش از این‌که هواپیمای حامل پول نقد در تهران فرود بیاید، پرواز کنند را کاملا رد می‌کنم. همان‌طور که مقامات آمریکایی پیش از این گفته‌اند شهروندان ما آزاد شده بودند اما به دلیل موضوعی که قطعا به همین مساله زندانیان ارتباط داشته است کمی با تاخیر ایران را ترک کردند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ترودو در ادامه گفت: تاخیر در پرواز شهروندان آمریکایی هیچ ارتباطی به حل مناقشه قدیمی مالی تهران و واشنگتن در دادگاه لاهه نداشته است و آقای رضائیان، حکمتی و عابدینی کاملا برای ترک ایران آماده بودند. با توجه به حسن نیت ما برای تضمین آزادی شهروندان ایرانی محبوس در آمریکا، اطمینان یافتیم که تمام شهروندان‌مان آزاد شده‌اند.

وی تاکید کرد که تاخیر در پرواز شهروندان آمریکایی به دلیل فرود دیگر هواپیمای حامل پول نبوده است و من هرگونه ادعا و نظریه در این خصوص را رد می‌کنم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره اعدام شهرام امیری کارشناس هسته‌ای ایرانی که به تازگی به جرم جاسوسی برای آمریکا به مجازات رسیده است، در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: گزارشات مربوط به این اعدام را دیده‌ایم. بار دیگر از ایران می‌خواهیم تا به حقوق بشر احترام بگذارد و در تمام پرونده‌ها روند قانونی و عادلانه را طی کند. ما بارها به طور علنی نگرانی خود را نسبت به سوابق حقوق بشری در ایران و از کانال‌های مختلف بیان کرده‌ایم.

وی افزود: من اظهارنظری درباره این پرونده خاص ندارم اما همان زمان که وی تصمیم به بازگشت به ایران گرفت به طور روشن موضع خود را اعلام کردیم. در حال حاضر من نمی‌توانم درباره روندهای قضایی در ایران به ویژه درباره این پرونده صحبت کنم اما باید بگویم که ما نگرانی‌هایمان را پیش‌تر درباره وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه قضایی ایران روز یکشنبه تایید کرد که شهرام امیری که چند سال پیش برای جاسوسی به عربستان و سپس به آمریکا رفته بود به مجازات اعدام رسیده است.

رسانه‌های خارجی در حالی شهرام امیری را دانشمند هسته‌ای اعلام می‌کنند که علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همان ابتدا اعلام کرده بود که وی را نمی‌شناسد و هیچ‌گونه ارتباطی با سازمان انرژی اتمی ندارد.

بر اساس اعلام منابع آگاه شهرام امیری کارمند وزارت دفاع بود که با توجه به موقعیت شغلی‌اش در جریان اطلاعات و تحقیقات هسته‌ای قرار داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی