English

۵ کیلو سوخت ۲۰% از محموله منتقل شده از روسیه عودت داده می شود

عودت ۵ کیلو سوخت ۲۰% از محموله منتقل شده به روسیه در برنامه ایران است و کار حمل آن به کشور در اسرع وقت در دست پیگیری است.

به گزارش خبرگزاری موج، وزارت امور خارجه دومین گزارش سه ماه خود از روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را امروز منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: در اجرای بند ۵۷ ضمیمه یک برجام مبنی بر پذیرش داوطلبانه کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده موجود در اشکال شمیایی UF۶ و UO۲، و بر اساس شروط ذکر شده در نامه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، سازمان انرژی اتمی ایران پس از چند دور مذاکره با کشور روسیه، از بین گزینه‌های در اختیار، گزینه تبادل با اورانیوم طبیعی را انتخاب نمود. بر اساس توافق سازمان انرژی اتمی ایران با طرف روسی، علاوه بر معادل اورانیوم طبیعی موجود در ذخایر اورانیوم غنی شده(مطابق نص صریح برجام)، مابإزای هزینه فرآوری کیک زرد(تبدیل کیک زرد به UF۶ طبیعی) و هزینه غنی سازی صورت گرفته نیز کیک زرد مازاد بر معادل دریافت شد.

این گزارش می‌افزاید: لازم به تاکید است تا پیش از برجام، بر اساس قطعنامه‌های موجود شورای امنیت سازمان ملل متحد، واردات اورانیوم طبیعی (کیک زرد) به ایران ممنوع بوده است. در ادامه این گزارش آمده است: بخشی از این ترکیبات منتقل شده به کشور روسیه، مطابق با نیاز سازمان انرژی اتمی ایران و بر اساس تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر مصرف شدن محموله قبلی جهت مصرف در ساخت سوخت به کشور عودت داده خواهد شد. در حال حاضر عودت ۵ کیلو سوخت ۲۰% از محموله منتقل شده به روسیه در برنامه است و کار حمل آن به کشور در اسرع وقت در دست پیگیری است.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه