English

رییس سازمان انرژی اتمی بیان کرد:

افزایش تقاضا در جهان برای کابردهای فناوری هسته ای یک روند اجتناب ناپذیر است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت:جهان در یک مقطع حساسی قرار دارد؛ از یک سو شاهد روند اجتناب ناپذیر افزایش تقاضا برای کاربردهای هسته ای در کنار افزایش تمایل به اتکاء به منابع ایمن و پاک واقعیت‌های زندگی امروزی هستیم.

افزایش تقاضا در جهان برای کابردهای فناوری هسته ای یک روند اجتناب ناپذیر است

به گزارش خبرگزاری موج، علی اکبر صالحی در سخنانی کنفرانس وزیران علوم و فناوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از روز چهارشنبه به مدت سه روز در وین برگزار می‌شود، بر اهمیت برگزاری این نشست تأکید و گفت: جهان در یک مقطع حساسی قرار دارد؛ از یک سو شاهد روند اجتناب ناپذیر افزایش تقاضا برای کاربردهای هسته ای در کنار افزایش تمایل به اتکاء به منابع ایمن و پاک واقعیت‌های زندگی امروزی هستیم و از سوی دیگر، چالش‌های آب و هوایی و بیماری‌های غیرقابل کنترل همانند سرطان در حال گسترش هستند. اینها در حالی است که گرسنگی و سوء تغذیه نیز همانند منابع آب و بهداشت و سلامت عمومی، به مرحله بسیار حساسی رسیده‌اند.

صالحی ایجاد یک «شبکه همکاری و اشتراک داده‌ها و اطلاعات» تحت نظارت آژانس به عنوان ابزاری مناسب برای برآوردن نیازهای کشورهای عضو از طریق ارتقای همکاری‌های هسته‌ای یا منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف مرتبط با علوم و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را دارای اهمیت بالایی دانست.

معاون رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: داشتن یک نقشه راه مشخص، می‌تواند برای شناسایی نیازها و چالش‌ها و تعریف ابزارهای لازم اجرایی، بسیار مهم باشد.

وی افزود: به طور کلی ظهور چالش‌ها در جهان امروز از ظهور اشکال مختلف مشارکت و همکاری برای دست و پنجه نرم کردن با این چالش‌ها از طریق به کارگیری پیشرفت‌های تکنولوژیکی، در حال سبقت و پیشی گرفتن است، لذا برداشتن گام های مشترک و دسته جمعی برای رسیدگی به این چالش های نوظهور، از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است.

معاون رئیس جمهور کشورمان افزود: چشم بستن به این مسائل چالش برانگیز، گزینه کارآمدی برای هیچ یک از کشورها در جهان نیست.

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش هایی که به ابتکار و هماهنگی سازمانهای بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد، عناصر فرسایشی کیفیت زندگی بر روی زمین کنترل و یا حداکثر کاهش یابد.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: آژانس مطابق با اساسنامه‌اش موظف به کمک به کشورهای عضو در توسعه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بدون اعمال هرگونه تبعیضی می باشد، و باید زمینه‌های همکاری فنی را با توجه لازم به نیازها و اولویت‌های کشورها تقویت کند و از این طریق، به حصول اهداف توسعه پایدار از طریق تبادل دانش، تجربیات، فناوری و تجهیزات کمک نماید.

وی در ادامه برخی عناصر تشکیل‌دهنده  نقشه راه برای استفاده از همکاری و اشتراک داده را برشمرد؛ شناسایی نیازها و اولویت‌های کشورهای عضو، شناسایی چالش‌های فنی، حقوقی و تجاری، لزوم تغییر در دیدگاه غالب از «همکاری مبتنی بر دید محدود کننده» به «همکاری مبتنی بر هم‌افزایی»، اجتناب از سیاسی کردن موضوعات فنی، جداکردن مسائل مرتبط با ایمنی هسته‌ای از هرگونه شرط و شروط، توسعه همکاری های بین المللی؛ تسهیل انتقال فناوری و دانش به کشورهای در حال توسعه، تقویت شبکه های همکاری بین کشورهای عضو، لغو موانع استفاده ایمن و مقرون به صرفه از علوم و فناوری هسته‌ای، ایجاد یک پلتفورم اطلاعاتی در رابطه با نیازها، توانایی‌ها و قابلیت‌های کشورها در رفع این نیازها و تقویت منابع  مورد نیاز از جمله منابع مالی، فنی، نیروی انسانی و غیره.

صالحی در ادامه به تلاش‌های ایران در رابطه با گذر از سوخت فسیلی به سوخت پاک و احداث و راه اندازی نیروگاه بوشهر یک و برنامه ریزی برای احداث دو نیروگاه مشابه در بوشهر با همکاری شرکت روس اتم اشاره کرد و افزود که علاوه بر برنامه های کشور برای تولید انرژی پاک، برای برآوردن نیازهای کشور در زمینه های دیگر از جمله بهداشت، پزشکی، آب، غذا، کشاورزی و صنعت نیز در دست برنامه ریزی است.

وی ابراز اطمینان کرد روند پیشرفتی که ایران تا به حال در زمینه علوم و فناوری هسته‌ای طی کرده است، می‌تواند در سال‌های آینده نوید بخش پیشرفت‌های مهمی برای کشور باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: نشست ما در وین درخصوص موضوعی با ماهیت چندجانبه و مهم برای جامعه بین‌المللی، در شرایط بین‌المللی کاملا خاص و پیچیده‌ای در حال برگزاری است. اساس شناخته شده چندجانبه‌گرایی که دستاورد رضایت بخش جامعه بین‌المللی است، تحت حملات جدی از سوی آمریکا قرار دارد و چنین هجمه‌ای در طول دو سال گذشته علیه تلاش‌های چندجانبه و هنجارهای شناخته شده بین‌المللی نه تنها اشتباه، بلکه خطرناک است.

وضعیت برجام یک آزمون برای ارزیابی اساسنامه آژانس است

صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران قویا باور دارد که وضعیت اجرایی برجام، یک آزمون جدی برای ارزیابی قابلیت اجرایی بودن اساسنامه آژانس، به ویژه بندهای 2 و 3 آن، و نیز اعتبار معاهده عدم اشاعه هسته‌ای است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پایان تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به نوبه خود آمادگی دارد تا تجربیات و دستاوردهای خود در حوزه انرژی هسته‌ای را با سایر کشورهای عضو، به ویژه کشورهای همسایه، سهیم شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی