English

سفر ظریف به ونزوئلا زنگ خطری برای واشنگتن است

کارشناسان می‌گویند که دیدار سطح بالای مقامات ایران و ونزوئلا دارای منافع قابل توجهی برای هر دو طرف است و باید زنگ خطر را برای آمریکا به صدا در آورد.

سفر ظریف به ونزوئلا زنگ خطری برای واشنگتن است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از فاکس‌نیوز، نیکولاس مادورو رئیس‌ جمهور ونزوئلا در سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به کشورش تلاش کرد تا در برنامه کاری فشرده خود جایی برای دیدار با وی پیدا کند و اطمینان حاصل کرد که این دیدار در تلویزیون ملی ونزوئلا پخش می‌شود.

مادورو در کاخ ریاست جمهوری به گرمی از ظریف استقبال کرد. آن‌ها دست یکدیگر را فشردند و برای تثبیت قیمت نفت اعلام هم‌پیمانی کردند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از استقبال از ظریف گفت: ما به همکاری برای ساخت یک زمینه مشترک و توافق جدید برای تثبیت بازار نفت، تقویت صنایع، تقویت اوپک، تقویت روابط نزدیک‌مان و اتحاد با کشورهای تولیدکننده اوپک ادامه می‌دهیم.

به گفته کارشناسان سیاسی این دیدار یک نمایش سیاسی برای تحریک کردن آمریکا بوده است. به طور قطع همکاری و شراکت میان ایران و ونزوئلا موجب خشم واشنگتن خواهد شد، چرا که نشان دهنده افزایش نفوذ ایران در آمریکای لاتین، همسایه آمریکا است.

مادورو در ادامه اظهارات خود با بیان این‌که تاکنون بیش از ۲۰ بار به ایران سفر کرده است، گفت: من از ماهیت خوب و روح عمیق مردم ایران آگاهم و این کشور را دوست دارم. من به همان اندازه که چاوز رهبرمان را دوست دارم به ایران علاقه‌مندم.

اما منتقدان می‌گویند که این هم‌پیمانی می‌تواند مشکل‌ساز باشد، چرا که ایران به دنبال تضعیف منافع آمریکا و مقابله با تحریم‌های باقی‌مانده علیه جمهوری اسلامی است.

کارشناسان هم‌چنین می‌گویند که مادورو که دولتش در بحران قرار دارد خواهان کمک ایران برای حل مشکلات اجتماعی‌اش است، اگرچه بسیاری معتقدند که دو کشور در خفا بر سر بحران نفت با هم اختلاف‌نظر دارند.

یک کارشناس روابط آمریکا ونزوئلا گفت: ‌ ایران به دنبال افزایش تولید نفت خود برای گسترش درآمدهایش است، در حالی‌که ونزوئلا بر لزوم کاهش تولید جهانی برای افزایش قیمت نفت تاکید دارد. با این حال، واشنگتن نگاه خوبی به این بهبود روابط ندارد.

سفر منطقه‌ای ظریف به کوبا، نیکاراگوئه، اکووادور، شیلی و بولیوی به علاوه ونزوئلا منافع ایران در آمریکا لاتین را دوباره روشن می‌کند.

برای مادورو نیز این سفر اهمیت قابل توجهی داشت، زیرا برای وی سودمند است که به جهان بگویند دولتش از لحاظ سیاسی منزوی نیست و می‌تواند بر تصویر ضد آمریکایی‌اش نیز تاکید کند. این در حالی است که دیگر رهبران دنیا وقتی به آمریکای لاتین سفر می‌کنند از ونزوئلا حذر دارند و مادورو توانست از این فرصت بهره ببرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی