English

وزیر امور خارجه ایران در شیلی به بانک های خارجی تضمین داد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شیلی اعلام کرد که تهران آمادگی دارد برای رفع برخی نگرانی های بانک های خارجی در زمینه همکاری با ایران اقداماتی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری موج، «محمد جواد ظریف» صبح پنجشنبه به وقت محلی - عصر به وقت تهران - در همایش بررسی فرصت های اقتصادی مشترک ایران و شیلی گفت: محدودیت های بانکی بین المللی در برنامه جامع اقدام مشترک لغو شده و همه بانک ها می توانند، بدون نگرانی از رفتار آمریکا با طرف های ایرانی گفت و گو کنند.

وی افزود: اگر بانک های علاقمند به همکاری با جمهوری اسلامی ایران، نگران برخی رفتارهای منفی آمریکا باشند، ما آمادگی داریم از بخش ویژه نظارت بر تحریم ها در خزانه داری آمریکا یک نامه آرامش بخش بگیریم تا بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند.
** آغاز عصری جدید در روابط ایران و شیلی
ظریف در این همایش با اشاره به اینکه او نخستین وزیر امور خارجه ایران است که به سانتیاگو سفر می کند، گفت: این سفر آغاز مرحله تازه ای از روابط دو جانبه خواهد بود.
وزیر امور خارجه ایران با قدردانی از میزبانی گرم مردم شیلی از او و هیات همراه و نیز ابراز خرسندی از دیدار با دوست قدیمی خود وزیر امور خارجه شیلی گفت: امروز، روزی نو برای شروع روابط رو به گسترش ایران و شیلی است.
ظریف افزود: این سفر نشانه عزم دو دولت برای گسترش روابط همزمان با توجه به بازگشایی سفارت شیلی در تهران و آغاز خوب برای روابط همه جانبه است.
وی گفت: شیلی یک کشور بزرگ، مهم و با پیشرفت قابل ملاحظه در منطقه آمریکای لاتین است و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه می توانند علاوه بر همکاری سیاسی در مجامع بین المللی است، این دو کشور می توانند روابط اقتصادی مکمل خود را به طور ویژه پیگیری کنند.
وزیر امور خارجه ایران از قطع روابط سیاسی ایران در آغاز انقلاب اسلامی با شیلی دفاع کرد و گفت: این قطع روابط ناشی از مواضع اصولی ایران در عدم حمایت رژیم دیکتاتوری ژنرال «اگوستو پینوشه» که با کودتا در این کشور آمریکای جنوبی به سرکار آمد، بود.
ظریف گفت: اگر چه در دوران حکومت های گذشته ایران و شیلی روابط گسترده اقتصادی داشتند، اما در دوره انقلاب اسلامی به دلیل مواضع اصولی ما این روابط قطع شد و خوشحالیم که اکنون با دولتی دمکرات و مردم سالار در شیلی روابط خود را گسترش می دهیم.
روابط سیاسی ایران و شیلی پس از قطع روابط در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی با مصوبه شورای انقلاب از ۱۳۷۱ هجری شمسی برقرار شد. از همان زمان ایران در شیلی سفارتخانه دارد، اما سفارتخانه شیلی در تهران در چند ماه گذشته بازگشایی شد.
ظریف گفت: بازگشایی سفارت شیلی در تهران آغاز خوبی برای روابط همه جانبه است.
ظریف در ادامه سخنانش به ظرفیت های اقتصادی ایران و طبقه بندی آن در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: ما می توانیم در حوزه خصوصی سازی و جلب سرمایه خارجی از تجربه شیلی استفاده کنیم.
وی حضور هیات بزرگ اقتصادی ایران در شیلی را نیز نشانه اهمیتی دانست که جمهوری اسلامی به روابط با آمریکای لاتین و شیلی به عنوان یک کشور صاحب قدرت و با اقتصاد پیشرفته قائل است و تاکید کرد این روابط می تواند به نفع هر دو کشور باشد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی در بخش های ساخت ساز، کشاورزی، صنایع غذایی، انرژی تولید برق، هیدرو الکتریک، نفت و گاز، خودروسازی، مواد غذایی و دارویی تا حوزه های پیشرفته علم و تکنولوژی مثل نانو، بیو تکنولوژی و داروسازی مدرن در میان هیات ایرانی هستند بر لزوم تقویت مناسبات دو جانبه در این عرصه ها تاکید کرد.
ظریف گفت: مسئولان بخش دولتی ایران نیز در این هیات حضور دارند تا از توافقات بخش خصوصی با طرف های خود در شیلی حمایت کنند.
وی همچنین آمادگی ایران را برای ایجاد خط مستقیم دریایی میان شیلی و ایران با هدف انتقال صادرات این کشور به آسیای میانه را اعلام کرد و گفت: دسترسی ارزان، امکانات فراوان سرمایه گذاری در ایران، نیروهای انسانی عظیم و غیر قابل مقایسه آن در منطقه و نیز پیشرفت های عظیم آن در حوزه علم و فناوری فرصت خوبی است تا شیلی همکاری های خود را با ایران تقویت کند.
وزیر امور خارجه از ایران به عنوان امن ترین و باثبات ترین کشور در منطقه پر تلاطم خاورمیانه و آسیای میانه یاد کرد که یک بازار امن پیشرفته و قابل اتکاء دارد و پنجمین کشور قابل اتکاء در حوزه نیروی انسانی و مهندسی در جهان است به گونه ای که ایران به اندازه آمریکا هر ساله مهندس تربیت می کند.
وی خاطرنشان کرد، اطمینان دارم با گسترش همکاری بخش خصوصی ایران، اراده سیاسی مناسب برای گسترش همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف از جمله بخش خصوصی وجود دارد و چنین روابطی به نفع منافع دو ملت و دو کشور است و علیه منافع هیچ کشور و ملتی نیست.
ظریف گفت: گسترش این روابط به توسعه صلح و ثبات برای مناطقی که در آن حضور داریم کمک خواهد کرد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی