English

کنفرانس ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای در قزاقستان برگزار می‌شود

کنفرانس بین‌المللی ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای قرار است ۲۸ و ۲۹ اوت ۲۰۱۶(هفتم و هشتم شهریور) هم‌زمان با بیست و پنجمین سالگرد تعطیلی منطقه آزمایش سلاح‌های هسته‌ای سمیپالاتینسک در آستانه قزاقستان برگزار شود.

کنفرانس ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای در قزاقستان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنفرانس بین‌المللی ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته‌ای، این کنفرانس نمایندگان و شهرداران سراسر جهان در کنار برخی از رهبران مذهبی، مقامات دولتی، کارشناسان خلع سلاح هسته‌ای، تحلیلگران سیاسی، فعالان انجمن‌های مدنی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌یی را برای ایجاد اراده و نیروی سیاسی برای ممنوعیت و حذف سلاح‌های هسته‌ای گردهم خواهد آورد.

همچنین کارشناسی از اداره خلع سلاح وزارت خارجه ایران در این کنفرانس حضور خواهد یافت.

این کنفرانس به عنوان دوره کاری جدید سازمان ملل – گروه کاری خلع سلاح هسته‌ای – برگزار می‌شود که گزارشی را در رابطه با اقدامات صورت گرفته در مذاکرات چند جانبه به منظور دست‌یابی به جهان عاری از سلاح هسته‌ای برای مجمع عمومی سازمان ملل آماده می‌کند.

این کنفرانس با سخنران نور سلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان افتتاح می‌شود که در ۲۹ اوت ۱۹۹۱ رسما محوطه آزمایش هسته‌ای سمیپالاتینسک که پیش‌تر منطقه آزمایش سلاح هسته‌ای اتحاد شوروی بود را تعطیل کرد.

به همین مناسبت آستارا تایمز مصاحبه‌ای اختصاصی با آلین وار، هماهنگ کننده نمایندگان برای منع گسترش هسته‌ای و خلع سلاح هسته‌ای انجام داده است.

او در پاسخ به سوالی درباره‌ی تهدید سلاح‌های هسته‌ای و تلاش گروه‌های افراط‌گرا در دست‌یابی به سلاح هسته‌ای و تکنولوژی مربوط به آن و این که دولت‌ها به منظور جلوگیری از یک فاجعه بالقوه چه اقداماتی را می‌توانند انجام دهند گفت: خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توسط کشورهای دارای این تسلیحات خواه تصادفی یا بر اثر اشتباه محاسباتی، دست کم به بزرگی خطر استفاده به عمد از سلاح‌های هسته‌ای توسط تروریست‌هاست. هزاران عدد از تسلیحات آن‌ها در وضعیت آماده باش قرار دارد و حتی اگر دولت‌ها با یک حمله قریب‌الوقوع مواجه نباشند نیز آماده پرتاب سلاح‌های هسته‌ای خود هستند. در دست کم ۱۵ موقعیت ما یک سر سوزن با مقابله هسته‌ای بین روسیه و ایالات متحده رو به رو شده‌ایم.

آلین وار اضافه کرد: بنابراین اولین گام برای کشورهای مسلح به سلاح هسته‌ای این است که سلاح‌های هسته‌ای خود را از حالت آماده باش خارج و اعلام کنند آن‌ها هرگز اولین کسی نخواهند بود که سلاح‌های هسته‌ای را پرتاب می‌کنند و برای ممنوعیت و حذف سلاح‌های هسته‌ای تحت نظارت سخت‌گیرانه و موثر بین‌المللی وارد مذاکرات شوند. این امر نه تنها خطر جنگ هسته‌ای بین کشورها را کاهش می‌دهد بلکه دست‌یابی یا ساخت سلاح هسته‌ای توسط تروریست‌ها را غیر ممکن خواهد کرد. دیگر هیچ سلاح هسته‌ای برای تروریست‌ها باقی نمی‌ماند که آن را سرقت کنند و همه مواد شکافت‌پذیر ایمن خواهد شد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پاسخ به سوالی درباره‌ نقش نمایندگان منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای در این حوزه گفت: نمایندگان منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای شبکه‌ای چند ملیتی از نمایندگان سراسر جهان است که بر روی سیاست‌ها، قوانین و دیگر طرح‌ها به منظور جلوگیری از گسترش هسته‌ای، کاهش خطرات هسته‌ای و دست‌یابی به جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای کار می‌کنند. این گروه با همکاری سازمان ملل، اتحادیه پارلمان‌ها و همکاری اروپا و دیگر نهادها به منظور ایجاد همکای در زمینه منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از اعضای ما صاحب پست‌های مهم از قبیل وزیران خارجه، رییسان پارلمانی، رییسان کمیته امور خارجه و دفاع و سازمان‌های بین‌المللی از جمله رییس کنونی مجمع عمومی سازمان ملل هستند.

آلین وار درباره‌ چرایی حمایت از برگزاری کنفرانس جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای در قزاقستان گفت: قزاقستان اقدامات مثال‌زدنی را انجام داده است. از جمله این اقدامات عبارتند از تعطیلی سایت آزمایش هسته‌ای سمپالاتینسک بازگرداندن همه سلاح‌های هسته‌ای قزاقستان(تقریبا ۱۵۰۰ سلاح) به روسیه برای از بین بردن آن‌ها، مذاکره با دیگر کشورهای آسیای میانه برای ایجاد یک منطقه عاری از سلاح هسته‌ای، ایجاد پروژه اتم(The Atom project) به منظور آموزش جهانیان نسبت به اثرات انسانی سلاح‌های هسته‌ای و ارائه پیش‌نویس اعلامیه جهانی برای جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای که توسط مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر ۲۰۱۵ تصویب شد.

او ادامه داد: نمایندگان، دولت‌ها و نیز نمایندگان انجمن‌های مدنی می‌توانند از این نمونه‌ها درس و الهام بگیرند. با این حال به منظور ترغیب کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای برای انجام اقداماتی مشابه لازم است تا نمایندگان به طور سازنده‌ای با شهرداران، رهبران دینی، مقامات پیشین رهبران ارتش و دیگر نمایندگان با نفوذ انجمن‌های مدنی همکاری کنند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان گفت: ‌ زمانی که برای اولین‌بار با اثرات فاجعه‌بار آزمایش‌های هسته‌ای در منطقه اقیانوس آرام آشنا شدم داشتم برای معلم شدن آموزش می‌دیدم. این بمب‌ها ده‌ها یا صدها مرتبه از بمب‌هایی که هیروشیما و ناکازاکی را نابود کردند، مخرب‌تر بودند. آسیبی که این بمب‌ها به سلامت زنان کودکان و دیگران در آزمایش‌های هسته‌ای در جزایر مارشال، جزایر پولینزی و کریسمس و استرالیا وارد می‌کرد مرا شگفت‌زده کرد و نشان داد که اگر اثرات انفجار هسته‌ای در مناطق دور از مناطق پر جمعیت این است پس اثرات سلاح هسته‌ای در جنگ، بی‌سابقه و غیر قابل تصور خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی