English

علت تشکیل معاونت امداد مستضعفان آستان قدس

خاکسار قهرودی با تشریح دلایل شکل گیری معاونت امداد آستان قدس رضوی، طرح تأسیس زائرسرای رضوی را از جمله اقدامات این معاونت جدید خواند.

به گزارش خبرگزاری موج، «مصطفی خاکسار قهرودی» معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در یک نشست خبری در خصوص خدمات اخیر این معاونت طی چهار ماهی که از تأسیس آن می گذرد، سخن گفت.

وی با اشاره به علت تشکیل معاونت امداد مستضعفان قدس، اظهار داشت: آنچه باعثتشکیل معاونت امداد مستضعفان آستان قدس شد، نکات حکم مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) برای تولیت جدید آستان قدس رضوی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بود که به منشور هفت گانه لقب گرفت.

وی در همین ارتباط ادامه داد: مفاد حکم مقام معظم رهبری برای حجت الاسلام رئیسی در واقع بیان انتظارات ایشان از تولیت جدید آستان قدس رضوی بود.

معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی همچنین با تأکید بر لزوم خدمت رسانی به آحاد مردم و به ویژه محرومین و مستضعفین اظهار داشت: سراسر حیات ائمه اطهار(علیه السلام) در تاریخ در مقاطع مختلف خدمت به مردم و محرومین بوده است.

وی با اشاره به مراتب مختلف خدمت رسانی، عنوان داشت: نباید بین خدمت رسانی فرهنگی و اقتصادی هیچگونه تفکیکی قائل شد، چراکه اینگونه نیست که خدمت فرهنگی جدای از خدمت‌رسانی اقتصادی باشد. باید به خدمت رسانی به مردم، نگاه جامعی داشت.

قهرودی در همین ارتباط ادامه داد: وقتی خدمات فرهنگی از اقتصادی تفکیک می شوند، گویا خدمات دیگر در دسته دوم اهمیت قرار می گیرند. لذا باید موضوع خدمت و خدمت رسانی را به صورت جامع و کلی در نظر داشته باشیم.

معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی همچنین اظهار داشت: وقتی سخن از طبقه مستضعفین به میان می آید، گذران زندگی یک انسان محروم و مستضعف از نظر معیشتی هم بار فرهنگی پیدا می کند.

وی افزود: زندگی ائمه معصومین(علیهم السلام) در قالب تأسیس حکومت و غیر از آن و همچنین موضوع خدمت رسانی در همه ابعاد حیات آنها یک موضوع اساسی بوده است.

قهرودی ادامه داد: با این نگاه، در حکومت دینی که اساس آن مردم سالاری دینی است، موضوع خدمت رسانی اهمیت ویژه ای پیدا می کند که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد و آن را نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: صفت و ویژگی ویژه امیر المؤمنین(علیه السلام) کمک به مستضعفین و حمایت از آنها است، چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی.

معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی یادآور شد: امام خمینی(رحمه الله علیه) در پاسخ به خبرنگار «آسوشیتدپرس» که پرسیده بود چرا مردم شما را دوست می دارند، فرمودند: ما نوکر مردم هستیم.

قهرودی در همین زمینه افزود: نوکری که امام خمینی(رحمه الله علیه) از آن یاد کردند، اوج تعالی یک انسان محسوب می شود که خود را وقف خدمت به مردم کرده است.

وی ادامه داد: خدمت رسانی به زائرین امام رضا(علیه السلام) و مجاورین این امام بزرگوار و توجه به موقوفات و بهره برداری درست از آنها از جمله مواردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمشان به تولیت جدید آستان قدس آن را مورد توجه ویژه قرار دادند.

معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروز آستان قدس رضوی به عنوان یک مأموریت جدی، به موضوع خدمت توجه می کند. به دلیل همین توجهات، معاونت امداد مستضعفین در آستان شکل گرفته و کار خود را آغاز کرده است.

آنچه به عنوان دستور کار تولیت آستان مطرح است، توجه محوری به موضوع خدمت و خدمت رسانی به ویژه به محرومین و مستضعفین و تلاش برای سمت و سو دادن به برنامه‌ها در جهت خدمت‌گذاری هرچه بهتر است.

وی اظهار داشت: بخشی از این برنامه ها تجلی امدادی و عملیاتی پیدا کرده و بخشی دیگر از آنها با توجه به گذشت چهار ماه از عمر این معاونت در حال برنامه ریزی است. البته این بحثفقط معطوف به این معاونت نبوده و متوجه کل آستان است.

قهرودی اظهار داشت: برای تحقق این نگاه، وارد هم‌افزایی و هماهنگی با بخش‌های بیرونی آستان از جمله کمیته امداد، بسیج مستضعفین و … شده ایم تا بدین ترتیب بتوانیم خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین را سرعت بخشیده و آن را گسترش دهیم.

وی با اشاره به اقداماتی که طی چند ماه اخیر در تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفته است، گفت: یکی از کارهایی که صورت گرفته موضوع «زائر شهر» است که برای اسکان زائرین طبقه متوسط به پایین تدارک دیده شده است. تأسیسات اقامتی در این «زائر شهر» در ۳ سطح انجام می شود.

قهرودی در همین ارتباط افزود: اسکان زائرین گروهی، خانوادگی در اتاق های اقامتی از این دست اقدامات است. ظرفیت کنونی این طرح پس از تکمیل به چیزی حدود ۲۰ هزار نفر می رسد.

معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی در رابطه با این طرح اظهار داشت: این طرح با سرعت مناسبی در حال انجام است. طرح دیگری که در نظر گرفته شده، طرح «زائرسرای رضوی» است که در فاصله مکانی نزدیک تری به حرم مطهر، انجام می شود. کلنگ این طرح هفته پیش زده شد و گنجایش چهار هزار نفر را دارد.

وی افزود: هزینه کلی طرح اول، ۲۰۰ میلیارد و طرح دوم ۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است. اقدام دیگر، تلاش برای کمک به آوردن کسانی است که تاکنون به دلیل عدم توانایی مالی امکان تشرف به حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) را نداشتند.

قهرودی گفت: تاکنون ۳۰ هزار نفر در قالب این طرح به حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) مشرف شدند که با مشارکت گروه های مردمی همچون بسیج و … این طرح انجام می شود. این طرح پس از دهه کرامت در قالب دوره های ۳ روزه پیگیری می شود که در هر دوره حدود ۴ هزار نفر را شامل خواهد شد.

وی اظهار داشت: کار دیگر در عرصه خدمت، توسعه موضوع خدمت گذاری به زائرین است. در تعریف جدید، زائر الزاما به کسی که وارد مشهد می شود، اطلاق نمی شود. کسانی که می خواهند در عرصه خدمت به امام رضا(علیه السلام) وارد شود، الزاما نباید ساکن مشهد مقدس باشند.

قهرودی اظهار داشت: در این تعریف، خدمت و مخدوم و خادم توسعه معنایی و جغرافیایی پیدا کرده است. ساز و کاری در حال تنظیم است که هرکسی بتواند به نیازمندی در کشور کمک کند و به خادمان حرم رضوی اتصال پیدا کند. این طرح در قالب شبکه «خادم‌یاران رضوی» ارائه شده است.

وی اظهار داشت: در این طرح، افراد در سامانه تنظیم شده ثبت نام می کنند و بعد از بررسی‌های انجام شده از طریق کانون‌های محلی و استفاده از اطلاعات شناسایی شده در مورد محرومین زمینه ای فراهم می شود که به نیازمند محل جغرافیایی خودشان خدمت می کنند.

قهرودی گفت: با این طرح، افراد وارد شبکه «خادم یاران رضوی» شده و متصل به خادمان حرم رضوی خواهند شد. با این طرح، حوزه خدمت گذاری در حرم رضوی از چهاردیواری حرم مطهر خارج می شود و بر مرزهای ایران استقرار می یابد که انشاء الله در آینده به خارج از مرزها نیز خواهد رفت.

معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی عنوان کرد: این یک زمینه بسیار گسترده ای خواهد شد که خدمت گذاران بتوانند به نیازمندان کمک کنند.

وی با اشاره به بخش دیگری از خدمات تولیت جدید آستان قدس رضوی گفت: علاوه بر این، برای «غذاسرای» حضرت امام رضا(علیه السلام) نیز طوری برنامه ریزی می شود که هر زائری که وارد مشهد می شود از این غذا استفاده کند که بالغ بر ۳۰ میلیون غذا در سال خواهد بود.

قهرودی اظهار داشت: آستان قدس رضوی، به همین منظور کارخانه ای در شهر تأسیس خواهد کرد که در وهله اول روزانه ۵۰ هزار و در وهله دوم تا ۱۰۰ هزار غذا تأمین می شود.

وی عنوان کرد: سامانه ای با استفاده از اپراتورهای مختلف در نظر گرفته شده که مشارکت های مردمی از این طریق ساماندهی می شود. مردم می توانند با استفاده از این سامانه نذورات خود را اهداء کنند.

معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: از کارهایی که در دهه کرامت انجام شده، این است که در قالب طرح «جهادگران رضوی» ۳۵۰۰ گروه جهادی در نقاط مختلف حضور پیدا کرده که در طرح های مختلفی حضور داشتند. در خصوص خدمات پزشکی نیز گروه های پزشکی و درمانی در ۱۲ نقطه مورد نیاز محروم مشهد مقدس استقرار یافته و روزانه به ۴ هزار نفر خدمات درمانی ارائه می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر