English

کشور نیاز به دانشجوهای آچار به دست دارد / تفکر پشت میزنشینی فراموش شود

رئیس دانشگاه‌های فنی و حرفه‎ای کشور با بیان اینکه باید به دنبال پرورش تکنسین‌های چهار ساله باشیم، گفت: ما امروز نیاز به دانشجوهای آچار به دست داریم و باید تفکر پشت میزنشینی فراموش شود.

به گزارش خبرگزاری موج، مسعود شفیعی در سمینار ارتباط دانشگاه با صنعت در دانشکده شهید مفتح همدان با بیان اینکه این سمینارها می‎‌تواند مانند شمشیر دو لبه باشد، اظهار داشت: دلیل این موضوع آن است که این سمینارها هم می‎تواند نتیجه مطلوب بدهد و هم باعثدلزدگی شود.

وی با اشاره به اینکه سال آینده ما باید خروجی سمینار امروز را ببینیم، افزود: اعتقاد ما این است که دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای پاسخگوی نیازهای بازار و بیکاری است.

رئیس دانشگاه‌های فنی و حرفه‎ای کشور ادامه داد: امروز افتخار ما این است که ۷۰ درصد از دانشجویان فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند، اما نباید این موضوع باعثخوشحالی ما شود، چراکه دو سال است می‌گویم ۷۰ درصد از دانشجویان ما وارد بازار کار می‎شوند و طی این دو سال پیشرفتی نکرده‎ایم!

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم حداقل تا پایان سال این آمار را به ۷۲ درصد برسانیم و روند پیشرفتی را در برنامه مدنظر قرار دهیم.

شفیعی با تاکید بر اینکه مدرک‌گرایی یک معضل در کشور است، گفت: در برنامه چهارم توسعه این موضوع که باید افراد تکنسین تربیت کنیم، مدنظر قرار گرفته بود، چرا که کشوری در حال توسعه هستیم.

وی با بیان اینکه با روند مدرک‌گرایی نمی‌توان تکنسین تربیت کرد، اظهار کرد: ما امروز نیاز به دانشجوهای آچار به دست داریم و باید تفکر پشت میزنشینی فراموش شود.

رئیس دانشگاه‌های فنی و حرفه‎ای کشور ادامه داد: با این روندی که پیش می‎رویم، به جایی نمی‎رسیم، بنابراین باید فلسفه تکنسین‌پروری را همگانی کنیم و اگر نجنبیم این فلسفه به راحتی می‌رود روی هوا!

وی با بیان اینکه باید به دنبال پرورش تکنسین‌های چهار ساله باشیم، خاطرنشان کرد: به دنبال پیاده کردن و تلفیق سیستم آموزشی فنی و حرفه‌ای کشورهای آلمان و چین هستیم.

شفیعی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و اشاره به موضوع «پنجه‌های کارآمد»، گفت: کشور برای توسعه و پیشرفت نیاز به پنجه‌های کارآمد دارد.

وی یادآور شد: طی این چند روز ۴۵۰ پرونده هیأت علمی فنی و حرفه‎ای در حال تطبیق و دریافت مهر وزارت علوم هستند و ۲۶ پرونده کارشناسی به هیأت علمی نیز در دست انجام است.

رئیس دانشگاه‌های فنی و حرفه‎ای کشور ادامه داد: ما کارشناس‌ها و کارشناس‎های ارشد را بیشتر از دکترها دوست داریم، چرا که دکترها دیگر حوصله پوشیدن روپوش حضور در آزمایشگاه و سر و کله زدن با دانشجویان را ندارد.

وی بیان کرد: امروز شاهد خالی شدن صندلی‌های دانشگاه‌های بزرگ هستیم، ما افتخار این را داریم که صندلی خالی نداریم، ولی باید مواظب این موضوع باشیم که خود دچار چنین مشکلاتی نشویم.

شفیعی گفت: مسؤولان به دنبال تصویب قوانینی باشند که ارتقای جایگاه‌ها و حقوق و مزایا منوط به مدرک نباشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر