English

وظیفه حوزه علمیه در تبیین مبانی نظری فقه هنر

رئیس مدرسه اسلامی هنر قم گفت: تدوین و نگارش اسناد بالادستی در حوزه هنر منوط به مشخص شدن ابعاد و مسائل فقهی هنر است.

وظیفه حوزه علمیه در تبیین مبانی نظری فقه هنر

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسین نواب، اظهار داشت: در گذشته هنر یکی از سرگرمی‌های انسان به حساب می‌آمد که با حذف آن اتفاقی جدی روی نمی‌داد؛ اما امروزه ما در دورانی زندگی می‌کنیم که هنر بخشی از زندگی انسان شده و قابل حذف شدن نیست.

وی افزود: بر همین اساس هنر یکی از مؤلفه‌های زندگی در دوران معاصر است و به همین اعتبار حکومت اسلامی که برای تمام ابعاد زندگی انسان دارای حکم و برنامه است، قطعا باید در مورد هنر نیز برنامه داشته باشد.

رئیس مدرسه اسلامی هنر قم ادامه داد: تا نسبت به ابعاد مختلف فعالیت هنری از منظر فقه نظریه‌پردازی نشود نمی‌توانیم اسناد بالادستی حوزه هنر را تدوین کنیم.

وی ضمن تاکید بر نقش حوزه‌های علمیه در حمایت نظری از حکومت اسلامی گفت: ارائه دستگاه نظری منسجم در عرصه‌های مختلفی مانند اقتصاد، سیاست، فرهنگ، هنر و … به عهده حوزه‌های علمیه است و هرچند حوزه نیز تاکنون در بخش‌های مختلف تلاش‌ها پی خوبی انجام داده، اما به نظر بنده در زمینه " فقه هنر " یک عرصه فراخ برای کار نظری وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین نواب، در ریشه‌یابی علل این موضوع، افزود: بسیاری از مسائل نظری هنر پیش از این به این علت که که فقیهان صاحب حکومت نبوده‌اند، با احتیاط رفع و رجوع شده و احکام فقهی با احتیاط صادر شده است، اما امروز که حکومت کشور در دست متدینین است و بنا بر این گذاشته شده که کشور بر اساس فقه شیعه پیش برود، طبیعتاً نمی‌شود با احتیاط پیش رفت و باید یک بار دیگر مسائل فقهی هنر مورد بازبینی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون هنر و معماری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به این مبحثباید دسیسه دشمنان انقلاب و اسلام در سوء استفاده از ابزار هنر برای شبیخون فرهنگی و جنگ نرم را نیز افزود.

رئیس مدرسه اسلامی هنر قم گفت: خوشبختانه پس از تاکیدات رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در حوزه‌های علمیه و به‌ویژه حوزه علمیه قم در زمینه " فقه هنر " تلاش‌های مفیدی صورت گرفته است.

وی در تشریح برخی از این تلاش‌ها افزود: مقرر شده که از ابتدای سال تحصیلی جدید چند عنوان درسی در زمینه فقه هنر تدریس شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر