English

گزارش دبیرکل، معارض با روح و متن برجام است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: گزارش دبیرکل سازمان ملل در مورد اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحت فشار آمریکا تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری موج، «بهرام قاسمی»، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، گزارش ۶ ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این سازمان را نامتوازن و جانبدارانه ارزیابی کرد و اظهار داشت: این گزارش، تحت فشار آشکار آمریکا بر دبیرخانه سازمان ملل تنظیم شده و اتهامات وارده در آن علیه جمهوری اسلامی ایران، بی‌اساس است.
قاسمی، با اشاره به اینکه این گزارش، با روح و متن برجام و حتی قطعنامه ۲۲۳۱ متعارض است، افزوده: انتشار این گزارش، در حالی است که قطعنامه ۲۲۳۱، برجام و تأیید و توافق درباره آن را نشانه تغییری بنیادین در بررسی برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت عنوان کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرده است: این گزارش‌دهی دبیرکل، یک رویه اداری و تکراری بوده و صرفاً جنبه توضیحی داشته و عاری از هرگونه پیگیری اجرایی و عملی از سوی شورای امنیت سازمان ملل است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، همچنین اشاره گزارش دبیرکل سازمان ملل به کوتاهی‌های آمریکا و طرف‌های غربی در عمل به تعهدات خود در برجام را گام مثبتی دانسته اما در عین حال، تاکید کرده است؛ اینکه گزارش از کنار این موارد به سادگی عبور کرده و از درخواست جدی از اعضای ١ + ۵ برای پایبندی به تعهداتشان طفره می‌رود، مایه تأسف است. وی همچنین تصریح کرده است: جامعه بین‌المللی انتظار دارد دبیرکل سازمان ملل، موارد کوتاهی آمریکا و برخی از دیگر اعضای ١ + ۵ در عمل به تعهدات برجامی خود را که مورد گواهی بسیاری از کشورها است، به روشنی و صراحت منعکس کند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرده است: ابراز نگرانی این گزارش نسبت به آزمایشات موشکی ایران، اقدامی کاملاً مغرضانه و جانبدارانه است چون برخلاف نص صریح قطعنامه ۲۲۳۱ و صرفاً با استناد به معیارهای اعلام شده توسط آمریکا و با زیر پا گذاردن تمام اصول حرفه‌ای و کاملاً خارج از حیطه اختیارات دبیرکل در این رابطه اظهارنظر کرده است. قاسمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، مجدداً تاکید می‌کند که موشک‌های بالستیک ایران به دلیل آنکه برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند، به هیچ عنوان در حیطه صلاحیت قطعنامه ٢٢٣١ قرار نمی‌گیرند و لذا جمهوری اسلامی ایران به هیچ کسی، اجازه حتی اظهار نظر در مورد سیستم دفاعی خود را نمی‌دهد. وی بیان کرده است: برجام، حاصل یک تلاش طولانی جمعی برای به ثمر رساندن رهیافت دیپلماتیک در راستای حل یک بحران ساختگی و ناخواسته بوده است. پایداری برجام نیازمند اراده سیاسی همه طرف‌ها در پایبندی به تعهداتشان و اقدامات حرفه‌ای و حمایت‌گرانه نهادهایی نظیر سازمان ملل است. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرده است: ایران در تداوم سیاست اصولی خود برای حل و فصل دیپلماتیک موضوع، به تعهداتش پای‌بند بوده و خواهد بود؛ با این وجود، تأکید می‌کند موفقیت این سیاست، صرفاً در گرو اقدام متقابل و صادقانه تمام طرف‌ها در اجرای کامل و به‌هنگام تمام تعهداتشان است و جمهوری اسلامی ایران در صورت عدم پایبندی طرف مقابل، اقدام مقتضی متقابل را به عمل خواهد آورد. قاسمی، با اشاره به این نکته که بی‌نتیجه بودن اتخاذ رویکرد تقابلی از سوی شورای امنیت علیه ایران، بارها ثابت شده است، تصریح کرد: تلاش در راستای تکرار این رویکرد، اقدامی غیرسازنده است که بارقه‌های امید ناشی از توافق در خصوص برجام و توسل به راه‌حل دیپلماتیک را از بین خواهد برد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفته است: جمهوری اسلامی ایران هشدار می‌دهد که تکرار تجربه گذشته، روح حاکم بر برجام و فضای مثبت ایجاد شده در نتیجه آن را مسموم خواهد ساخت و این، به نفع هیچ یک از طرف‌ها و جامعه بین‌المللی نخواهد بود.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه