English

دیدار سفیر استرالیا از دانشگاه مذاهب اسلامی

سفیر استرالیا در ایران ضمن حضور در دانشگاه مذاهب اسلامی و دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری، مدل و تجربه همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب در ایران را نمونه و الگویی برای دیگر کشورها توصیف کرد.

دیدار سفیر استرالیا از دانشگاه مذاهب اسلامی

به گزارش خبرگزاری موج، دانشگاه مذاهب اسلامی میزبان سفیر استرالیا در کشورمان بود که این دیدار با استقبال حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه از «ایان بیگز» آغاز شد و طرفین به تبادل نظر درباره مسائل مذهبی و اجتماعی پرداختند.

در ابتدای این دیدار سفیر استرالیا از ماهیت و شرایط دانشگاه مذاهب اسلامی و نحوه تحصیل دانشجویان از مذاهب مختلف اسلامی در این دانشگاه سوال کرد.

در ادامه مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی درباره خطر افراط‌گرایی و تکفیر در دنیا و لزوم مبارزه فکری با این پدیده و فلسفه تاسیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران به دستور رهبر معظم انقلاب توضیحاتی ارائه کرد.

وی بیان کرد: امروزه افراط‌گرایی در همه جوانب می‌تواند جوامع را به انحلال و انحطاط بکشاند و جمهوری اسلامی ایران سردمدار مبارزه با افراط‌گرایی است و وجود دانشگاهی همچون دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران نشان‌دهنده و تبیین‌کننده همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب مختلف در نظر و عمل است.

مختاری با بیان اینکه ممکن است افراط گرایی مذهبی در صورت برداشت ناصحیح از آموزه‌های دینی بروز کند، افزود: ما معتقدیم وجود چنین دانشگاهی در استرالیا هم که درگیر مسائل افراطی است می‌تواند کارساز بوده و آستانه تحمل و  شناخت‎ ادیان و مذاهب و فرق مختلف از یکدیگر را بالا ببرد و زندگی مسالمت آمیز را که دین اسلام مولفه‌ها و سازوکارهای آن را نشان داده است تبیین کند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین بر استفاده کشورهای مختلف از تجربه و مدل تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

«ایان بیگز»، سفیر استرالیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاهی که نمونه و الگویی مناسب برای همزیستی ادیان و مذاهب است، گفت: ما در کشور استرالیا جمعیت بزرگی از مسلمانان و ادیان مختلف را داریم و  متاسفانه درگیر فضای افراط گری و تندروی‌ها نیز هستیم و این خطر و تهدیدی برای همه ما محسوب می‌شود و باید برای جلوگیری و مقابله با آن همفکری و تعامل داشته و در همایش‌های مشترک ریشه‌های آن را بررسی و چاره‌جویی کنیم.

وی تاکید کرد: استفاده از تجربیات دانشگاه مذاهب اسلامی با شناختی که امروز از آن به دست آوردم، می‌تواند به ما در زمینه مبارزه با افراط‌گرایی کمک کند و ما آماده استفاده از این ظرفیت هستیم.

سفیر استرالیا همچنین با اعلام آمادگی برای همکاری دانشگاه‌های استرالیا با دانشگاه مذاهب اسلامی ایران، افزود: ما تلاش خود را برای زمینه‌سازی همکاری دانشگاه‌های استرالیا و ایران خواهیم کرد و این  بستر فراهم است.

در این دیدار زمینه‌های لازم برای تبادل دانشجو، فرصت‌های علمی و پژوهشی بررسی شد تا دو کشور در این زمینه همکاری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه