English

نظام بانکی کشور بیمار است

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور با بیان اینکه بانک‌ها بیمار هستند و مشکل‌ دارند و باید از نظام بانکی رفع مشکل کنیم، گفت: دولت ۴۲ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار است.

نظام بانکی کشور بیمار است

به گزارش خبرگزاری موج، محمد باقر نوبخت شامگاه پنج شنبه در شورای اداری آذربایجان شرقی اظهار داشت: ریل گذاری پنج سال آینده توسط دولت انجام شده است که این ریل گذاری باید تمهید مقدمات شود.

وی ادامه داد: سه سال گذشته با تمامی فراز و نشیب ها گذشت و شرایط سختی برای رفع تحریم ها وجود داشت اما با تلاش بالا سرانجام زحمات دولت نتیجه داده و ایران توانست گامی در افزایش ارتباطات بین المللی بردارد که این را می توان در سفر هیئت های مختلف به کشور دید.

نوبخت افزود: از دو مسیر برای دادن انرژی به چرخ های تولید ملی استفاده می کنیم که از یک طرف سعی در به جریان انداختن طرح های نیمه تمام عمرانی خواهیم داشت تا حرکتی به بدنه تولید بدهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در خصوص مصوبه سفر رئیس جمهور به کشور نیز گفت: این استان شاهد سفر رئیس جمهور در سال گذشته بوده و توافقاتی برای انجام طرح ها و پروژه ها تا پایان این دوره ریاست جمهوری انجام شد که ما اعتبارات را به دو بخش تقسیم کردیم که یک بخش باید در سال ۹۴ و بخش دیگر در سال ۹۵ پرداخت میشد.

وی افزود: هم اکنون ۲۳ طرح و پروژه برای آذربایجان شرقی در دست اجرا داریم که برای آنچه مختص سال ۹۴ بود پرداخت ها را انجام دادیم اما به دلیل کاهش درآمدهای نفتی موفق نشدیم نه در ارتباط با طرح های آذربایجان شرقی که در ارتباط با هیچ طرحی اعتباری اختصاص دهیم.

آغاز تامین اعتبار پروژه های عمرانی از تیرماه سال جاری

نوبخت با اشاره ای به آغاز تامین اعتبار پروژه های عمرانی از تیرماه سال جاری گفت: چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان اسناد خزانه برای تامین اعتبار این پروژه های عمرانی صرف شده و مابقی به صورت نقدی تامین شد.

وی افزود: رئیس جمهور وقتی قول انجام پروژه ای را می دهند به شکل جدی در پی انجام آن ها خواهد بود و تنها به فکر کلنگ زنی نبوده بلکه آنچه برای دولت مهم است تکمیل این پروژه ها است.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما برای استان آذربایجان شرقی از محل منابع عمومی برای راه اندازی طرح های عمرانی سرمایه گذاری لازم را انجام می دهیم تا منجر به فعال سازی کارخانه های مختلف همانند کارخانه های مصالح شود.

وی در خصوص دومین مسیر برای چرخاندن چرخ های تولید کشورگفت: از سوی دیگر یک مسیر دیگر برای اجرا داریم و آن پروژه هایی است که برای آن ها از منابع دولتی استفاده نکرده بلکه توسط بخش خصوصی انجام می شود و باید از طریق نظام بانکی انجام شود.

بدهی دولت قبل به بانک ها به ۴۲ هزار میلیارد رسیده بود

نوبخت ادامه داد: بانک ها هم اکنون هم گام با واحدهای تولید نمی توانند اقداماتی انجام دهند چرا که بانک ها خودشان مشکل دارند که باید رفع مشکل آن ها از طریق تسهیلات ویژه دنبال شود.

وی افزود: بانک ها مطالبه بالایی از دولت دارند که دولت در این راستا موظف است تا برای توانا کردن نظام بانکی اقدام کند.

معاون رئیس جمهور در خصوص میزان بدهی های دولت گفت: در سال ۱۳۹۲ وقتی دولت یازدهم مسئولیت را تحویل گرفت بر اساس مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی دولت ۳۸ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار بود که هم اکنون ما باید آن را پرداخت کنیم که طبق نرخ روز ۴۲ هزار میلیارد تومان شده است.

وی افزود: از ظرفیت های قانونی برای تامین این بدهی استفاده خواهد شد تا دولت بتواند بدهی خود و پیمانکاران را پراخت کند.

نوبخت ادامه داد: هم اکنون بسیاری از بانک های خارجی آمادگی همکاری با بانک های کشور را ندارند چرا که این بانک ها بدهی بالایی دارند و شاید نتوان به آن ها اعتماد لازم را داشت.

سخنگوی دولت در خصوص برنامه ششم نیز گفت: برای سال آینده برنامه ششم را در پیش داریم که هر استان باید برای خود یک برنامه ترتیب دهد و علاوه بر آن هر منطقه نیز باید برنامه ای مخصوص خود را داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه