English

جدول اظهارات رییس جمهور در خصوص احیای دریاچه ارومیه

اظهارات رییس جمهور در خصوص احیای دریاچه ارومیه در قالب یک جدول منتشر شد.

جدول اظهارات رییس جمهور در خصوص احیای دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری موج؛ جدول اظهارات رییس جمهور در خصوص احیای دریاچه ارومیه را در زیر مشاهده می کنید:

اظهارات ریاست محترم جمهوری در خصوص احیای دریاچه ارومیه

عنوان / جلسه تاریخ چکیده خبر
سفر به استان آذربایجان غربی(ورزشگاه شهید آهندوست ارومیه)قبل از انتخابات سال ۹۲ ۲۰/۳ / ۱۳۹۲ من به شما قول می‌دهم که اگر بار مسوولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید،در اولین روز دولت، حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.دریاچه ارومیه احیا باید گردد. در مرکز مطالعات استراتژیک مدت‌هاست کارگروه ویژه‌ای برای حل مشکل دریاچه ارومیه تشکیل داده‌ایم. اولین بررسی‌ها به ما می‌گویداگر خدای ناکرده دریاچه ارومیه خشک شود، زیست ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفتو آن‌وقت ریزگردهای نمک تمام زمین‌های کشاورزی کشور را نابود خواهد کرد. باید آب دریاچه خزر به ارومیه منتقل شود. من به شما قول می‌دهم که در دولت تدبیر و امید، احیای دریاچه ارومیه، جزء اولین برنامه‌هایمان باشد.
سفر به آذربایجان شرقی(تبریز) ۳۰/۲ / ۱۳۹۳ نگرانی مردم آذربایجان در زمینه دریاچه ارومیه از همان روزهای آغاز دولت مورد توجه بود، بنابراین در این راستا تلاش می‌کنیم تا شرایط دریاچه ارومیه به شرایط قبل برگردد. در ۲۰ ماه گذشته الگوی کشت تغییر یافته و چاه‌های غیر مجاز بسته شده است و نسبت به گذشته امیدوار هستیم چراکه شرایط دریاچه ارومیه نسبت به ۲ سال قبل بهتر شده است.
جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه ۸/۴ / ۱۳۹۳ رییس جمهوری ضمن ابلاغ دستورآغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه، اعضای کارگروه نجات دریاچه ارومیه را موظف کرد تا همزمانمطالعات تکمیلی و جانبیرا به منظور تسریع در اجرا و کاهش هر گونه پیامدهای منفی احتمالی، در صدر برنامه‌های خود قرار دهند. رییس جمهوری: دریاچه ارومیه نباید در وضعیت کنونی رها شود و دولت آماده است تا هر مقدار که ضرورت داشته باشد، هزینه‌های احیای این دریاچه را تأمین کند / دولت وظیفه خود می‌داند که با حفاظت از محیط زیست شرایط را برای زندگی مطلوب و سلامت مردم مهیا کند.
جلسه هیئت دولت ۱۱/۸ / ۱۳۹۳ طرحهای مصوب کارگروه نجات ارومیه، مشتمل بر طرحهای اجرایی، هدف کمی و اعتبارات مورد نیاز به تصویب هیئت دولت رسید. همچنین وزارت جهاد کشاورزی موظف شد نسبت به اولویت مطالعه واجرای سیستم های آبیاری نوین در حوضه آبریز دریاچه ارومیهاقدام نماید. علاوه بر این وزارت نیرو موظف شد ضمن نصب کنتورهای هوشمند حجمی مورد نیاز چاههای کشاورزی ونصب ابزار مناسباندازه گیری حجمی آب در شبکه های آبیاری، نسبت به اصلاح پروانه بهره بردرای اقدام کند.اعتبار مورد نیاز طرحهای مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیهبرای عملیات اجرایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به میزان هفت هزار و دویست ونود و پنج میلیارد و هفتصد میلیون ریال مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفت. همچنین به منظور تدوین وپیاده سازی برنامه جامع آموزش، اطلاع رسانی، آگاه سازی وجلب مشارکت عمومی وجوامع محلی در راستای تبیین پیامدهای وضعیت موجود واهمیت احیای دریاچه ارومیه، مجموعا اعتباری برابر با دویست میلیارد ریال در اختیار استانداری های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی وکردستان قرار گرفت.سازمان های جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور وحفاظت محیط زیستنیز موظف شدند نسبت بهشناسایی کانون های تولید ریزگرد و تثبیت آنها برنامه عملیاتی و اولویتهای اجرایی خود را به ستاد احیای دریاچه ارومیهارایه نمایند. در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد نسبت به مطالعه واجرای برنامه حفاظت اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه با اولویت منطقه جنوبی آن، برنامه عملیاتی واولویتهای اجرایی خود را به ستاد احیای دریاچه ارومیه ارایه نماید.
در جمع علما، نخبگان، برگزیدگان و ایثارگران تبریز ۳۰/۲ / ۱۳۹۴ باید در همه مباحثبه محیط زیست توجه کنیم و اگر امروز وضعیت دریاچه ارومیه به این حال رسیده به‌دلیل این بوده کهاجرای برنامه‌های قبلیمثل احداثسد و چاه در حوضه این دریاچهپیوست محیط زیستی نداشته است.هر چند احیای این دریاچه کار مشکلی است ولی در عین حال دولت از روز اول در این مورد کار کرده و امروز وضع دریاچه از پارسال بهتر است ولی همچنان راه طولانی در پیش داریم.
سفر به استان آذربایجان شرقی ۳۱/۲ / ۱۳۹۴ دولت در زمینه احیاء دریاچه ارومیه همه توان خود را بکار گرفته و اولین جلسه هیأت وزیران به این مسأله اختصاص یافت و امروز با تصمیماتی که اتخاذ شده و به برکت نزولات الهی شاهد تثبیت وضعیت دریاچه هستیم و دولت طرح‌ها و پروژه‌های خود را در این راستا که به صورت کوتاه‌مدت و درازمدت در نظر گرفته شده است، ادامه خواهد داد.
جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی ۱۰/۳ / ۱۳۹۵ مسأله احیاء دریاچه ارومیه به عنوان پروژه‌ای ویژه از ابتدا در دستور کار دولت قرار گرفت و اگر این اقدام نبود، امروز شرایط نامناسبی در دریاچه ارومیه داشتیم و قدم به قدم به سمت خطر پیش می‌رفتیم، اما با تلاش مسئولان تقریباً به حالت تثبیت در این زمینه رسیده‌ایم.دریاچه‌ها و تالاب‌هااز جمله دریاچه ارومیه، تنها مسأله‌ای نیست که اختصاص به یک استان یا دو استان داشته باشد، بلکهموضوعی ملی و متعلق به همه کشور است.
جلسه هیات دولت ۱/۷ / ۱۳۹۵ هیئت دولت موافقت کرد برای جبران خسارت کشاورزان در زمین های زراعی پایاب بند انحرافی نوروزلو در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ومقابله با خشکسالی، مبلغ دو هزار و پانصد میلیارد ریال از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور موضوع بند ش ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه در اختیار استانداریهای آذربایجاانی شرقی وغربی می گیرد تا برابر قوانین ومقررات مربوط هزینه شود.
نشست با خبرنگاران در ارومیه ۱۱/۳ / ۱۳۹۵ با طرح ها و برنامه هایی که دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش برای مساله احیاء دریاچه ارومیه در دستور کار قرار داد، امروز وضعیت این دریاچه تثبیت شده وتراز آب دریاچه امسال نسبت به سال ۹۲ بالاتر است.بهره برداری از منابع دریاچه ارومیه موضوع جلسه ای بین بخش صنعت و محیط زیست در تهران بود و گفته شد که مواد معدنی موجود در دریاچه خریداران خوبی دارد. دریاچه ارومیه باید احیاء شود که باعثجذب گردشگری سلامت خواهد داشت و ما باید گردشگرهای داخلی را جذب کنیم.
در اجتماع مردم آذربایجان غربی در ارومیه ۱۱/۳ / ۱۳۹۵ قبل از انتخابات من در شهر ارومیه به شما وعده دادم و گفتم اگر به عنوان رییس جمهور انتخاب شوم، اولین مصوبه دولت یازدهم مربوط به احیای دریاچه ارومیه خواهد بود. مردم عزیز آذربایجان غربی منبه وعده‌ام وفا کردمو در اولین جلسه دولت یازدهم بحثدریاچه ارومیه و احیای این دریاچه را مطرح کردم و ساعتی قبل که با هواپیما از بالای دریاچه ارومیه عبور کردم وضعیت این نگین آذربایجان غربی را مشاهده کردم.اگر شرایط سالهای قبل ادامه پیدا می‌کرد، اگر در این سه سال برنامه‌های مدون این دولت برای این دریاچه اجرا نمی‌شد،امروز سطح آب دریاچه ارومیه می‌بایست ۱۲۰ سانتی‌متر دیگر کاهش پیدا می‌کرد.ما در یک شرایط بحران در دریاچه ارومیه و در شرایط بحران برای محیط زیست این استان و استان‌های همجوار و مجموعاً برای ۱۴ میلیون نفر از جمعیت ایران قرار می‌گرفتیم. اما امروز سطح آب دریاچه ارومیه به همت همه مسئولین و مردم بحمدالله ده سانتی متر نسبت به مقدار آب سال ۹۲ افزایش دارد و همه تلاش دولت بر این است که قدم به قدم به سمت احیای این دریاچه را گام برداریم. ۱۷دستگاه اجرایی کشور مسئول احیای دریاچه ارومیه هستند. دانشگاهیان، دستگاه‌های دولتی، سازمانهای مردم‌نهاد، کشاورزان، صنایع، مردم شهر و روستا همه کمک کردند و دست به دست هم دادند تا امروز ما به این باور برسیم که دریاچه ارومیه احیا و آباد خواهد شد. آن روز که من به ارومیه آمدم جوانی به من گفت اگر به داد دریاچه ارومیه نرسید ما می‌خواهیم در دست نوشته‌هایمان برای فرزندان و نوه‌هایمان بنویسیم که روزگاری در اینجا آب بود، اسمش دریاچه ارومیه بود. امروز من به آن جوان عزیز اعلام می‌کنم دیگر باید برای نسل آینده بنویسید دریاچه احیا شده؛ دریاچه ارومیه به دست مردم غیور آذربایجان احیا شده است.سطح آب دریاچه ارومیه امروز نسبت به پارسال در همین روز ۴۶ سانتی متر افزایش پیدا کرده است.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه