English

۷۵۳هزار نفر مهاجر غیرمجاز به افغانستان بازگرداننده شدند

معاون امنیتی و انتظامی وزیرکشور گفت: ‌ در حد توان در بازسازی و کمک به امنیت و توسعه افغانستان کمک خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری موج؛ حسین ذوالفقاری در نشست مشترک خبری خود با کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که امروز(شنبه ۲۹ خرداد) در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: ایران سه نوع هزینه در ارتباط با مسئله پناهندگان در پیش داشته و دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما از جمله کشورهایی هستیم که دارای بیشترین ظرفیت پناهندگان است، یادآور شد: ما در این زمینه طی چهار دهه بیشترین میزان پناهندگان را داشتیم و هزینه‌های زیادی در این زمینه برای ما بوجود آمده است.
ذوالفقاری بیان داشت: در حد توان در بازسازی و کمک به امنیت و توسعه افغانستان کمک خواهیم کرد و تلاش سنگینی درباره جلوگیری مهاجرت غیرقانونی به دیگر کشورها خصوص اروپا را داشته‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه ۷۵۳ هزار نفر از کسانی که غیرمجاز وارد کشور شدند را به کشورشان عودت دادیم، خاطرنشان کرد: این مهاجران هزینه‌های زیادی برای کشورمان در پی داشتند و تلاش ما با سفرا و نمایندگان این است که اساسی‌ترین کار را برای حل مشکل پناهندگان انجام دهیم.
ذوالفقاری دو علت اصلی در تشدید آوارگی مورد اشاره قرار داد و متذکر شد: ناامنی و مشکلات معیشتی از جمله عواملی است که به این بحران دامن می‌زند و جامعه جهانی جویای این مسئله است متاسفانه نه تنها ما شاهد کابوس پناهندگی نیستیم بلکه شاهد افزایش آن و آوارگی هستیم.
ذوالفقاری گفت: جامعه جهانی باید وظیفه خود را برای از بین بردن فقر و نابرابری داشته باشد و تا زمانی که وضعیت افغانستان بهبود پیدا نکند و تا زمانی امنیت و معیشت آنها تامین نشود شاهد وضعیت مناسبی برای افغانستان نخواهیم بود.
وی درباره اسکان مجدد پناهندگان در دیگر کشورها خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد کاهش این روند هستیم اما برای حل مشکل پناهندگان باید سهمیه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شود تا شاهد حل مشکلات پناهندگان باشیم.
ذوالفقاری اظهار داشت: آنچه مورد تاکید ما است این است که کمک‌های جامعه بین‌المللی برای خدمات بهداشتی معیشتی برای پناهندگان در کشور است.
وی ادامه داد: هر دانش‌آموز افغان یا عراقی در کشور ما سالانه ۲ میلیون تومان هزینه در پی دارد اما اعتبارات ما ناچیز است و در پی درخواستی که ما داشتیم امیدواریم خدمات‌دهی به پناهندگان بیشتر شود و سفر کمیسر عالی سازمان بین‌الملل در اولین سفر به کشور به مشکل پناهندگان در کشور کمک کند.
در ادامه این نشست فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اظهار داشت: روز دیگر روز جهانی پناهندگان است و این اولین سالگردی است که من مسئولیت رسیدگی به امور پناهندگان را برعهده دارم.
وی افزود: ما از روز جهانی پناهندگان استفاده می‌کنیم تا تاکید بیشتری بر وضعیت پناهندگان در جهان ایجاد کنیم.
کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تصریح کرد: من از روز جهانی پناهندگان استفاده می‌کنم تا مشکلات پناهندگان افغان پر رنگ‌تر شود چرا که متاسفانه پناهندگان افغان توسط جامعه بین‌الملل به فراموشی سپرده شدند و زمانی که به مرزهای اروپا وارد شدند جامعه بین‌الملل به مشکل آنها توجه نکرد.

وی افزود: بنده سفر خود به منطقه را با دو پیام مهم شروع کردم اول اینکه در درجه اول نیاز به ایجاد ثبات بیشتر در داخل افغانستان داریم که باید کارهای بیشتری را در این راستا انجام دهیم تا شاهد بازگشت داوطلبانه بیشتر مهاجرین باشیم. پیام دوم هم این است که بیشترین مسئولیت برای نگهداری و مراقبت از پناهندگان افغانی متوجه همسایه‌های کشور افغانستان بوده و زمان آن رسیده که جامعه بین‌المللی حمایت بیشتری را از این کشورهای به خصوص ایران و پاکستان به عمل آورد.

فیلیپوگرندی با بیان اینکه هفته آینده من عازم پاکستان هستم و راجع به این مباحثدر آنجا نیز صحبت خواهم کرد یادآور شد: اولین علت سفر من به جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی از مردم و دولت ایران است که ۳۷ سال میزبان پناهجویان افغانی بوده و هستند.
کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران زحمات بسیار زیادی را در این راستا کشیده و گام‌های بسیار مهمی را برای جمعیت پناهجو افغانه انجام داده که جامعه بین‌الملل باید برای همه آنها قدردانی کند.
فیلیپو گرندی گفت: سال گذشته رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران اجازه‌ای را صادر کردند که طی آن کودکان پناهجوی افغانه بتوانند در ایران تحصیل کنند بنابراین این موضوع، نمونه بارزی از کمکی که ما تا به حال دریافت کرده‌ایم و به جرات می‌توانم بگویم که شبیه چنین چیزی را در هیچ کشور دنیا ندیده‌ام.
وی تاکید کرد: به جامعه بین‌المللی در فرصت‌های گذشته متذکر شده‌ام که جمهوری اسلامی ایران بیشترین زحمت در قبال دانشجویان به تنهایی به دوش می‌کشد.
کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان افزود: بعد از انجام این سفر و بازگشت به دفاتر مرکزی در صدد هستم که با خیرین تماس بگیرم و از آنها بخواهم که کمک‌های بیشتری را در اختیار ما قرار دهند، به آنها همچنین متذکر خواهم شد که ما نیاز داریم برای آموزش بهداشت و فرصت‌های شغلی امکانات بیشتری را برای پناهندگان اختصاص دهیم، البته تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد و کمک‌هایی که در آینده انجام خواهد شد در تکمیل زحماتی است که ایران در گذشته انجام داده و این پروژه از نهایت اهمیت برخوردار است چرا که اگر چنین پروژه‌هایی که آغاز نکنیم پناهندگان جوان به سوی کشورهای سوم سرازیر خواهند شد.
فیلیپوگرندی عنوان کرد: سال گذشته صدها هزار افغانه روانه مرزهای اروپا شدند و برای اروپا مشکل‌آفرین شدند، سرمایه‌گذاری بر روی جمعیت پناهنده افغانه در ایران سرمایه‌گذاری برای آینده افغانستان است بنابراین روزی خواهد رسید این افراد در حالی که سواد دانشگاه را دارند به کشورشان بازخواهند گشت.
کمیسر عالی سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا تفاوت میان خدمات پناهندگان حاضر در ایران و کشورهای دیگر وجود دارد یا خیر گفت: وضعیت پناهندگی در تک تک کشورها نسبت به جمعیت پناهندگان ویژگی خاص خود را دارد و قابل مقایسه نیست، وضعیت جمعیت‌های کوچک متفاوت از وضعیت جمعیت‌های بزرگ است برای مثال لبنان کشور کوچکی است ولی میزبان یک میلیون پناهنده است بنابراین بهتر است در مورد کیفیت حمایتی که از پناهندگان می‌شود صحبت کنیم.
کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تاکید کرد: حمایتی که ایران از پناهندگان افغانه و عراقی به عمل آورده جز بالاترین کیفیت خدماتی در میان کشورهای جهان است. البته باید این موضوع را نیز یادآور شوم که ایران به حمایت‌های جامعه بین‌المللی بیشتر نیاز دارد چرا که این کشور گرفتار چالش‌های اقتصادی خودش است.
وی ادامه داد: همه ما مطلع هستیم که تا چند ماه پیش ایران تحت تحریم بوده و بهتر است به جامعه بین‌المللی از جمعیت پناهنده حمایت‌های بیشتری را انجام دهد تا فرصت‌های بیشتری در اختیار انها قرار بگیرد چرا که اگر وضعیت انها به حالت ثبات برسد مطمئنا داوطلبانه به کشورهای بازخواهند گشت.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه