English

ایران در میان ۳ کشور تولیدکننده لیزرهای دیسک قرار گرفت

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی فناوری لیزر را یکی از ۱۰ فناوری کلیدی دنیا توصیف کرد و گفت: ایران در این حوزه در آسیا رتبه اول را در اختیار دارد و در تولید برخی از انواع لیزر از جمله لیزرهای دیسک جزو ۲ تا ۳ کشور اول دنیاست.

به گزارش خبرگزاری موج، محمدصادق ذبیحی، با اشاره به جایگاه لیزر ایران در دنیا اظهار کرد: فناوری لیزر از مهمترین فناوری‌های قرن بیست و یکم و یکی از ۱۰ فناوری برتر و کلیدی دنیا قلمداد می‌شود.

وی کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران را از جمله کشورهای پیشرو در زمینه دانش لیزر دانست و اظهار کرد: ایران در آسیا نیز رتبه اول را در این زمینه در اختیار دارد و در این عرصه از کشورهایی چون چین، کره، ژاپن و ترکیه پیشروتر است.

ذبیحی با تاکید بر این که ایران در تولید برخی از انواع لیزر از جمله لیزرهای دیسک، جزو ۲ تا ۳ کشور اول دنیاست، خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری لیزر در زمره ضروریات توسعه و پیشرفت ایران اسلامی است؛ چرا که لیزرها در بسیاری از زمینه‌ها از جمله صنعت، پزشکی، مخابرات، کاربردهای نظامی، کاربردهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی کاربردهای فراوانی دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی یادآور شد: لیزر قابلیت‌های متنوعی در مرزهای علم و فناوری دارد و می‌تواند نقش مهمی را در ارتقای بخش‌های مختلف و خلق فناوری‌هایی که به ارتقای قدرت دفاعی، علمی و اقتصادی کمک می‌کنند، ایفا کند.

لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی که یک طول موج مشخص دارند، ساطع می‌کند. کار لیزر به این گونه ‌است که با تابش یک فوتون به یک ذره(اتم یا مولکول یا یون) برانگیخته، یک فوتون دیگر آزاد می‌شود که این دو فوتون با هم، هم فرکانس هستند. با ادامه این روند شمار فوتون‌ها افزایش می‌یابد که می‌توانند باریکه‌ای از فوتون‌ها را به وجود آورد.

نور لیزر می‌تواند سخت‌ترین فلزات را سوراخ کند یا به راحتی از جسم سختی مانند الماس عبور و در آن ایجاد حفره کند. از این رو دارای کاربردی‌های وسیعی از جمله در زمینه‌های تشخیص و درمان کاربرد دارد و اخیرا نیز از این فناوری برای تشخیص سرطان و به عنوان سنگ‌شکن کلیه استفاده ‌شده است.

این فناوری‌ها همچنین در بخش کشاورزی برای تسطیح زمین، اصلاح گونه‌های بذری و آشکارسازی آفت‌های میوه‌ها و نباتات و در بخش صنعتی برای برشکاری و جوشکاری استفاده می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر