English

«کنجکاوی» در مریخ جشن تولد گرفت

یکی از تاریخ سازترین ربات های فضایی ناسا چهارمین سال فعالیت خود را جشن گرفت.

«کنجکاوی» در مریخ جشن تولد گرفت

به گزارش خبرگزاری موج، مریخ نورد «کنجکاوی» به عنوان یکی از مهمترین ربات های فضایی آژانس فضانوردی آمریکا محسوب می شود که اکنون چهار سال از آغاز فعالیت آن بر روی مریخ می گذرد.

درباره این مأموریت همین نکته کافی است که ناسا آن را اساسا برای دو سال فعالیت روی مریخ طراحی و برنامه ریزی کرده بود اما حالا خبر می رسد که حداقل برای دو سال دیگر هم در سیاره سرخ به جستجوهای خود ادامه خواهد داد.

مراحل فرود مریخ نورد «کنجکاوی» در مریخ

در روز ششم آگوست سال ۲۰۱۲ مریخ نورد کنجکاوی که با هزینه نجومی ۲.۵ میلیارد دلار طراحی، ساخته و پرتاب شده بود با موفقیت بر روی این سیاره فرود آمد تا لقب یکی از متفاوت ترین جستجوگران فضایی را به خود بگیرد.

ناسا اعلام کرده که کنجکاوی پیچیده ترین کاوشگری است که تاکنون بر روی یک جرم فضایی فرود آمده است.

طی چهار سال گذشته این ربات فعال به دانشمندان کمک کرده تا درباره ابعاد مختلف مریخ، گذشته این سیاره و احتمال وجود حیات در گذشته آن و یا حتی دوران فعلی دست به درک روشنتری دست یابند.

محل دقیق فرود «کنجکاوی» در حفره Gale

حفرهGaleکه تصور می شود ۳.۸ میلیارد سال پیش مملو از آب بوده است، مهمترین هدف ربات کنجکاوی بوده و این کاوشگر توانسته با ارسال تصاویر جالب توجهی از آن، بسیاری از معماهای این بخش از مریخ را برای دانشمندان باز کند.

تصاویر سلفی که کنجکاوی در این مدت از خود گرفته و راهی زمین کرده یکی از بخش های جذاب این مأموریت به شمار می آید.

مقایسه ابعاد مریخ نورد «کنجکاوی» با انسان

کنجکاوی با ۸۹۹ کیلوگرم وزن درحالی همچنان بر روی مریخ با چشمان تیزبینش به این سو و آن سو می نگرد که هم اکنون مأموریت های اکتشافاتی دیگری نیز در این سیاره و مدار آن در حال انجام است.

آن سوتر مریخ نورد تاریخ ساز دیگری یعنی «فرصت» نیز همچنان به کار بر روی این سیاره ادامه می دهد. این مریخ نورد که اخیرا وارد دهمین سال فعالیت خود شده اساسا برای ۹۰ روز کار در مریخ برنامه ریزی شده بود اما حالا به نظر می رسد که فراتر از دوران بازنشستگی خود به فعالیت در این سیاره مرموز ادامه می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه