English

نخستین فرودگر بشری روی یک دنباله‌دار خاموش شد

نخستین کاوشگر فضایی که روی یک دنباله‌دار فرود آمده بود، اکنون برای همیشه خاموش شده است.

نخستین فرودگر بشری روی یک دنباله‌دار خاموش شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از اسپیس، سازمان فضایی اروپا(اسا) واحد پردازشگر سیستم پشتیبانی الکتریکی کاوشگر روزتا را خاموش کرد و رابط مورد استفاده برای انتقال ارتباطات از فرودگر فیلائه در سطح دنباله‌دار۶۷P / Churyumov - Gerasimenkoرا از کار انداخت.

این کاوشگر سه‌پایه در پیامی توئیتری اعلام کرد: اکنون زمان خداحافظی فرارسیده است.

این کاوشگر در نوامبر سال ۲۰۱۴ در دستاوردی تاریخی بر روی دنباله‌دار۶۷Pفرود آمده بود. فیلائه که برای بررسی آب و مواد آلی مورد نیاز برای حیات در این دنباله‌دار طراحی شده بود، در ابتدا برای حدود ۶۰ ساعت کار کرد؛ اما سپس به دلیل قرار گرفتن پنل‌های خورشیدی آن در سایه یک سنگ وارد دوره هایبرنت(خواب زمستانی) شد.

چند ماه بعد که دنباله‌دار به خورشید نزدیک‌تر شده بود، فیلائه توانست نیروی کافی را برای برقراری ارتباط بدست بیاورد. این فرودگر توانست هفت تماس متناوب را با کاوشگر روزتا که همچنان در اطراف دنباله‌دار می‌چرخید، برقرار کند. البته این لینک‌های ارتباطی که از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۵ آغاز شده بود، بسیار کوتاه و بی‌ثبات بودند و نمی‌شد رصد علمی خاصی با آن‌ها انجام داد.

در نهم ژوئیه ۲۰۱۵، فیلائه مجددا ساکت شد و وارد دوره‌ای شد که مدیران ماموریت، آن را " خواب ابدی " نامیدند.

پس از اینکه روزتا با نزدیک شدن تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری دنباله‌دار نتوانست سیگنالی از این فرودگر پیدا کند، واحد پردازشگر آن خاموش شد. این تصمیم در پی پایان دوره فضاپیمای روزتا نیز گرفته شد.

به گفته اسا، تا پایان ژوئیه ۲۰۱۶، روزتا حدود ۵۲۰ کیلومتر از خورشید فاصله خواهد داشت و از این رو، میزان چشمگیری از نیروی خود را از دست خواهد داد. برای ادامه عملیات علمی در دو ماه آینده و افزایش بازگشت اطلاعات، لازم است که نیروی مصرفی توسط ابزارهای غیرضروری را کاهش داد.

روزتا که به سمت مدار سیاره مشتری در حال حرکت است، سفر ۱۲ ساله خود را با فرود بر روی دنباله‌دار به عنوان دومین کاوشگر در تاریخ تکمیل خواهد کرد. در روز ۳۰ دسامبر، این مدارگر برای فرود بر روی۶۷Pهدایت خواهد شد و به همراه فیلائه به تاریخ خواهد پیوست.

در آن زمان، ارتباط فضاپیما با زمین کاهش خواهد یافت و با فرود روزتا بر روی سطح، عملیات آن پایان خواهد یافت.

در پی پیام خداحافظی فیلائه، گروه‌های علمی زیادی در سراسر جهان از طریق توئیتر با این فرودگر خداحافظی کردند.

بخش علوم سیاره‌ای ناسا در پیامی نوشت: خداحافظ فیلائه. متشکریم و به تو برای دستیابی به جایگاهی در میان گروهای اعزامی بزرگ به دنباله‌دارها تبریک می‌گوییم.

تیم این فرودگر در آلمان نیز نوشت: خدا توفیقت دهد فیلائه ۲۰۱۴!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر