English

نانوذرات ضدمیکروب از عصاره‌ ریشه‌ یک گیاه تولید می شود

محققان دانشگاه شهید باهنر کرمان موفق شدند با استفاده از عصاره‌ ریشه‌ گیاه مامیران و از طریق یک روش ساده و دوستدار محیط‌زیست، نانوذرات ضدمیکروب با پتانسیل بالا در مهار و کشتن باکتری‌ تولید کنند.

نانوذرات ضدمیکروب از عصاره‌ ریشه‌ یک گیاه تولید می شود

به گزارش خبرگزاری موج، امروزه استفاده از نانوذرات فلزی به دلیل خواص منحصر به ‌فردشان در حوزه‌های مختلف علم کاربرد فراوان یافته است. پتانسیل کاربردی بالای نانو ذرات نقره در بخش‌های مختلف، این نانو ذره را به‌ عنوان یکی از مهمترین نانو ذرات تجاری مطرح کرده است.

در حال حاضر نانو ذرات نقره کاربردهای فراوانی در صنعت و پزشکی دارند. عکسبرداری، تصفیه‌ آب و هوا، مواد آرایشی بهداشتی و نساجی کاربردهای عمده‌ این نانو ذرات هستند. تاکنون روش‌های گوناگونی جهت سنتز نانوذرات نقره مورد استفاده قرار گرفته است.

اخیرا سنتز بیولوژیک این نانو ذرات با بهره‌گیری از سیستم‌های زیستی از قبیل باکتری‌ها، قارچ‌ها، جلبک‌ها و گیاهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و محققان دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این زمینه دستاوردی را عرضه کرده‌اند.

سید یوسف ابراهیمی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و محقق طرح در این باره گفت: گیاه مامیران یکی از گیاهانی است که در گذشته بسیار مورد توجه بوده است. کیمیاگران قرون وسط تلاش می‌کردند با استفاده از شیرابه‌ طلایی ‌رنگ آن، سایر فلزات را به طلا تبدیل کنند.

وی ادامه داد: از زمانی که تأثیر این گیاه بر درمان انواع مختلف سرطان به اثبات رسیده، توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است. بر این اساس در این کار تحقیقاتی، از ریشه‌ این گیاه به ‌منظور سنتز نانوذرات نقره / نقره کلرید استفاده شد و در ادامه خاصیت ضد میکروبی این نانوذرات مورد بررسی قرار گرفت.

محقق طرح با تاکید بر این که در این طرح بدون استفاده از مواد شیمیایی گران‌قیمت و خطرناک، نانو ذرات ضد میکروب نقره با سرعت و بازدهی بالایی سنتز شد، یادآور شد: ‌علاوه بر آن با استفاده از این روش ساده می‌توان به نانو ذرات ریزتر و با کیفیت بالاتری دست‌ یافت.

ابراهیمی‌پور با اشاره به روند انجام این طرح خاطرنشان کرد: برای این منظور در ابتدا نانو ذرات نقره / نقره کلرید به روش بیولوژیکی و با استفاده از عصاره‌ ریشه‌ گیاه مامیران، از نمک نقره نیترات تهیه شد. در ادامه نانوذرات سنتز شده با روش‌های مختلف فیزیکو - شیمیایی شامل طیف الکترونی، پراش اشعه ایکس و میکروسکوپ الکترونی عبوری شناسایی شدند که اندازه‌ متوسط نانو ذرات ۱۵ نانومتر بود.

وی اضافه کرد: در نهایت به بررسی خواص ضد میکروبی این نانو ذرات بر روی باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی پرداخته شد.

به گفته وی، نتایج نشان می‌دهد که نانو ذرات حاصله از پتانسیل بالایی در کشندگی این دسته از باکتری‌ها برخوردار است.

نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های یوسف ابراهیمی پور، شهرام پور سیدی و سعید اسماعیلی ماهانی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و حسین عالیشاه دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد است، در مجله‌Cluster Scienceمنتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر