English

درمان وسواس در چند دقیقه

اگرچه اختلال وسواس گاهی اوقات با دارو قابل درمان است، اما معمولا چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد تا تفاوتی مشاهده شود و اکنون یک درمان بسیار سریع‌تر را معرفی کردند.

درمان وسواس در چند دقیقه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از گیزمگ، دانشمندان از یک مدل موش استفاده کردند که بطور ژنتیکی برای برخورداری از رفتار وسواس‌مانند مهندسی شده بود.

این موش‌ها فاقد ژنSapap۳بودند که در تنظیم ارتباطات بین نورون‌ها کمک می‌کند. در نتیجه، آن‌ها نشانه‌هایی از اضطراب و رفتار وسواسی، مانند نظافت بیش از اندازه را نشان دادند.

محققان دریافتند که یک نوع گیرنده برای انتقال‌دهنده‌های عصبی موسوم بهmGluR۵مسئولیت این رفتار غیرعادی را برعهده داشت. ژنSapap۳معمولا فعالیت این گیرنده را محدود می‌کند.

محققان به موش‌های فاقد این ژن، درمانی ارائه کردند که فعالیتmGluR۵را مسدود می‌کرد. این درمان باعثشد تا رفتارهای وسواسی موش‌ها طی چند دقیقه کاهش بیابد. در مقابل، داروهای ضد افسردگی معمولی چند هفته طول کشید تا اثر مشابه را نشان دهند.

دانشمندان همچنین به موش‌های عادی یک دارو برای افزایش تولید انتقال‌دهندهmGluR۵دادند و این موجودات شروع به نمایش علائم اضطرابی مشابه همتایان فاقد ژنSapap۳کردند.

محققان اکنون امیدوارند داروهای متوقف کنندهmGluR۵بتوانند در نهایت برای درمان سریع و موثر اختلال وسواس در انسان‌ها منجر شود. چنین داروهایی در حال حاضر در کارآزمایی‌های بالینی برای بیماری‌هایی مانند پارکینسون مورد آزمایش هستند.

این تحقیق در مجلهBiological Psychiatryمنتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر