English

آخرین وضعیت ماهواره تحریم شده مصباح تشریح شد

رئیس سازمان فضایی ایران با اعلام اینکه سه ماهواره دوستی، امیرکبیر و ناهید یک آماده پرتاب است، گفت: تا پایان سال پرتاب یک یا دو ماهواره با پرتابگر ایرانی قطعی است و قرارداد پرتاب نیز امضا شده است

آخرین وضعیت ماهواره تحریم شده مصباح تشریح شد

به گزارش خبرگزاری موج، محسن بهرامی در یک نشست خبری اظهار داشت: سه ماهواره ناهید یک، امیرکبیر و دوستی آماده پرتاب است که هر کدام زودتر آماده شد پرتاب خواهد شد و تا پایان امسال پرتاب یک یا دو ماهواره قطعی است.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: قرارداد پرتاب نیز امضا شده و پرتاب ناهید یک با پرتابگر داخلی در اولویت است.

وی همچنین با اشاره به تکالیف فضایی در سال اقتصاد مقاومتی گفت: این دو پرتاب در راستای نیازهای مخابراتی و سنجشی انجام خواهد شد.

بهرامی همچنین آخرین وضعیت ماهواره بلوکه شده مصباح را گزارش کرد و گفت: درباره مصباح مذاکرات انجام شده و ما نیز برای بازدید از ماهواره دعوت شده است که از نظر ما مصباح قابل پرتاب است اما با توجه به اینکه چندین سال به دلیل تحریم بر زمین مانده پرتاب باید از نظر فضای اقتصادی بررسی شود.

* انتقاد به برنامه اعزام به فضا

بهرامی همچنین درباره پیگیری برنامه اعزام انسان به فضا گفت: این تکلیف مصوب شورای عطف است در حالی که شورای عالی فضایی باید در این مورد تصمیم‌گیری کند و ما به این موضوع معتقدیم.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: اما این موضوع را رها نکرده‌ایم و در این باره درحال برنامه‌ریزی هستیم. همچنان که موضوع اعزام انسان به فضا در برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور دیده شده و پیرو آن باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

* نصب یک تلسکوپ ابسکو در ایران

بهرامی همچنین از همکاری ایران با سازمان همکاری‌های فضایی ایران و اقیانوسیه خبر داد و گفت: ایران عضو ابسکو است و این سازمان در کشورهای پرو و پاکستان تلسکوپ دارد و قرار است تا پایان شهریور یا مهر یک تلسکوپ در ماهدشت کرج ایران نصب شود که این تلسکوپ برای رصد اجرام فضایی کاربرد خواهد داشت.

* برنامه ۱۰ ساله فضایی در انتظار تصویب

بهرامی همچنین یادآور شد برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور در حال تدوین است اما هنوز تصویب نشده است.

* خرید ماهواره برای نیازهای فوری

رئیس سازمان فضایی ایران خرید ماهواره‌های خارجی را یکی از ماموریت‌های سازمان فضایی اعلام کرد و گفت: سفارش ماهواره‌های عملیاتی را در دستور کار داریم و خرید ماهواره یکی از پروژه‌های سازمان است زیرا کشور به ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی متعددی نیاز دارد که ساخت آنها نیازمند ۱۰ یا ۱۵ سال زمان است در نتیجه برای برخی نیازهای فوری ناگزیر به خرید ماهواره خارجی هستیم.

* ایجاد پایگاه پرتاب در چابهار

بهرامی همچنین ایجاد پایگاه فضایی پرتاب در چابهار را یکی دیگر از پروژه‌های سازمان اعلام کرد و گفت: این پروژه عظیم نیز که هم اکنون مطالعات آن درحال انجام است، در سال‌های آینده اجرایی خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه