English

آیا می دانید بزها به اندازه سگ ها قادر به ارتباط احساسی هستند؟

مطالعه جدید که از سوی محققان صورت گرفته است نشان می دهد که بزها و سگ ها بیشتری تعامل را با انسان ها برقرار می کنند و بیشترین ارتباط مفهومی را با ابنای بشر دارند.

آیا می دانید بزها به اندازه سگ ها قادر به ارتباط احساسی هستند؟

به گزارش خبرگزاری موج، این موضوعی است که هفته نامهNewsweekبه آن اشاره کرده است و بر اساس آن گفته میشود که بزها دقیقا همانند سگها قادر به برقراری ارتباطی احساسی و مفهومی با بشر هستند.

وقتی یک زن یا یک مرد اقدام به برقراری ارتباط چشمی با سگ خود میکند یک اتفاق آشنا رخ میدهد: شناخت دفعتی و یکباره. بر اساس مطالعات دانشمندان سگ ها به اندازه یک کودک شش ماهه توانایی برقراری ارتباط با انسان را دارند اما همین موضوع در مورد بزها نیز صادق است!

بر اساس گزارشی که در نشریه علمیBiology Lettersمنتشر شده است این چهارپایان بازی گوش میتوانند همانند سگ ها با انسان رابطه احساسی و مفهومی برقرار کنند. محققان دانشگاه کویین مری در لندن این مساله را با آموزش دادن بزها برای بدست آوردن غذا از زیر یک جعبه دریافته اند.

به این ترتیب که ابتدا غذا در یک جعبه برای بزها قرار داده شده و بعد از آن همان غذا در زیر جعبه گذاشته شده است که حیوان برای دسترسی به آن باید جعبه را باز کند. نکته جالب آن است که بزها بعد از چندبار تلاش ناموفق برای باز کردن جعبه و خوردن غذا نگاه خیره خود را به سمت انسانی که در نزدیکی آنها قرار دارد برمیگردانند و با برقراری یک تماس چشمی از این انسان برای خوردن غذا تقاضای کمک میکنند.

نام این نوع از کنش «ارتباط چشمی مستقیم» است و قبل از این مطالعه محققان تنها این نوع از کنش را در اسب های رام شده و سگ ها مشاهده کرده بودند. یعنی حیواناتی که برای انسان ها ویژگی خوراکی ندارند!

این مطالعه به معنی آن است که اهلی شدن حیوانات چهارپا بیش از آنچه محققان قبلا تصور میکرده اند بر روان و کنش های آنها تاثیر گذار است. به گفته «آلن مک الیوت» یکی از محققان در این مطالعه در حدود ۱۰ هزار سال قبل بزها جزو اولین حیواناتی بودند که انسان ها آنها را اهلی کردند. به عقیده محققان مغز سگها از طریق اهلی شدن به مرور زمان اطلاعات بیشتری را از انسان ها جذب کرده و منجر به ارتباط مفهومی بیشتری میان انسان و این حیوان شده است.

اما تا کنون هیچ کس نمیدانست که همین اتفاق ممکن است برای حیوانات اهلی در مزرعه نیز رخ داده باشد. مک الیوت میگوید: طبق مطالعات اخیر ما متوجه شده ای که بزها بیشتر از آنچه به آن شهرت دارند باهوش هستند. اما نتایج نشان میدهد که این حیوانات حتی اگر به عنوان حیوانات اهلی رام نشده باشند میتوانند با انسان ارتباط و تعامل برقرار کنند.

این در حالی است که هنوز از بزها به عنوان یکی از بهترین حیوانات برای طبخ غذاهای لذیذ استفاده میشود و فعالان حقوق بشری به این موضوع با خشم و نفرت زیاد نگاه میکنند. این مطالعه به احتمال زیاد نمی تواند جلوی کشتار بزها برای مقاصد خوراکی انسان ها را بگیرد اما نتایج آن نشان میدهد که برخی از حیواناتی که انسان ها با بی تفاوتی نسبت به آنها رفتار می کنند، بر خلاف تصور از هوش بالایی برخوردار هستند و بیشترین قابلیت برای تعامل احساسی و مفهومی با انسان را دارا هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه