English

موج از مشکلات ارزی و عدم ترخیص کالا گزارش می دهد؛

پیش بینی بیکاری ۲ هزار نفر در بازار کامپیوتر تهران

رکود بازار کامپیوتر تا حدی بالا رفته است که در آینده خیلی نزدیک شاهد بیکاری تعداد زیادی از نیروها در این صنف خواهیم بود.

پیش بینی بیکاری 2 هزار نفر در بازار کامپیوتر تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، دلسردی و کرختی در بازار کامپیوتر بدون شک نشان دهنده رکود در این بازار خواهد بود. بازاری که گردش اجناس اگر هم صورت بگیرد به سختی انجام می‌شود. مشاهدات بازار نشان می‌دهد انبارها خالی هستند؛ اما آیا این واقعیت دارد و هیچ گونه احتکاری در این بازار صورت نگرفته است؟ از طرف دیگر با توجه به تهیه ارز دولتی شرایط واردات در این حوزه نیز دشوار شده است. گوشه ای از صحبت های وزیر در هفته های گذشته اشاره به حراج 100 گوشی وارد شده با ارز دولتی بود، که این شرایط نیز برای بازار کامپیوتر قابل پیش بینی بود.

یکی دیگر از عوامل رکود بازار کامپیوتر افزایش قیمت بی سابقه است که آن هم به نبود کالا در این بازار مربوط می شود؛ به عنوان مثال: یک مادربرد رده معمولی و مناسب برای پردازنده‌ی سری K از نسل هشتم مدلی بر مبنای سری تراشه‌ی Z370  است. مادربرد Prime Z370-A از ایسوس را در نظر بگیرید. این مدل در ابتدای ورود به بازار در پاییز گذشته برچسب قیمت ۹۰۰ هزار تومانی داشت، اما در مدت کوتاهی به بالای یک میلیون تومان صعود کرد و اکنون با قیمت باور نکردنی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان توانسته رکوردی عجیب را در قیمت مادربردها برجای گذارد و جهش قیمتی آن به ۲۵۵ درصد نسبت به ابتدای عرضه رسیده است. این در شرایطی بود که به خاطر داریم مادربردهای گیمینگ گران قیمت با امکانات اضافی هم تا همین چند ماه پیش حداکثر به قیمت دو میلیون تومان محدود بودند.

این افزایش قیمت فقط محدود به اقلام وارداتی با فروش بالا نمی‌شود و تمام محصولات اصلی، لپ‌تاپ‌ها، تجهیزات شبکه و سرور و حتی لوازم جانبی تحت تاثیر قرار داده و منبع تغذیه‌ی مونتاژ داخل از برند GREEN با قطعات خارجی نیز تا دو برابر یا بیشتر افزایش قیمت پیدا کرده‌ است.

در همین زمینه مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه کامپیوتر تهران در گفتگو با خبرنگار موج با اشاره به اینکه تنها ۱۰ شرکت توانستند کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند و تا ابتدای هفته آینده همه کالاها با لیست مصوب سازمان حمایت وارد بازار کامپیوتر می‌شود، عنوان کرد: این 10 شرکت جوابگوی مخاطبان این حوزه نیستند و کالاهای بسیار زیادی امروز در گمرک و خاک ایران وجود دارد، این در شرایطی است که ارز از کشور خارج شده و کالا خریداری شده است، تمام مراحل انجام شده و ارز مصرف شده برگردانده نمی شود؛ اما کالایی در اختیار خریداران قرار نگرفته است.

رئیس اتحادیه کامپیوتر ضمن اعلام اینکه نامه ای سرگشاده برای رفع موانع ترخیص کالا در گمرک به رییس جمهور و وزیر صنعت نوشته اظهار کرد: دلیل این سنگ اندازی ها را از طرف گمرک نمی دانیم، به عنوان مثال شخص لنوو سفارش داده است ولی کشور مبدا به دلیل نداشتن مارک منظور ایسوس داده است، اما در وزن تقریبی کالا که مورد نظر گمرک است تداخلی ایجاد نشده است و این یکی از مشکلاتی است که در ترخیص کالا با آن مواجه هستیم.

میرمهدی همچنین با تأکید بر اینکه اگر این کالاها ترخیص شوند تا 40 درصد کاهش قیمت را در بازار شاهد خواهیم بود، گفت: اگر کالا ترخیص نشود مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد. اعتصاب در بازار به هیچ عنوان صحت ندارد؛ اما در صورت عدم رسیدگی به این موضوع 2 هزار نفر بیکار می شوند که در صورت این اتفاق هیچ کنترلی بر روی آن ها نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار موج؛ فعالان این حوزه معتقدند این تصور وجود دارد که بازار در حال حاضر مشتری ندارد و تأمین موجودی هم دردی از بازار راکد کامپیوتر درمان نمی کند؛ این درحالیست که بازار تشنه کالاهای جدید است و خریداران نیز زیر بار خرید کالاهای قدیمی و از رده خارج نمی روند و در انتظار ورود کالاهای جدید هستند. نمی توان به صورت قطعی گفت که ورود کالاهای جدید به بازار به رونق بازار ختم می شود؛ اما دست کم کالاهای جدید مخاطبانی که خرید کالا برایشان در اولویت است را به سمت خود کشانده و از سقوط بازار جلوگیری می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه