English

ایرانی ها نخ آنتی باکتریال تولید می کنند

با استفاده از فناور ی نانو نخ های پلی استری تولید می شوند که قابلیت آنتی باکتریال دارند.

ایرانی ها نخ آنتی باکتریال تولید می کنند

به گزارش خبرگزاری موج، مواد پلیمری می‌توانند به‌سادگی توسط باکتری­ ها یا قارچ‌­ها آلوده شوند که متعاقباً این موضوع به انتقال بیماری‌ها و عفونت‌های شدید منجر می‌شود. جلوگیری از آلوده شدن سطح پلیمرها توسط میکروب‌ها می‌تواند به‌وسیله استفاده از یک عامل ضد باکتریایی فعال مانند نانوذرات نقره درون ساختار آن‌ها صورت گیرد.

در همین راستا، محققان کشور موفق شدند در یک شرکت دانش بنیان نخ های پلی استر آنتی باکتریال با فناوری نانو تولید کنند.

پلی‌استر دسته‌ای از پلیمرها است که حاوی گروه عاملی استر در زنجیره خود هستند. الیاف پلی‌استر دارای سختی زیاد، جذب پایین آب و آب رفتگی حداقل در مقایسه با دیگر الیاف صنعتی است.

نانوتکنولوژی

این ماده به‌طور گسترده در صنعت لباس به کار می‌رود. محققان توانستند با یون‌های نقره و ترکیبات آن که برای طیف وسیعی از باکتری‌ها بسیار کشنده هستند این نخ های آنتی باکتریال را تولید کنند.

نخ های پلی استر نانویی، سمیت خیلی کمی برای سلول‌های بدن انسان دارند. در این نخ ها از نانوذرات نقره استفاده شده که استفاده از نقره در اشکال مختلف یک روش رایج برای محافظت در مقابل باکتری‌ها به شمار می رود.

استفاده از نانوذرات نقره در فرآیند تولید نخ موجب در دام افتادن این نانوذرات در بدنه نخ شده و خاصیت آنتی‌باکتریال باماندگاری مناسبی را ایجاد می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه