English

تمدید ۵ ساله مأموریت «هابل» پیر

ناسا در خبری غیرمنتظره اعلام کرد که مأموریت تلسکوپ فضایی هابل را تا سال ۲۰۲۱ تمدید می کند.

تمدید ۵ ساله مأموریت «هابل» پیر

به گزارش خبرگزاری موج، هابل یکی از مهمترین پروژه های تاریخ علوم فضایی به شمار می آید که از طریق آن دانشمندان موفق به کشف ناشناخته های زیادی درباره زوایای پنهان عالم شده اند. اما این تلسکوپ فضایی که به آن چشم تیزبین زمین نیز گفته می شود پیر شده و به زودی جایگزین آن راهی فضا می شود.

از این رو ناسا از مدتها پیش اعلام کرده بود که هابل را به زودی بازنشسته کرده و جایگزین آن را که تلسکوپ به مراتب قدرتمندتری هم به شمار می آید راهی فضا خواهد کرد.

اکنون اما خبر می رسد که آژانس فضانوردی آمریکا قصد دارد تا خدمت رسانی این تلسکوپ فضایی را تا ۵ سال دیگر تمدید و آن را تا سال ۲۰۲۱ مشغول به کار نگاه دارد.

بدین ترتیب هابل تا ژوئن سال ۲۰۲۱ همچنان مشغول به کار خواهد بود. این بدان معناست که پس از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال ۲۰۱۸ و استقرار آن در فضا، هابل همچنان مشغول رصد اعماق فضا خواهد بود.

این خبر خوشحال کننده ای برای دانشمندان علوم فضایی به شمار می آید زیرا حالا آنها این فرصت را دارند که با دید دوگانه ای به نظاره عالم و ناشناخته های آن بنشینند.

ناسا هابل را در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب کرد. از آن زمان این تلسکوپ به خوبی به کار خود ادامه داده است. البته در سالهای قبل تعمیرات لازم از طریق فضانوردانی که سوار بر شاتل فضایی می شدند بر روی آن انجام شده است.

آخرین تعمیرات بر روی هابل در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت و پس از بازنشسته شدن شاتلهای فضایی در سال ۲۰۱۱ ناسا عملا ابزاری جهت سرویس دهی به این تلسکوپ فضایی در اختیار نداشته است.

اما این آژانس فضانوردی اعلام کرده که هابل همچنان قابلیتهای خود را حفظ کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر