English

داروهای ضد سرطان جدید به بازار می آید

دارنده کرسی پژوهشی «تحقیق و پژوهش در حوزه طراحی و توسعه داروهای ضد سرطان بر مبنای فرمولاسیون های نانو پارتیکلی» از ورود داروی ضد سرطان جدید به بازار خبر داد.

داروهای ضد سرطان جدید به بازار می آید

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سودابه داوران محقق برجسته کشور در حوزه فناوری های نانو و دارنده کرسی پژوهشی «تحقیق و پژوهش در حوزه طراحی و توسعه داروهای ضد سرطان بر مبنای فرمولاسیون های نانو پارتیکلی» اظهار کرد: با توجه به مطالعات و تست دارو ها بر روی نمونه های حیوانی و نتایج مثبتی که دریافت کردیم تحقیقات را بر روی نمونه های انسانی توسعه دادیم که نتایج آن نیز رضایت بخش بود.

وی با بیان اینکه توسعه سیستم های دارورسان دو دارویی نیز یکی از اقداماتی بود که انجام شد، گفت: بر این اساس درمان بر اساس تلفیق داروهای شیمیایی و گیاهی دنبال می شود تا عوارض داروهای شیمیایی کاهش یافته همچنین بهره وری در جذب نیز افزایش یابد. 

این پژوهشگر با اشاره به اینکه اثرات درمانی بر روی سلول های سرطانی مختلف بررسی شده بیان کرد: بهره گیری از حامل های دارویی نانو ساختار جذب دارو در سلول های سرطانی را افزایش می دهد، تحقیقات ما بر روی سرطان های ریه، دهانه رحم و تخمدان متمرکز شده است اما دارو بر روی رده های سرطانی دیگر هم جواب می دهد. با توجه به اینکه سرطان روده بزرگ در کشورمان رو به افزایش است تحقیقاتمان در این زمینه نیز آغاز شده است. 

داوران همچنین درباره تجاری سازی دارو نیز بیان کرد: افرادی که داوطلبانه دارو را دریافت کردند به حدی رضایت داشتند که خواستار ادامه دریافت دارو بودند اما باید ابتدا مراحل قانونی دریافت مجوز دارو طی شود پس از آن دارو وارد بازار می شود بنابراین مراحل تجاریسازی و فاز تحقیقاتی همزمان در حال طی شدن است و مشکل ما در حال حاضر پروسه طولانی دریافت مجوز برای ورود به بازار است. این دارو با قیمتی کمتر از داروهای خارجی در بازار به فروش می رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره اثرات این دارو نیز گفت: این دارو مانع رشد سلول های سرطانی شده و درصد رشدشان را کاهش می دهد. در واقع سیستم دارویی سرطان را کنترل می کند و باعث افزایش طول عمر بیماران می شود حتی در مواردی که بیماری نیز پیشرفت داشته باشد استفاده از آن نتایج خوبی به همراه دارد. با توجه به این نکته که مراحل تولید داروی جدید پروسه ای طولانی است بنابراین با تغییر فرمولاسیون در داروهای موجود که پتانسیل بالایی داشتند اصلاح شیمیایی انجام شد تا بهره وری درمانی ارتقاء یابد.

وی بیان کرد: اعطای کرسی پژوهشی استراتژی مناسبی برای حمایت از محققان است تا با این حمایت طرح خود را به خوبی پیش ببرند. قطعا نیز نتیجه این فعالیت ها منجر به پیشرفت علمی کشور می شود و نتایج این تولیدات علمی در زندگی مردم نیز دیده خواهد شد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر