English

اسکن سه بعدی جنین در بدن مادر فقط با ۱۰ دلار

محققان با قراردادن یک تراشه ۱۰ دلاری در بخش جستجوگر دستگاه اولتراساوند، به جای تصاویر دو بعدی، مدل های سه بعدی از اعضای داخلی بدن انسان یا جنین می سازند.

اسکن سه بعدی جنین در بدن مادر فقط با 10 دلار

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از نیوساینتیست، یک دسته کنترل بازی رایانه ای Nintendo Wii به دانشمندان الهام بخشیده تا دستگاه اولتراساوند قابل حمل را به یک اسکنر سه بعدی ارزان تبدیل کنند.

 محققان با استفاده از یک میکرو تراشه معمولی  ۱۰ دلاری (که در موبایل یا کنترل بازی رایانه ای به کار می رود) در دستگاه هایی اولتراساوند به جای تصویری دو بعدی، یک مدل سه بعدی مشابه سی تی اسکن یا ام آر آی می سازند. حال آنکه مدل سازی سه بعدی با روش های گفته بسیار گرانتر است.

همچنین این دستگاه قابل حمل است بنابراین پزشکان به طور لحظه ای می توانند خونریزی داخلی در بدن بیماری را ردیابی کنند یا برای زنان باردار اسکن سه بعدی ارزانی از جنین تهیه کنند.

این تراشه که به اندازه ناخن یک انگشت است، روی بخش جستجوگر پلاستیکی اولتراسوند قرار می گیرد. این بخش  روی پوست بیمار حرکت می کند و تصاویری  از اعضای بدن انسان یا جنین تهیه می کند.

این تراشه پس از نصب روی بخش جستجوگر اولتراساوند با استفاده از نرم افزار به طور نامحسوس، صدها تکه از آناتومی بدن را به حالت سه بعدی کنار هم قرار می دهد.

جاشوا بردر استاد دانشگاه دوک در کارولینای شمالی و محقق ارشد این پروژه می گوید:  با فناوری دو بعدی می تواند قسمت های بصری هر عضو را دید اما امکان اشتباه وجود دارد.

با کمک فناوری سه بعدی می توان از این اشتباهات جلوگیری کرد. آزمایش های این دستگاه نشان داد با قرار دادن تراشه ۱۰ دلاری در دستگاه اولتراساوند، قابلیت های متعدد یک اسکنر سه بعدی با قیمت ۲۵۰ هزار دلار را فراهم می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه