English

دایرةالمعارف گل‌سنگ‌شناسی ایران تدوین می‌شود

مدیر موزه گل‌سنگ‌شناسی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: به زودی دایرةالمعارف و فلور گل‌سنگ‌شناسی منتشر می‌شود.

دایرةالمعارف گل‌سنگ‌شناسی ایران تدوین می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر محمد سهرابی امروز در مراسم افتتاح اولین موزه گل‌سنگ شناسی ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: این افتخار را داریم که اولین موزه و هرباریوم تخصصی ذخایر ژنتیکی ایران را امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح کردیم.

وی افزود: این موزه از دو جنبه دارای اهمیت است؛ بعد آموزشی و بعد پژوهشی. از نظر آموزشی برای رشد سطح آگاهی و فرهنگ عموم جامعه در حوزه گل‌سنگ‌شناسی و هم برای دانشجویان این رشته و در بعد پژوهشی نیز از آنجا که بخش عمده گل‌سنگ‌ها در سطح کشور ناشناخته است، اطلاعات این علم در بین دانشجویان این رشته افزایش پیدا می‌کند و علاقه‌مندان به این رشته فرصت‌های تحقیقاتی مختلفی را در راستای معرفی ظرفیت‌های ملی گل‌سنگ‌شناسی به دست می‌آورند.

عضو هیات علمی پژوهشکده زیست‌فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار کرد: از گل‌سنگ‌ها برای تعیین شاخص تغییرات زیست‌محیطی، آلودگی هوا و رفع استرس‌های محیطی استفاده می‌شود.

وی افزود: همچنین برای تقویت ایمنی بدن، درمان برخی از بیماری‌های گوارشی و حتی پارکینسون و آلزایمر نیز کاربرد دارد. همین‌طور گل‌سنگ‌ها کاربردهای مختلفی در صنعت عطرسازی، رنگرزی و همچنین تزئینات مینیاتوری دارند.

دکتر سهرابی با بیان این مطلب که موزه در دو بخش مجزا طراحی شده‌ است، گفت: اولین موزه گل‌سنگ‌شناسی ایران به دو بخش مجزا تقسیم شده است که بخش اول نمونه‌هایی هستند که بیشتر جنبه معرفی دارند و قابل لمس برای بازدیدکنندگان و دانشجویان و دانش‌آموزان هستند که بخش بسیار جذابی است. این بخش قابلیت مشاهده نمونه‌ها در زیر میکروسکوپ برای بازدیدکنندگان را دارد.

وی اظهار کرد: در بخش دوم نمونه‌های غیرقابل لمس به معرفی گونه‌های مختلف گل‌سنگ‌شناسی ایران پرداخته می‌شود که در آن جنبه‌های کاربردی زیست‌فناوری، دارویی و علوم مرتبط معرفی می‌شود و برای کشف گونه‌های جدید، کاربردهای جدید، سفرهای اکتشافی هم بخش‌های جدید به روزرسانی خواهد شد.

این محقق گل‌سنگ‌شناسی ایران در ادامه یادآور شد: کتاب دایرةالمعارف گل‌سنگ‌شناسی ایران یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که در راستای هویت‌بخشی و شناسنامه دار کردن و اعتباربخشی و تهیه فهرست سرخ انجام شده‌ است.

وی افزود: این فلور جامع‌ترین کتاب درخصوص معرفی گل‌سنگ‌شناسی ایران است که سه جلد اول آن در حال ویرایش است که در این خصوص از متخصصینی از کشور آلمان، فنلاند، اسپانیا و انگلیس بهره‌ گرفته شده‌ است که پس از اخذ مجوزهای لازم برای چاپ به مرحله نهایی خود نزدیک خواهد شد.

سهرابی تصریح کرد: در گنجینه موزه نزدیک به 10 هزار نمونه نگهداری می‌شود که در مجموع فهرست گل‌سنگ‌شناسی ایران 910 گونه است که بخش زیادی از این‌ها در حال حاضر در هرباریم موزه نگهداری می‌شود.

وی یادآور شد: نگارش فلور گل‌سنگ‌شناسی ایران در قالب پروژه کلیدی موزه به زودی انجام خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه