English

درمان بیماری ورم استخوانی با داربست‌های حاوی آنتی بیوتیک

محققان در کشور داربست استخوانی حاوی نانوذرات بارگذاری شده با نوعی آنتی بیوتیک را تولید کردند که از آن می‌توان برای درمان بیماری ورم استخوانی استفاده کرد.

درمان بیماری ورم استخوانی با داربست‌های حاوی آنتی بیوتیک

به گزارش خبرگزاری موج، استئومیلیت یا ورم استخوان به معنی عفونت استخوان و مغز استخوان است که بر اثر عفونی عفونت‌های استافیلوکوکی رخ می‌دهد. ولی سایر باکتری‌ها مانند استرپتوکوک، انتروباکترها و مایکوباکتریوم و گاه قارچ‌ها نیز می‌توانند علت آن باشند.

علاوه براین، باکتری‌های بین استخوانی که در مقابل آنتی بیوتیک‌ها مقاومت پیدا کرده‌اند نیز می‌توانند موجب استئومیلیت مزمن شوند.

نوع مزمن استئومیلیت می‌تواند به فلج شدن، قطع عضو و حتی مرگ نیز منجر شود از این رو این بیماری یک بیماری جدی و خطرناک است و نیاز به درمان فوری با آنتی بیوتیک یا عمل جراحی دارد.

از سوی دیگر در خیلی از موارد به علت مقاومت میکروارگانیسم‌های دخیل در بیماری به درمان‌های رایج آنتی بیوتیکی، میزان درمان این بیماری محدود است بنابراین نیاز به روش‌های درمانی مناسب‌تر ضروری به نظر می‌رسد که در این زمینه علوم مهندسی بافت و فناوری نانو می‌تواند راهکارهای مناسبی جهت درمان این بیماری شایع، ارائه ‌دهد. 

در این راستا محققان کشور با اجرای طرحی با عنوان «ساخت داربست استخوانی حاوی نانوذرات بارگذاری شده با آنتی بیوتیک وانکومایسین جهت درمان بیماری استئومیلیت» سعی کردند با استفاده از پلیمرهای زیست سازگار و زیست تخریب پذیر، نانو ذرات و داربست راهکاری را برای رهایش آنتی بیوتیک‌های موثر علیه بیماری استئومیلیت ارائه دهند.

در این پروژه با طراحی نانوذرات مناسب بر پایه پلیمر ابریشم، ساختار مناسبی جهت انتقال آنتی بیوتیک vancomycin فراهم شد.

 علت انتخاب این آنتی بیوتیک کاربرد گسترده آن برای درمان عفونت‌های مقام به درمان از جمله باکتریtaphylococcus aureus  است. استفاده از نانوذرات جهت رهایش کنترل شده داروهای مختلف نسبت به روش‌های مرسوم دارو رسانی دارای مزایای زیادی چون محافظت دارو در برابر تخریب، انتقال هدفمند دارو، کاهش میزان تزریق، امکان انتقال چند دارو به طور همزمان، افزایش میزان جذب دارو توسط بافت هستند.

استفاده از پلیمرهای ابریشم برای ساخت نانوذرات نیز به دلیل ظرفیت بالای پذیرش داروهای مختلفی بر روی آن است. این موضوع به علت وجود گروه‌های متفاوت مناسب جهت پذیرش دارو در ساختار این پلیمر زیست سازگاری است.

داربست طراحی شده نه تنها به عنوان انتقال دهنده و بستری برای نانوذرات در نظر گرفته شده است، بلکه با داشتن خواص فیزیکی وشیمیایی مناسب می‌تواند باعث ترمیم ناحیه استخوانی آسیب دیده شود. در این راستا سعی خواهد شد از پلیمر طبیعی ابریشم به منظور ایجاد ساختار هموژن با نانوذرات ساخته شده، استفاده شود.

این طرح با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام دادند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه