English

استفاده از دو فروند جنگنده برای رصد کسوف توسط ناسا

ناسا اعلام کرد برای رصد خورشید گرفتگی و شناخت زوایای پنهان این رویداد در آمریکا، دو فروند جت بمب افکن متعلق به دهه 50 میلادی را به پرواز درخواهد آورد.

استفاده از دو فروند جنگنده برای رصد کسوف توسط ناسا

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از دیلی میل، در حالی که مردم آمریکا از وقوع خورشید گرفتگی کاملی که در ماه اوت رخ خواهد داد خوشحال هستند، اما این اتفاق برای دو خلبان ناسا ویژه‌تر خواهد بود.

ناسا اعلام کرده است که برای رصد و دنبال کردن خورشید گرفتگی آتی که در ماه اوت رخ خواهد داد از دو فروند جت بمب افکن متعلق به دهه 50 میلادی که برای این کار به طور اختصاصی بازطراحی شده‌اند، استفاده خواهد کرد.

این جت‌ها هنگام وقوع کسوف بر فراز آمریکا به پرواز در خواهند آمد تا سیارک‌های "ولکانوئید" را کشف و شناسایی کنند.

روز 21 ماه اوت یک خورشید گرفتکی کامل رخ خواهد داد که در 14 ایالت آمریکا قابل مشاهده خواهد بود. طی این مدت، خورشید به طور کامل توسط ماه پوشیده خواهد شد و برای چشم‌های غیر مسلح تنها یک هاله به دور خورشید قابل مشاهده خواهد بود.

تلسکوپ‌های دوقلویی که روی دماغه این هواپیماها تعبیه شده، از هاله ایجاد شده عکس خواهند گرفت. این عکس‌ها به تیم تحقیقاتی ناسا اجازه می‌دهد تا به جستجوی فرضیه وجود خانواده‌ای از سیارک‌ها به نام "ولکانوئیدها" بپردازند.

پیش‌بینی می‌شود که این سیارک‌ها بین خورشید و مریخ در حال گردش باشند که بقایای نادری از شکل گیری منظومه شمسی هستند. در صورتی که این سیارک‌ها کشف شوند، "ولکانوئیدها" می‌توانند تصور دانشمندان از شکل گیری سیارات را دستخوش تغییر کنند.

برای اکثر مشاهده کنندگان، کسوف کامل بیست و یکم اوت کمتر از دو و نیم دقیقه به طول خواهد انجامید، اما برای تیم تحقیقاتی ناسا به دلیل دنبال کردن سایه ماه بیش از 7 دقیقه دوام خواهد داشت.

ناسا از جت‌های تحقیقاتی موسوم به "WB-57F" برای رصد این رویداد در سراسر آمریکا استفاده خواهد کرد.

"دن سیتون"، یکی از محققان پروژه و محقق دانشگاه کلرادو می‌گوید: عکس‌های باکیفیتی که از کسوف آتی گرفته خواهد شد می‌توانند بهترین مشاهدات از یک پدیده با فرکانس بالا در هاله خورشید باشند. گسترش زمان مشاهده و رفتن به ارتفاع بسیار بالا ممکن است ما را قادر به دیدن چند پدیده یا ردیابی امواجی کند که اساسا توسط مشاهدات در طول دو دقیقه وقوع کسوف از سطح زمین، غیرقابل مشاهده است.

خورشید گرفتگی کامل فرصتی کم نظیر است برای دانشمندان تا به مطالعه خورشید، به خصوص جو آن بپردازند.

به گفته دانشمندان، این خورشید گرفتگی یکی از استثنایی‌ترین کسوف‌های تاریخ خواهد بود، چرا که هاله ایجاد خواهد کرد. در حالی که 99 درصد از خورشید گرفتگی‌ها فاقد هاله هستند.

دانشمندان چگونگی ایجاد این هاله را نمی‌دانند و امیدوارند عکس‌هایی که توسط این دو جت گرفته می‌شود بتواند آنها را در این مسیر یاری کند.

ناسا 11 پروژه علمی را برای دانشمندان در سراسر آمریکا مهیا کرده تا این پدیده منحصر به فرد را مورد مطالعه قرار داده و به شناخت بیشتری از خورشید و آثارش بر جو بالای زمین دست پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه